Citat:
Ursprungligen postat av
DrDoak
Jag undrar om det är ett bra karriärsval att lära sig något assemblyspråk. Då menar jag inte "lära sig lite assembler för att bli bättre på C++", utan jag menar att faktiskt bli en renodlad assemblare.
Som jag har förstått det, så är assembler mycket svårare att lära sig, vilket också borde innebära att konkurrensen är mindre. Spelet Roller coaster tycoon ska tydligen varit byggt av en (!) man ensam i assambler, något som är ganska imponerande med tanke på spelets komplexitet. En annan fördel med assembler är att det är mer likt maskinkod, så att programvaran blir mer optimerad.
Nackdelen är förstås att det kan kräva kanske fyra gånger så mycket kodtext att köra assembler jämfört med C++... något som rimligen borde göra att de flesta företag undviker att utveckla saker i assembler av kostnadsskäl. Samtidigt tänker jag att många operationer är snarlika varandra, så man borde ju rimligen kunna bygga mallmoduler för dessa, och sen ändra lite i variablerna. Kan jag ha en poäng här, eller är jag ute och cyklar.
Min enda erfarenhet av programmering är inom basic, som är på en extremt mycket högre abstraktionsnivå än C++ och assembler. Jag misstänker att jag kan vara ute och cykla helt och hållet, men vill ändå höra era tankar.
Jag tror jag med att utbudet av renodalde assemblertjänster är ytterst begränsat.
De tjänster jag sett där man efterlyser embedded-programmerare har det ofta handlat om att koda i C.
Assembler låter väldigt specifikt i dagens läge, speciellt med tanke på att det för de flesta plattformar finns alldeles utmärkta c-kompilatorer.
Assembler är ju specifikt för den processor de ska köras på och jag tror det är lite för snävt, just av anledningen att kompilatorerna är bra nuförtiden och det är enklare att få tag på en generell C-kodare än en specifik asm-kodare.
Nä, ska du koda för embeddedsystem är mitt bet C snarare än assembler.