2021-12-28, 18:49
Medlem
Kör min partners Mercedes C 220 och jag kan tamejfan ingenting om bilar, förutom att köra den. Ska nu fylla på kylarvätska men då har någon sagt att Mercedes har en speciell egen kylarvätska och att man absolut inte kan använda sig av någonting som man köper på Cirkle-K. Har läst på i manualen men blev inte mycket klokare för det.

Tips uppskattas.

Gott nytt år.
Citera
2021-12-28, 18:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebo115
Kör min partners Mercedes C 220 och jag kan tamejfan ingenting om bilar, förutom att köra den. Ska nu fylla på kylarvätska men då har någon sagt att Mercedes har en speciell egen kylarvätska och att man absolut inte kan använda sig av någonting som man köper på Cirkle-K. Har läst på i manualen men blev inte mycket klokare för det.

Tips uppskattas.

Gott nytt år.

Varför ska du fylla på kylvätska?

På min Mercedes har jag aldrig rört kylvätskan.
Bytesintervallet av kylvätska på E klass W212 ligger på 15 år eller 25.000 mil, det som inträffar först.
Min har rullat 22.500 mil, och är 12 år snart.
Citera
2021-12-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför ska du fylla på kylvätska?

På min Mercedes har jag aldrig rört kylvätskan.
Bytesintervallet av kylvätska på E klass W212 ligger på 15 år eller 25.000 mil, det som inträffar först.
Min har rullat 22.500 mil, och är 12 år snart.

Instrumentpanelen säger åt mig att jag ska fylla på kylarvätska
Citera
2021-12-28, 18:57
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:

Tips uppskattas.

Gott nytt år.

Det jag vet är att man inte kan blanda olika färger på kylarvätska.
Det finns rosa, blå... Så börja med att kolla färgen.
Citera
2021-12-28, 19:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Okej, det kan ju hända att den ligger precis vid gränsen, då får du upp det meddelandet.
Kolla i instruktionsboken vilken kylvätska du ska köpa, den bör finnas att köpa på de flesta bensinstationer.
Du ska bara fylla på ytterst lite.
Citera
2021-12-28, 19:01
Medlem
Citat:

Tips uppskattas.

Gott nytt år.
För en gångs skull håller jag med Babbsan.
Varför fylla kylarvätska? Läcker systemet så brukar man ha en dunk färdigblandat i bilen. OM nivån är låg så kan du kolla vilket gradtal den har och är den på topp så duger det med rent vatten i expansionskärlet en gång. Sedan bör din partner fixa bilen.
Om du nu prompt ska balta med skiten så duger Biltemas lika bra som Statoils eller Mercedes egna då de inte tillverkar den själva. Det viktiga är att den du köper har rätt specifikationer.
Citera
2021-12-28, 19:20
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Det jag vet är att man inte kan blanda olika färger på kylarvätska.
Det finns rosa, blå... Så börja med att kolla färgen.
Den rosa funkar i alla nyare bilar bilar.
Citera
2021-12-28, 19:31
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Säkert spolarvätskan? Nivåreglering av kylarvätskan visar sig genom en ökad motortemp, en indikator på att det är slut med kylarvätska är således utomordentligt konstigt.
Citera
2021-12-28, 19:52
Medlem
Läckande vattenpump brukar vara ett säkert kort när nivån sjunker långsamt.
Citera
2021-12-28, 20:04
Medlem
Hivmannnens avatar
Om du läser i instruktionsboken så borde det stå att den ska ha en viss klassning. typ mb308z4

och sen kan du bara läsa på flaskor på macken eller biltema om dom har någon som motsvarar denna klassning.

samma sak med till exempel motorolja.

Nu var just exakt "mb308z4" fiktivt. Men ni fattar nog vad jag menar.
Citera
2021-12-28, 20:21
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Den rosa funkar i alla nyare bilar bilar.

Men man kan väl inte blanda? Eller kan man det i nyare bilar?
Citera
2021-12-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Säkert spolarvätskan? Nivåreglering av kylarvätskan visar sig genom en ökad motortemp, en indikator på att det är slut med kylarvätska är således utomordentligt konstigt.

Det finns, fick en vaning på min Volvo när nivån var i nederkant, motern kall och brant motlut som triggade sensorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in