2021-12-22, 21:12
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
– Vi vet också att [ordet invandrare] används slentrianmässigt för att beskriva problem, konstaterade han.

– Vad ska man säga i stället, undrade Soraya Lavasani.

– Människor som invandrat, föreslog Barakat Ghebrehawariat.

Hahaha
Ja, jag läste det och kände samma sak. WTF skämtar han eller?

Inte okej enligt honom:
Invandrare

Okej enligt honom:
Människor som invandrat

Finns det någon annan som säger: suck

Hudingen är klart för dum för att bli uppträdd i tv och få lansera hans genomdumma tankar. Räckte det inte att sossarna placerade honom i en myndighet för att skaffa sig alibi. Nu behöver sosseriet disciplinera honom innan hans dumhet överträffar Mollgans och Strandhällskans.

Men de avvaktar väl först för att se om skiten från fläkten träffar deras ansikten.
Citera
2021-12-22, 21:12
Medlem
Garva, såklart är snubben öst-afrikan.
Citera
2021-12-22, 21:13
Medlem
Om vita i Sydafrika benämner man då som normkritiker som inte tillhör "svarthetsnormen"?

Om man är i minoritet som svensk i sin stad, är man ändå tillhörande "vithetsnormen"?
Gäller detta nationellt?
Globalt är ju vita i minoritet.
Citera
2021-12-22, 21:23
Medlem
Jofs avatar
Vad kan jag få för STRAFF då om jag säger att jag är invandrare? Får jag inte längre hänge upp min norska flagga den 17 maj?
Får jag samhällsvård, böter, indraget körkort? Ska jag slingra mig undan och säga att jag inte VANDRADE in. Tog tåget. Men blir jag intågare då?
Och vad händer om jag säger att jag tycker många svenskar är dumma i huvudet? Utvisning?
Senast redigerad av Jof 2021-12-22 kl. 21:26.
Citera
2021-12-22, 21:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av unknown250
Fast det är väl bra att vi visar att rasism inte är accepterat.
..ok..du skriver det du...
Då ska du få en liten stund på dej att fundera.. fundera nu..fundera..
När du gjort det ska du skriva ett utförligt inlägg om vad som är
ren och skär rasism.
Är det att alla i landet ska sluta använda vissa ord som definitivt inte anses på något sätt "rasistiska"?
Vad är ren och skär "rasism"??

Vet du vad jag tror?
Jo jag tror att uttalanden som dessa bara spär på frustrationen hos en väldigt stor majoritet i landet.
För min egen del gav jag upp när Pippi böckerna tog bort "Negerkung".
"Överheten" var alldeles för kuvade och korkade för att fatta att det var andra tider då. Dessutom förstod de inte heller att normalt begåvade personer i landet inte använder ordet idag.
Och inte blev mina ungar "rasister" heller...
Citera
2021-12-22, 21:32
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Du svarar ju inte på frågan? Hur skall du beskriva en neger när du ger signalement? Du får använda vilka politiskt korrekta ord du vill, men observera att även mörkhyad är borta. Det är viktigt att signalementet pekar ut rätt person, så hudfärgen är självklart viktig.

Du får ej säga mörkhyad
Har du svårt å fatta 🧐
Citera
2021-12-22, 21:36
Medlem
lemmy124s avatar
nya rashid musa mao.
pk-svensson älskar att dansa efter muslimska brödraskapets lakejer.
Citera
2021-12-22, 21:37
Medlem
Det blir riktig parodi på TV4:s folkuppfostringskampanjer så att man först undrar om man fått en hjärnblödning.

Det är inte bra att supa på julhelgen för barnens skull mm
Tur att TV4 kom med den angelägna upplysningen.
Hur hade det annars gått.?

Denna Barakat (Egyptisk /Palestinsk förståsigpåare hur svenskar ska föra diskussioner med familjen på julhelgen var rolig.

Jag ska banne mig diskutera vår vansinniga politik som förs i termer av POC och övriga PK -accepterade språkbruk för att accentuera idiotin.
Citera
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad är det för fel på t.ex. ”mörkhyad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”?
Vart finner du rasismen i dessa ord?

Felet ligger i att dom med tiden har fått en så negativ klang, därför så försöker man nu ”tvätta” & byta ut orden.

Minns inte termen för det här.
Men vanligt förekommande är det.

Med Vänliga Hälsningar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Det har blivit rasistiskt då väldigt många svennebananer använder ordet på ett nedvärderande sätt, som skällsord.

Är du ny här på flashback?

Nog för att det är nedvärderande att vara invandrare men att benämna någon som invandrare är inte rasistiskt generellt.

"Din jävla invandrare, stick hem!" Kan uppfattas rasistiskt men då är det själva meningen och inte de enskilda orden som är rasistiska eftersom

"Jag var hemma hos Steven och det visade sig att hans föräldrar är invandrare från England, därav hans namn." Inte överhuvudtaget kan uppfattas som rasistiskt.

Att förbjuda ord är idioti.
Citera
2021-12-22, 21:42
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Du svarar ju inte på frågan? Hur skall du beskriva en neger när du ger signalement? Du får använda vilka politiskt korrekta ord du vill, men observera att även mörkhyad är borta. Det är viktigt att signalementet pekar ut rätt person, så hudfärgen är självklart viktig.
Man kan säga "av primatbrun börd". Det låter lite fint i kanten och alla förstår exakt vad som menas. "Herren med macheten var av primatbrun börd".
Citera
2021-12-22, 21:42
Medlem
53....so whats avatar
Hela idén med att skapa förbudsord är ju att sätta dit den som uttalar sig.

Backa bandet till tiden då ingen tog illa vid sig där neger förekom som ett enkelt sätt att beskriva en viss människa. Alla kunde snabbt få upp bilden av vad för slags människa som avsågs, afrikan, ursprungligen från viss gruppering inom begränsade områden, från kontinenten Afrika. På denna kontinent finns även ett antal andra befolkningar mer eller mindre besläktade.
Att då enkelt kunna definiera en viss person enkelt var ju syftet.

Sen kom en tid då tilläggsorden förstörde språket/n och det blev jobbigt för den som blev utsatta.
Egentligen borde då t.ex. "jävla" vara det störande ordet, och således vara målgruppens hatobjekt.
Men man väljer att ta bort de beskrivande orden som kränkande ordet, och förlänger med fler och fler ord varefter det dyker upp nya där man försöker beskriva nåt som alla känner igen.
Så varför beivras inte de tilläggsord som är det kränkande orden?

Att ständigt hitta förbud på nya ord är helt galet tänk. Men precis i linje med vad en aktivist utnyttjar för att få sina ryggdunk, samt kränkta människor som behöver höja sin status, istället för att göra nåt åt sin dåliga självkänsla. Målgruppen säger ju själva att dom är stolta negrer så vad är problemet?
Senast redigerad av 53....so what 2021-12-22 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in