• 1
  • 2
2021-12-28, 22:23
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Får mina brev tisdagar eller torsdagar vilket gör att jag ofta får vänta en vecka på mina brev.
Vart ligger mina brev på onsdagen?

Om något skickas från Ort A till Ort B - Kan jag höra av mig till postterminalen på Ort B och be om att få komma och hämta mina brev? De delar inte ut dem varje dag men jag måste väl ha rätt att få hämta ut de själv, eller?

Förstår att de säkert kommer tycka att det låter väldigt besvärligt men det är inte mitt problem.
Mitt problem är att jag tycker postmord är helt värdelösa och ett praktexempel på den där jävla privatiseringen som Moderaterna ställde till med.
Citera
2021-12-28, 22:31
Medlem
Nej det kan du inte, och varannadagsutdelning innebär att vecka 1 får du dom tisdag och torsdag, vecka 2 måndag, onsdag och fredag. Ingen får på bara tisdagar och torsdagar.
Citera
2021-12-28, 22:49
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej det kan du inte, och varannadagsutdelning innebär att vecka 1 får du dom tisdag och torsdag, vecka 2 måndag, onsdag och fredag. Ingen får på bara tisdagar och torsdagar.

Då är det något speciellt pga julen i så fall för jag får det två veckor i rad nu vet jag.
Har dock svårt att se julen påverka det med tanke på hur de röda dagarna hamnade
Citera
2021-12-28, 22:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Får mina brev tisdagar eller torsdagar vilket gör att jag ofta får vänta en vecka på mina brev.

Om något skickas från Ort A till Ort B - Kan jag höra av mig till postterminalen på Ort B och be om att få komma och hämta mina brev? De delar inte ut dem varje dag men jag måste väl ha rätt att få hämta ut de själv, eller?

Förstår att de säkert kommer tycka att det låter väldigt besvärligt men det är inte mitt problem.
Mitt problem är att jag tycker postmord är helt värdelösa och ett praktexempel på den där jävla privatiseringen som Moderaterna ställde till med.

Det som inte kan vänta en dag till bör inte skickas med brev.
Citera
2021-12-28, 22:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Undrar mer vad PostNord menar med att försändelser postade före en viss tid delas ut till mottagaren dagen efter.
Citera
2021-12-28, 23:24
Medlem
Citat:

Hur får du vänta en vecka? Normalt så levereras väl brev över natten fortfarande bortsett från att de inte delas ut, dvs om de postas i tid på måndag så har du dem på tisdag, och postas de på tisdag så har du dem på torstag. I värsta fall är väl om det postas på fredagen så har du det på tisdagen.

Att få hämta ditt brev kan du nog se i stjärnorna efter. Det är nog mer troligt att ett brev som postas på tisdagen delas ut dagen före på måndagen.

Vad gäller privatiseringen så är det nog inte något som inverkat egentligen. Problemet är att det enda som kommer i lådan är i princip reklamen och att då bära ut posten dagligen är slöseri med resurser. I praktiken skulle man kunna dela ut posten ytterligare mer sällan utan att det skulle ställa till något problem för de flesta. Faktiskt är det ju bara räkningarna som behöver komma fram i tid och det skulle ju räcka med en gång i månaden om det vore så (och att lagen tillät). Att förvänta sig att vi alla skall betala för önskemål som en grov minoritet har vad gäller utdelningen kan jag tycka är lite orimligt.

Å andra sidan kan jag tycka att det finns en poäng i din efterfrågan. Kanske borde det vara mottagarens skyldighet eller i hans intresse att tillse att posten delades ut. En bättre ordning vore att man prenumurerar på utdelning (som mottagare) och att tjänsten avsändaren köper är att transportera breven till terminal där utdelaren kan fullfölja leveransen. Jag tror dock det hade varit väldigt få som hade varit intresserade av att betala extra för att få posten oftare.
Citera
2021-12-28, 23:56
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hur får du vänta en vecka? Normalt så levereras väl brev över natten fortfarande bortsett från att de inte delas ut, dvs om de postas i tid på måndag så har du dem på tisdag, och postas de på tisdag så har du dem på torstag. I värsta fall är väl om det postas på fredagen så har du det på tisdagen.

Att få hämta ditt brev kan du nog se i stjärnorna efter. Det är nog mer troligt att ett brev som postas på tisdagen delas ut dagen före på måndagen.

Vad gäller privatiseringen så är det nog inte något som inverkat egentligen. Problemet är att det enda som kommer i lådan är i princip reklamen och att då bära ut posten dagligen är slöseri med resurser. I praktiken skulle man kunna dela ut posten ytterligare mer sällan utan att det skulle ställa till något problem för de flesta. Faktiskt är det ju bara räkningarna som behöver komma fram i tid och det skulle ju räcka med en gång i månaden om det vore så (och att lagen tillät). Att förvänta sig att vi alla skall betala för önskemål som en grov minoritet har vad gäller utdelningen kan jag tycka är lite orimligt.

Å andra sidan kan jag tycka att det finns en poäng i din efterfrågan. Kanske borde det vara mottagarens skyldighet eller i hans intresse att tillse att posten delades ut. En bättre ordning vore att man prenumurerar på utdelning (som mottagare) och att tjänsten avsändaren köper är att transportera breven till terminal där utdelaren kan fullfölja leveransen. Jag tror dock det hade varit väldigt få som hade varit intresserade av att betala extra för att få posten oftare.

Möjligen att man skulle kunna få sin post till nåt utlämningsställe för paket, typ ica, för en extra slant men inte ens TS skulle i realiteten betala för att få sin reklam från Postkodlotteriet nån dag tidigare. När det kommer till just TS verkar problemet vara att han inte får sitt knark snabbt nog.
Senast redigerad av Aigis 2021-12-29 kl. 00:04.
Citera
2021-12-29, 00:27
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Du har en del poänger där som jag kan ha förbisett, anledningen att jag skriver om detta i huvud taget är för att jag är (tillfälligt) upprörd. Så det kan ha gått lite snabbt där

Det har hänt mig flera gånger den senaste tiden att jag väntar på något som jag VET är skickat men att det skulle komma på 1-4 dagar är för mig sällsynt, och då bor jag i en stor stad (som jag naivt kanske trodde skulle underlätta men i praktiken kanske bara förlänger det hela pga underbemanning osv) Jag får ofta räkna med 4-7 arbetsdagar.
Jag har haft mycket annat strul med min brevbärare tidigare, att grannen fått all min post. Men den biten verkar vara helt löst numera.

När jag själv skickar saker till andra brukar jag använda "Skicka Lätt"
Det kostar mer men är ganska smidigt och verkar gå fortare också. Vet inte ifall det räknas som någon slags express eller liknande.
Senast redigerad av Diacetylmorfin 2021-12-29 kl. 00:30.
Citera
2021-12-29, 00:29
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Möjligen att man skulle kunna få sin post till nåt utlämningsställe för paket, typ ica, för en extra slant men inte ens TS skulle i realiteten betala för att få sin reklam från Postkodlotteriet nån dag tidigare. När det kommer till just TS verkar problemet vara att han inte får sitt knark snabbt nog.

Haha, nu är det faktiskt 3d utskrifter jag väntar på till en prototyp som jag håller på att bygga.
Får väl be att de skickar med express i stället. Då borde det komma dagen efter oavsett om det inte är "min" dag antar jag?
Citera
2021-12-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis

Jag tänkte på just adresserad post. Och jag tänkte mig isf ett system där avsändaren av ett brev endast betalar för att posten skall levereras till en terminal motsvarande säg tre första siffrorna i postnummret eller så och att du som mottagare är skyldig att ordna så att posten levereras till dig på något sätt.

Jag tänker mig alltså att det skulle vara ett mer centralt ställe än utlämningsstället för paket som skulle gälla. Antingen så finge du köra in till postcentralen och hämta din post regelbundet (läs: ha en postbox), eller så finge du anlita postnord för att hämta posten och stoppa i din brevlåde, eller så finge du anlita lyxutbärarna som hämtar posten tre gånger dagligen och bär ut den lika ofta, eller så finge du anlita snikutbärarna som bara hämtar posten den 25:e och delar ut strax efter (men då på din egen risk att du inte får viktig post i tid).

För oadresserad reklam däremot så borde det vara helt på avsändarens uppdrag som det delas ut. Jag ser inte varför mottagaren skall betala något.
Citera
2021-12-29, 11:15
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Då är det något speciellt pga julen i så fall för jag får det två veckor i rad nu vet jag.
Har dock svårt att se julen påverka det med tanke på hur de röda dagarna hamnade

3 veckor nu... Nästa planerade utdelning efter imorgon är Tisdag igen. Det kan väl inte vara tänkt att jag enbart ska få post 2 dagar i veckan?
Citera
2021-12-29, 20:50
Medlem
Posten är inte privatiserad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem