• 1
  • 2
2021-12-23, 07:05
Medlem
Har gått och grunnat på detta ett tag. Vill understryka på att jag är kass på allt vad gäller FP, SGI mm.
Jag började en anställning där jag jobbade mellan 90-80 % och tog ut föräldrapenning resten så det skulle bli 100 % för att skydda min SGI. Minns jag rätt sa FK att gör man så kan man ange 100 sysselsättningsgrad när man gör så så länge man ansöker om FP för de procenten man inte jobbar. Så när föräldrapenningsdagarna tagit slut för 2 år sedan fortsatte jag jobba mellan 80-90 % och nu det senaste halvåret har jag till och med gått ned i 75 %. Har dock fortsatt angett 100 % sysselsättningsgrad där jag angett en årsinkomst på 300.000. Skulle jag jobba 100 % skulle den vara 324.000 men har inte uppdaterat efter löneökningar. Har angett att jag jobbar 260 dagar per år men det stämmer ju inte då jag jobbar 85 %.
Så vad ska jag göra nu?? Vet inte varför jag gjort så här, antagligen för att jag är lat och girig, vet inte. Problemet är att jag vill skaffa ett till barn men då kommer jag väl antingen få gå upp i 100 % ett tag innan födseln eller ringa och erkänna att jag gjort fel. Kan man bli åtalad för bidragsbrott? Har inte varit långtidssjukskriven eller vabbat överdrivet mycket så ev återbetalning borde inte bli så mycket? Vill inte jobba 100 %, barnet som är 6 år klarar verkligen inte av långa dagar i skolan.
Citera
2021-12-23, 07:24
Medlem
FK gör ju med jämna mellanrum en kontroll och uppdatering av din SGI, oftast när man söker om ersättning för något. Detta för att dom alltid ska ha så aktuella uppgifter som möjligt. Så det är
bara en tidsfråga innan det upptäcks. Vad konsekvenserna blir vet jag inte, men har du fått för mycket så blir du såklart återbetalningsskyldig.

Och när man ansöker, så signerar man alltid "på heder och samvete".
Citera
2021-12-23, 07:29
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Vill inte jobba 100 %, barnet som är 6 år klarar verkligen inte av långa dagar i skolan.

Det här var nog topp tre absolut sämsta anledningarna man hört för att blåsa staten på pengar.

Vi ha f ö något som kallas skolplikt i det här landet, spelar ingen roll om du jobbar 100% eller 10%, du kommer inte kunna lyfta ut din unge som du vill efter han börjat första klass. Lika bra att du låter din söndercurlade avkomma vänja sig redan nu.
Citera
2021-12-23, 07:37
Medlem
Du har fuskat och visst kan du åka dit för bidragsbrott. Det är bara en tidsfråga innan de kommer på dig.
Citera
2021-12-23, 07:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Har gått och grunnat på detta ett tag.
Hej själv.

Jag har ett skitjobb, näe, faktiskt inte - trivs sjukt bra - men knappast välbetalt. Jag har absolut inget emot att göra något för att i gengäld få mat på bordet, kläder, och lite semester då och då.

Hur tänker du?
Citera
2021-12-23, 07:53
Medlem
2021-12-24s avatar
Haha herregud det blir spännande när FK ska kontrollera utbetalningarna samt se vilka andra inkomster du haft. Det är ju snart dags vid årsskiftet, lycka till
Citera
2021-12-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det här var nog topp tre absolut sämsta anledningarna man hört för att blåsa staten på pengar.

Vi ha f ö något som kallas skolplikt i det här landet, spelar ingen roll om du jobbar 100% eller 10%, du kommer inte kunna lyfta ut din unge som du vill efter han börjat första klass. Lika bra att du låter din söndercurlade avkomma vänja sig redan nu.

Nu lär det väl inte vara det TS menade, att barnet ska strunta i skolplikten. Jag tror säkert TS menar att barnet ska slippa vara på fritids så många timmar efter skolan som är vanligt om föräldern arbetar heltid.
Citera
2021-12-23, 12:25
Medlem
Jag fattar inte. Din föräldrapenning tog slut för 2 år sedan och du skriver inte att du uppbär någon annan ersättning från Försäkringskassan. Vad har du haft för anledning att fortsätta meddela din sysselsättningsgrad till Försäkringskassan?

Gör du en ny ansökan i framtiden om tex föräldrapenning borde Försäkringskassan utreda din SGI på nytt och då lämnar du förstås korrekta uppgifter om din sysselsättningsgrad.
Citera
2021-12-23, 12:28
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Jag fattar inte. Din föräldrapenning tog slut för 2 år sedan och du skriver inte att du uppbär någon annan ersättning från Försäkringskassan. Vad har du haft för anledning att fortsätta meddela din sysselsättningsgrad till Försäkringskassan?

Gör du en ny ansökan i framtiden om tex föräldrapenning borde Försäkringskassan utreda din SGI på nytt och då lämnar du förstås korrekta uppgifter om din sysselsättningsgrad.

Precis, fattade heller inte. Men antar att ts menar att ts tagit ut VAB-dagar baserat på högre tjänstgöringsgrad (och lön?)?

Oavsett verkar det konstigt att inte fk har märkt detta. När jag skulle få sjukpenning begärde de ut papper från arbetsgivaren.
Citera
2021-12-23, 12:30
Medlem
Du har inte tänkt på att lyfta telefonen och ringa upp FK där för 2 år sedan och fråga hur du ska fylla i din ansökan?

Du kommer antagligen bli återbetalningsskyldig.
Citera
2021-12-23, 16:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Har gått och grunnat på detta ett tag. Vill understryka på att jag är kass på allt vad gäller FP, SGI mm.
Jag började en anställning där jag jobbade mellan 90-80 % och tog ut föräldrapenning resten så det skulle bli 100 % för att skydda min SGI. Minns jag rätt sa FK att gör man så kan man ange 100 sysselsättningsgrad när man gör så så länge man ansöker om FP för de procenten man inte jobbar. Så när föräldrapenningsdagarna tagit slut för 2 år sedan fortsatte jag jobba mellan 80-90 % och nu det senaste halvåret har jag till och med gått ned i 75 %. Har dock fortsatt angett 100 % sysselsättningsgrad där jag angett en årsinkomst på 300.000. Skulle jag jobba 100 % skulle den vara 324.000 men har inte uppdaterat efter löneökningar. Har angett att jag jobbar 260 dagar per år men det stämmer ju inte då jag jobbar 85 %.
Så vad ska jag göra nu?? Vet inte varför jag gjort så här, antagligen för att jag är lat och girig, vet inte. Problemet är att jag vill skaffa ett till barn men då kommer jag väl antingen få gå upp i 100 % ett tag innan födseln eller ringa och erkänna att jag gjort fel. Kan man bli åtalad för bidragsbrott? Har inte varit långtidssjukskriven eller vabbat överdrivet mycket så ev återbetalning borde inte bli så mycket? Vill inte jobba 100 %, barnet som är 6 år klarar verkligen inte av långa dagar i skolan.

Vad har du för jobb där du jobbar 260 dagar. Omkring 220 arbetsdagar brukar man räkna efter man dragit bort semestern för mån-fredags jobb.
Citera
2021-12-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad har du för jobb där du jobbar 260 dagar. Omkring 220 arbetsdagar brukar man räkna efter man dragit bort semestern för mån-fredags jobb.

Heltidsjobb brukar räknas som 260 dagar hos Försäkringskassan. Du har ju betalt under din semester också så då är det korrekt att dela upp årsinkomsten på 5 dagar per vecka inklusive semestern,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in