Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-28, 22:15
Medlem
Det här är nog de spel som gett mig mest glädje senaste 10 åren, mellan 30-40 års ålder.

Zelda Breath of the Wild (Switch)
Superfint, balanserat och vällavvägt RPG som var en frisk fläkt i action-rpg genren efter alla lootbox spel med massa bloat. Som spelare så känner man sig respekterad av spelet/spelskaparna.

Ghost of Tsushima (PS5):
Klassiska Ubisoft action-RPG med skilltrees och lootboxes är ändå lite beroendeframkallande. GoT är lite i den stilen men ”Don’t overstay ones welcome” när man klockar in huvudspelet på 25 timmar.

Rocket League:
Grunden i spelet är så enkel men vägen till att bli bättre är lång och det finns mycket finess att lära sig och muskelminne att finslipa. Ett skönt koppla av/spela några matcher spel.

Minecraft:
Att gå från två tomma händer och bygga sig sitt hus med skydd för natten, och sen ta det därifrån och bygga, samla, utforska känns som en grundläggande drivkraft i de flesta människor. Ett av de bästa sandbox-spelen som gjorts vilket betyder att spelets handling eller karaktär ändras beroende på med vem man spelar. Så om du spelar minecraft med barn så kan du få uppleva ”moments” som inte går att återskapa i något annat spel.

Skyrim:
Klassiker, börjar kanske bli lite till åren att börja spela det 2022, vet inte om det är lika fängslande idag att spela för första gången. Men 2012 så var det spelmagi.

The Witcher 3:
Jag fastnade aldrig riktigt själv, spelet var i perioder lite för mörkt för mitt sinneslag. Men questlinen med Bloody Baron och the Crones är enligt mig den mest välskrivna och mäktigaste questlinen jag spelat i något spel.

Assassins Creed Origins och Odyssey.
Har spelat nästan alla AC spel sedan AC II.
Serien blev lite trött innan Origins då den fick nytt liv. Efterföljaren Odyssey var en bloat fest i loot och onödigt utdragen questline men även om serien behöver se över och komprimera ”mängden spelglädje per timme” så har den gett mig mycket glädje under åren. Speciellt de soliga spelen när de släpps i början på november.

The division:
Straight up lootboxes och pang pang. Avkopplande och beroendeframkallande med loot men ganska tunnt förutom det.
Citera
2021-12-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
När man passerat en viss ålder blir nästan alla män intresserade av truppförflyttningar och börjar se en massa dokumentärer om WW2...
Touché!
Citera
2021-12-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa-Maggan

The division:
Straight up lootboxes och pang pang. Avkopplande och beroendeframkallande med loot men ganska tunnt förutom det.

Det här med loot boxes fattar jag inte riktigt vad det är? Förstår det som något slags lotteri?

Jag gillar spel som är välgjorda och genomtänkta, ogillar verkligen idéen på att man ska köpa skins mm och tycker lixom att karaktärerna ska vara så som utvecklarna tycker att de ska vara.

Även sjukt irriterande med dessa achievments som kommer upp när man spelar Xbox, är det någon över 30 som faktiskt gillar något av det?

När man spelade WoW kunde man ju typ spendera 100 timmar på att döda samma fiender för att få nån hjälm som gjorde sin karaktär 0,000001% bättre, såna element i spel går jag inte alls igång på längre
Citera
2021-12-28, 22:36
Medlem
CassandraCs avatar
Tycker spel har varit totalt down hill sedan 2005, direkt när big corp tog över och det gick från passion till business så dog spelen, alla nyare spel är väll ren skräp? iallafall när det gäller "aaa" titlar, finns nog mycket bra som går oupptäkt dock.
Citera
2021-12-28, 22:38
Medlem
Oj, det är nog bara Rocket League faktiskt som jag börjat spela efter 30 års ålder som fastnat. Främst för att det är väldigt enkelt att hoppa in och dra av en match eller två och sen återgå till livet igen. Svårt att hitta tid till att spela spel som kräver en större tidsinvestering nu när man har ansvar och sånt skit.
Citera
2021-12-28, 22:45
Medlem
Red Orchestra Battle of Stalingrad samt Vietnam.
Citera
2021-12-28, 22:45
Medlem
Det jag spelar nu vid 30+ och två småbarn.

Football Manager 22
Rocket League
Cities Skyline
Red dead redemption 2.

Innan Barn spelade jag:

WoW
CSGO.
Citera
2021-12-28, 22:48
Medlem
sassafrass avatar
GTA V / online.

Försöker testa nya spel då och då men inser att det mesta suger och/eller jag är för gammal för att hänga med i svängarna. Ogillar framför allt spel som tvingar en lära sig orimliga mängder med combos i tutorialen eller spel som bygger på att man måste dö/lära sig/börja om från början en miljon gånger (demons souls, dark souls , bloodborne osv) - *gäsp*.
Citera
2021-12-28, 23:00
Medlem
GTA V, The Last of Us, Bioshock infinite, Batman: Arkham City, Papers Please, Tomb Raider (2013), Metro: Last light, Metro 2033 Redux, The Wolf among us, The Walking Dead, Dark Souls, Dark Souls 2, Dark Souls 3, Divinity Original sin, Wolfenstein the new order, Last of us left behind, Persona 5, Bloodborne, MGS The Phantom Pain, The Witcher: the wild hunt, Fallout 4, Batman Arkham Knight, Steamworld dig, Steamworld dig 2, Rise of the Tomb Raider, Ori and the blind forest, Ori and the will of the wisps, Rainbow six siege, Axiom Verge, Uncharted 4, Dishonored 2, Stardew Valley, Persona 3, Persona 4, Persona 5, Persona 5 Strikers, Dying light, Nier Automata, Wolfenstein the new order, Prey, Hollow Knight, God of war, RDR2, Spider man, Shadow of the colossus, Guacamelee 2, Shadow of the tomb raider, Control, Quantum break, Disco elysium, The Outer Worlds, Metro exodus, Links awakening, Bloodstained Ritual of the night, Cavestory+. Blasphemous, Last of us 2, Cyberpunk 2077, Doom, Doom Eternal, Half life Alyx, Demon's souls, Yakuza like a dragon, Psychonauts 2, Metroid dread, Back 4 blood, This war of mine, Into the Breach, Civilization 5, Duck Game, PUBG, Orwell 1 & 2, Ironcast, The surge 2, Superhot VR, Vampyr, Arizona sunshine, Hitman, Mad Max, Trine 1 & 2, Diablo 3, och ett gäng till.

Men jag misstänker att vi inte har riktigt samma problem med att hitta spel vi gillar.

Ska jag välja några storfavoriter är det väl Bloodborne, Dark souls, Doom, Hollow knight, Prey och Control.
Senast redigerad av Kortburkskoma 2021-12-28 kl. 23:02.
Citera
2021-12-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidfel
Jag är i din ålder och har helt fastnat för Tom Clancys The Division. Främst tvåan där jag närmar mig 700 timmar nu. Om du inte testat det bör du göra det, det passar läskigt bra in i dagens samhälle. Du är en del av en liten grupp agenter som jobbar hårt för att återställa ordning i en värld i kaos efter att en pandemi slagit ut samhället. Trailer.

1.an körde jag på Xbox

Har iaf bestämt mig för att avyttra gaminglaptopen och satsa mer på min stationära kopplad till en65" CX, synd bara att det är så sjukt dyrt med gpu idag, men man får väl bita i suräpplet om man nu hittar något intressant.
Senast redigerad av peckapecan 2021-12-28 kl. 23:06.
Citera
2021-12-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortburkskoma
GTA V, The Last of Us, Bioshock infinite, Batman: Arkham City, Papers Please, Tomb Raider (2013), Metro: Last light, Metro 2033 Redux, The Wolf among us, The Walking Dead, Dark Souls, Dark Souls 2, Dark Souls 3, Divinity Original sin, Wolfenstein the new order, Last of us left behind, Persona 5, Bloodborne, MGS The Phantom Pain, The Witcher: the wild hunt, Fallout 4, Batman Arkham Knight, Steamworld dig, Steamworld dig 2, Rise of the Tomb Raider, Ori and the blind forest, Ori and the will of the wisps, Rainbow six siege, Axiom Verge, Uncharted 4, Dishonored 2, Stardew Valley, Persona 3, Persona 4, Persona 5, Persona 5 Strikers, Dying light, Nier Automata, Wolfenstein the new order, Prey, Hollow Knight, God of war, RDR2, Spider man, Shadow of the colossus, Guacamelee 2, Shadow of the tomb raider, Control, Quantum break, Disco elysium, The Outer Worlds, Metro exodus, Links awakening, Bloodstained Ritual of the night, Cavestory+. Blasphemous, Last of us 2, Cyberpunk 2077, Doom, Doom Eternal, Half life Alyx, Demon's souls, Yakuza like a dragon, Psychonauts 2, Metroid dread, Back 4 blood, This war of mine, Into the Breach, Civilization 5, Duck Game, PUBG, Orwell 1 & 2, Ironcast, The surge 2, Superhot VR, Vampyr, Arizona sunshine, Hitman, Mad Max, Trine 1 & 2, Diablo 3, och ett gäng till.

Men jag misstänker att vi inte har riktigt samma problem med att hitta spel vi gillar.

Ska jag välja några storfavoriter är det väl Bloodborne, Dark souls, Doom, Hollow knight, Prey och Control.

Hur kunde jag glömma Stardew Valley i min egna lista ovan.

Stardew Valley:
Typ det enda spel jag har spelat på mobilen de senaste 10 åren som inte har lämnat efter sig en bitter eftersmak av ”fan vilket slöseri med tid det här var”.
Citera
2021-12-28, 23:50
Medlem
Som medelålders verkar jag inte ha samma tålamod att sätta mig in i komplexa spel längre. Vill gärna komma igång hyfsat lätt numera.

Senaste året är det Slay the Spire, Into the Breach och Wargroove har jag spelat mest. Lagom komplexa turbaserade strategispel.

Minecraft började jag egentligen bara spela för sonens skull, men gillar jäkligt mycket nu.

Celeste och Towerfall kommer högt på min lista också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in