• 1
  • 2
2021-12-22, 17:32
Medlem
BoISarens avatar
Jaha...

Vad ligger bakom detta?
En man i 35 årsåldern kidnappar en nyfödd bebis på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Barnet var "några dagar gammalt". Mannen misstänks för människorov.

https://www.expressen.se/nyheter/en-...r-grovt-brott/

Nån som vet mer?
Citera
2021-12-22, 17:32
Medlem
Grovt brott på BB, Akademiska sjukhuset, Uppsala 2021-12-22

Citat:
Polisen utreder just nu ett grovt brott vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. En man är gripen och läget ska vara under kontroll på platsen.

[...]

Polisen vill inte kommentera vad som hänt i nuläget.

– Vi går inte ut med det nu, vi håller på att utreda vad som har hänt. Den gripna mannen är misstänkt för brott men rubriceringen har vi inte klar för oss ännu, säger Susanne Sjögren.

Hon berättar även att vittnen ska höras på platsen och att ingen person är skadad. Enligt UNT pågår insatsen vid sjukhusets förlossningsavdelning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...iska-sjukhuset

Vad kan detta röra sig om? Bebiskidnappning, coronarestriktionstrots, missnöje med vården eller annat?
Citera
2021-12-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jaha...

Vad ligger bakom detta?
En man i 35 årsåldern kidnappar en nyfödd bebis på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Barnet var "några dagar gammalt". Mannen misstänks för människorov.

Jag skulle gissa på att antingen är den gripne pappa till barnet, och misstror mammans välvilja. Eller så är det andra släktingar som vill ta hand om barnet för att det ska växa upp i "rätt" miljö.
Citera
2021-12-22, 17:41
Medlem
VoktorDodkas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/en-...r-grovt-brott/

Citat:
En man i 35-årsåldern tog sitt nyfödda barn från förlossningsavdelningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Han tog sitt eget barn.
Citera
2021-12-22, 17:43
Medlem
dacks avatar
Ett nytt inslag i landet lite lagom!
Inte ens förlossningsavdelningarna går fria från våldsbrotten vilket är rent fantastiskt i ett så kallat tryggt välfärdsland.
Citera
2021-12-22, 17:43
Moderator
v50s avatar
Trådar sammanfogade.
/ Moderator
Citera
2021-12-22, 17:46
Medlem
Att man inte får hota personal och liknande förstår jag, men varför får han inte ta hand om sitt eget barn? Har mamman ensam vårdnad? Eller finns det medicinska skäl?

Å andra sidan förstår jag inte varför man som pappa skulle "kidnappa" sitt eget barnet.
Citera
2021-12-22, 17:54
Medlem
Han hatar mamma?
Citera
2021-12-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Att man inte får hota personal och liknande förstår jag, men varför får han inte ta hand om sitt eget barn? Har mamman ensam vårdnad? Eller finns det medicinska skäl?

Å andra sidan förstår jag inte varför man som pappa skulle "kidnappa" sitt eget barnet.

Han kan ju ha hotat, misshandlat mamman till barnet, droger/alkohol, psykisk sjukdom, allmänt dum i huvudet 🤷🏼‍♀️
Citera
2021-12-22, 19:21
Medlem
Danneliuss avatar
Kan man "kidnappa" sitt barn? Om man inte har vårdnaden kanske, någon jurist kan kanske förklara..

En man i 35-årsåldern har gripits för att ha försökt kidnappa sitt nyfödda barn från förlossningsavdelningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala, skriver Expressen.

– Barnet var någon dag gammalt. Han misstänks för människorov, säger Susanne Sjögren, RFC-befäl för polisregion Mitt.

Mannen ska ha hotat personalen på avdelningen som då kontaktade polisen.
https://omni.se/man-forsokte-kidnapp...eekGzupHTCSueM
Citera
2021-12-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Kan man "kidnappa" sitt barn? Om man inte har vårdnaden kanske, någon jurist kan kanske förklara..

En man i 35-årsåldern har gripits för att ha försökt kidnappa sitt nyfödda barn från förlossningsavdelningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala, skriver Expressen.

– Barnet var någon dag gammalt. Han misstänks för människorov, säger Susanne Sjögren, RFC-befäl för polisregion Mitt.

Mannen ska ha hotat personalen på avdelningen som då kontaktade polisen.
https://omni.se/man-forsokte-kidnapp...eekGzupHTCSueM
Kan vara så att barnet redan på sjukhuset blivit omhändertaget av socialtjänsten för att det funnits oro kring föräldraförmågan pga psykisk sjukdom, missbruk eller låg begåvning. Finns ett antal föräldrar där socialtjänsten omhändertar barn timmar efter förlossningen
Citera
2021-12-22, 19:38
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Kan vara så att barnet redan på sjukhuset blivit omhändertaget av socialtjänsten för att det funnits oro kring föräldraförmågan pga psykisk sjukdom, missbruk eller låg begåvning. Finns ett antal föräldrar där socialtjänsten omhändertar barn timmar efter förlossningen
Ja, visst kan det vara så, bör väl komma fram snart..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in