2021-12-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Märkligt att ord "invandrare" skulle bli rasistisk. Jag get inte!

Sen tycker jag att det är jävligt dum att använda ordet neger.

Det finns bättre sätt att beskriva vilka är vi och var vi kommer ifrån. Jag är Bulgarien, till esempel.

Ja, men nu är det så att det anses rasistiskt att fråga icke-vita var de kommer ifrån.
Citera
2021-12-24, 13:46
Medlem
Bra där av Brakat Gebrekvariat.

Börjar man cencurera gräsrötterna så blir bara resultatet att vreden växer och motståndet ökar än mer.
Och det är precis vad vi behöver för att få till en vändning.

Så God Jul men mycket skinka och Glögg Berikat Gebarakoriant!
Hoppas du får egen plats i TVs morronsoffor framöver.
Citera
2021-12-24, 14:56
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Är det fel att säga vit också, varför då?
Nej, du behöva inte säga den vit! Men jag blir icke kränkt. Spelar ingen roll.
Citera
2021-12-24, 14:56
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ja, men nu är det så att det anses rasistiskt att fråga icke-vita var de kommer ifrån.
Jag förstår dig, killen. Men jag tycker inte så. Jag har en annan åsikt. OK?!
Citera
2021-12-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
”icke-vit” låter på något sätt fel men övriga är det inget konstigt med och jag finner ingen rasism i de orden.
Känns lite som att nu kommer man prova att anmäla till DO för att prova om man kan få ersättning för att man blivit kallad för något av orden i trådstarten och blivit kränkt.

Vad är det för fel på svart? Portugiser och spanjorer säger negro (svart). Portugiserna ändrade till och med från preto (svart) till negro för att preto ansågs nedsättande av någon anledning.
Citera
2021-12-24, 18:14
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Ja, man borde inte ha öppnat gränsen för folk med så annorlunda kultur och religion, själv en 5 åring fattar det. Men tyska rasistiska nazi lagar, nej tack. Vi behöver inte göra samma misstag. Det räcker med en lagstiftning som gör det praktiskt taget omöjligt och utöva denna religion, islam.

Exakt. Det funkar för många andra europeiska länder. Man ser till att inte göra det värt att söka asyl i landet eller att bo där. Då kommer inga och de som är det väljer att lämna. Enkelt

Europa för européer. Alla andra ska ut! Senast igår
Citera
2021-12-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sva990
Vad är det för fel på svart? Portugiser och spanjorer säger negro (svart). Portugiserna ändrade till och med från preto (svart) till negro för att preto ansågs nedsättande av någon anledning.

Därför "svart" drar tankarna till såna här äckliga typer som våldtar och är obehagliga att ha å göra med. Såna folk betalar dyrt för att slippa bo med. Därför vi måste ändra ord hela tiden. Benämningarna blir smutsiga med tiden.
Citera
2021-12-24, 18:51
Medlem
bralesss avatar
Och om 10 år är det förbjudet att säga utlandsfödd. Gäsp. Kalla det vad det är.
Citera
2021-12-24, 19:02
Medlem
dannbaggens avatar
Mycket bra att dessa otidsenliga ord städas bort. Vi behöver mer sammanhållning, och inte ord som i onödan pekar ut människor som inte är ursvenska som något "annorlunda".
Citera
2021-12-24, 19:29
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Mycket bra att dessa otidsenliga ord städas bort. Vi behöver mer sammanhållning, och inte ord som i onödan pekar ut människor som inte är ursvenska som något "annorlunda".

De är annorlunda
Citera
2021-12-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Skriver du den harangen varje gång du tänker på en neger?
Ja.
Citera
2021-12-24, 19:57
Medlem
Lol, många av orden är ju satta i bruk av dem själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in