2021-12-27, 02:26
Medlem
Hur duktig tror ni kan man lyckas bli om man börjar öva random instrument sent i livet?
Citera
2021-12-27, 02:32
Avslutad
Hur långt är ett snöre? Och hur sent i livet?

Om du ska bli proffs får du förmodligen kämpa som satan om det ens är möjligt. Men att bli hygglig för husbehov kan många fixa. Sen beror det ju naturligtvis på hur mycket talang du har, och inte minst hur mycket du är beredd att träna.
Citera
2021-12-27, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Hur duktig tror ni kan man lyckas bli om man börjar öva random instrument sent i livet?

Spelar ingen roll. Man utövar musik för njutningens skull
Citera
2021-12-27, 09:38
Medlem
madtops avatar
Hobby -> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2021-12-27, 11:44
Medlem
Blaze.s avatar
Klart du kan bli duktig. Men jag hoppas du isf börjar spela för att det är roligt, om du tänkt leva på det får du verkligen ligga i och även om du blir riktigt duktig får du ha en jäkla tur. Men klart du kan bli duktig så länge du tycker det är roligt att spela.
Senast redigerad av Blaze. 2021-12-27 kl. 11:46.
Citera
2021-12-27, 11:50
Medlem
Facades avatar
Vill du göra det för att bli bra?
Nej, då är du säkert 20 år för sent på bollen.
Och så kommer du finna noll motivation till att öva.

Vill du göra det för att det är kul?
Kör på!

Köpte mig en elgitarr för ett år sedan nu i vuxen ålder för att lära mig, något jag velat sedan jag var 10 år gammal men trots att jag fick elgitarr då så övade jag aldrig något tyvärr.
Nu med hus, barn, 3 projekt bilar, vattenläcka i källaren med mera så blir det max 1 timme i veckan jag spelar och övar, men kul är det!
Citera
2021-12-27, 11:55
Medlem
mvpys avatar
Citat:

Som många andra sagt; du kan bli riktigt bra. Men proffs blir du inte.

Men om du gör det för att ”bli bra”, så kommer du tappa motivationen inom 6 månader.

The goal is the journey
Citera
2021-12-27, 11:58
Medlem
Det går utan problem att lära sig ett nytt språk flytande på ett år, går lika bra att lära sig ett nytt instrument. T ex har du förmodligen lyssnat på musik länge vilket förenklar att sätta ett tydligt mål till skillnad från barn som måste tuta på i glad okunskap i minst 10 år innan det händer något.
Lycka till!
Senast redigerad av rutand 2021-12-27 kl. 12:20.
Citera
2021-12-27, 12:15
Medlem
Klart det går att bli duktig.

Hur duktig vill du bli?
Har du någon förebild?
Citera
2021-12-27, 12:20
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Förutsatt att du har kvar din motoriska funktion så spelar nog inte åldern så stor roll som vad och hur mycket du övar. T ex, så var de flera jag kände som ung, som spelade (el)gitarr i flera timmar varje dag efter skolan. Säg att dom spelade 3 timmar per dag i åldrarna 12 - 19, det blir drygt 7500 övningstimmar. Förutsatt att man faktist övar, så blir man nog rätt bra på att spela gitarr efter 7500 övningstimmar oavsett om man är 15 eller 45.
Citera
2021-12-27, 15:19
Medlem
cephs avatar
Citat:

Ja, som någon sa, hur långt är ett snöre?

Chansen att du lyckas bli en virtuos på valfritt instrument om du börjar efter säg 30 är liten, bara för att få det ur vägen. Med virtuos menar jag någon som generationer framöver kommer tala om...

Men uttrycket "hur bra" klingar illa i största allmänhet. Snöret, som sagt.

Om du plockar upp ett instrument och vill lära dig, har du någon musikalisk bakgrund, vad vill du lära dig nu, och framför allt varför vill du lära dig det nu? Det är frågor du måste ställa dig själv, och gärna svara på här. Vad jämför du med?

Berätta det så kan du kanske få någon slags "prognos", som dock är helt beroende av hur mycket möda du är villig att lägga ned på kalaset. Man kan plocka upp t.ex. en gitarr för första gången i 40-50-årsåldern och kunna riva av respektabla grejer efter bara nåt år, förutsatt att man då övat utav bara fan under detta år. Det har jag sett.

Det går inte att sticka under stol med att det är mycket enklare när man är ung, man är mer plastisk i skallen och har färre vardagliga bekymmer att tänka på (=mer tid). Men det är inte omöjligt ens i hög ålder, bara man finner tiden och viljan.
Senast redigerad av ceph 2021-12-27 kl. 15:22.
Citera
2022-01-02, 12:33
Bannlyst
Det är aldrig försent att börja spela ett instrument!

En av de bästa scenerna från tv-scerien "Sopranos" var när Tony Soprano installerade ett nytt hem-video grej där hemma. Och han var så nöjd med denna. Han stod där och lyssnade på New York polisens säckpipeorkester! Det var en underbar scen!

https://www.youtube.com/watch?v=M8AeV8Jbx6M
Senast redigerad av Bensindriven 2022-01-02 kl. 12:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in