Det har aldrig varit så roligt och enkelt att börja med musik som nu, så kör!
Det finns en uppsjö av appar som gör det enkelt och roligt att börja med t.ex. gitarr eller piano. Därutöver finns det mängder med grooveboxes, synthar och annat att köpa sig för en billig peng. Och vill du testa att producera beats så finns det massvis med program till t.ex. iPad som du kan köpa för några hundralappar. Till detta kommer en hel djungel av youtube-kanaler som är fullproppade med gratis instruktionsvideor och lektioner.
Musik brukade vara en ganska dyr hobby förr men så är det inte längre, så ta chansen!
Det finns ingen gräns för skicklighetsnivå för att man börjar sent. För mig så låtstnade gitarrspelande ordentligt först närmare tretti år gammal. Nu har jag väldigt bra förutsättningar i och med att jag tidigt i livet blivit "sångtränad" så jag har alltid vetat om att jag kan bli bra ( Sången gav mig gehör samt lite teori också , och bra självförtroende som kanske är det viktigaste eftersom det finns en utbredd missuppfattning att man tjänar enormt mycket på börja spela i tidig ålder så det finns mängder med människor som givit upp innan de börjat ! )
Jag vill påstå att det finns mycket fördelar med att börja med just gitarr när man kommit upp en del i ålder. Att vara fysiskt utvecklad med lite större händer än man har när är 5-12 år nästan är en förutsättning för ett bra grepp ! ( själv lärde jag mig tro det eller ej mycket bra styrka o fingerfärdighet av guitar hero , o det när ja var 15-16 ) ungefär i den åldern köpte jat min första gitarr på netto för 200 o lärde mig "öppna ackord" o de vanliga "barre-positionerna" sedan tröttna jah o spelade knappt på 10 år för att tyckte det tagit stopp o trodde som jag själv beskriver här att det var för sent. Detta var helt fel då när jayg av omständigheter började nöta som fan för några år sedan... sedan plötsligt släppte allt o jag kan nu spela med till de allra flesta låtar "live " o tar ut de mesta i princip direkt. Detta trodde jag aldrig skulle vara möjligt när jag spelade guitar hero i sena tonåren. För mig har det varit så mycket lättare med åren. Det folk ofta förlorar med åldern är en nyfikenhet samt ett öppet sinne. Uppmuntrar verkligen till att du ska börja spela om du ej redan gör och du får gärna skicka PM om du vill ha tips... har tidigare lärt ungdommar utan förkunskaper eller speciell talang ! Möjligheterna är oändliga !!!!
Jag har för mig att Ralf Gyllenhammar (Mustasch) började spela gitarr och sjunga när han var 30. Så försent är det nog inte . Dessutom behöver man ju inte bli världskänd.
Det blir aldrig för sent i livet att lära sig nytt. Några tips på vägen.
.1 Boka några privatlektioner med en lärare som brukar lära ut på instrumentet. Du får hjälp att göra saker rätt istället för att lära in fel som du senare tvingas ändra på. Alla instrument har olika "specialgrejor" som man behöver kunna. Skall du spela gitarr är första problemet att stämma instrumentet -- hur gör du det? En bra lärare ger dig tips som du har nytta av resten av livet. Kanske blir det mycket lättare att spela om stränghöjden justeras lite, kanske har du fått "fel" strängar monterade, förresten hur byter man strängar ...
.2 Be om tips på bra böcker / videor eller liknande som du kan fortsätta med. För nästan alla instrument finns det övningsböcker eller liknande som lär dig grunderna i en bra ordning. Lär du dig grunderna från början så blir det mycket lättare att lära sig det roliga sen.
.3 Sikta mot en kvart varje dag snarare än några timmar på helgen. Att spela varje dag är det som gör att du går framåt. Klart om du får inspiration i helgen, kör på då också, men fortsätt sen varje dag. Att ha instrumentet på plats, tillbehören framme i sin hörna och så, gör att det är enkelt att spela en stund. Lite som att borsta tänderna varje dag, nåt man bara gör. Dela upp träningen i minst två delar: träna på sånt du inte kan, ha lite roligt.
.4 Förstå att det är speciellt att som vuxen lära sig färdigheter. Det går i trappsteg. Du (jag) kan traggla vecka ut och vecka in med något och det går bara sämre och sämre känns det som. Men plötsligt en dag kan du (jag) det. Det viktiga är att hålla ut med att träna det som inte fungerar.
.5 Ha kul också. Ta ut nån favoritlåt eller improvisera eller bara lek på instrumentet. Även det ger övning.