2021-12-20, 21:53
Medlem
Hallå kemikingar

Är lite ringrostig på detta men hoppas ni har svar. Jag har 30%ig salicylsyra som jag vill späda ut till typ 2% i vatten eller nån hudvätskegrej. När jag blandar med vatten enl C1 x V1=C2 x V2 bildar salicylsyran små kristaller i vattnet. Varför blir det så? Hur ska jag göra för att undvika? Är det ändå en lösning med salicylsyra 2% eller är det bara vatten med kristaller?

Hur funkar det med pH och koncentration, hur mycket förändras pH vid spädning?
Citera
2021-12-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolnar
Hallå kemikingar

Är lite ringrostig på detta men hoppas ni har svar. Jag har 30%ig salicylsyra som jag vill späda ut till typ 2% i vatten eller nån hudvätskegrej. När jag blandar med vatten enl C1 x V1=C2 x V2 bildar salicylsyran små kristaller i vattnet. Varför blir det så? Hur ska jag göra för att undvika? Är det ändå en lösning med salicylsyra 2% eller är det bara vatten med kristaller?

Hur funkar det med pH och koncentration, hur mycket förändras pH vid spädning?

Salicylsyra har för låg löslighet i vatten (2g/L=0,2%), så det du har är mest vatten med kristaller. Lös i etanol, eller det hudvänligare jordnötsolja som borde lösa nästan 2%.
Citera
2021-12-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Salicylsyra har för låg löslighet i vatten (2g/L=0,2%), så det du har är mest vatten med kristaller. Lös i etanol, eller det hudvänligare jordnötsolja som borde lösa nästan 2%.

Men säg att jag skulle blanda det i någon kräm som innehåller glycerin, blir det samma som att blanda med vatten eller kan det funka? Vill ogärna ha olja i fejan
Citera
2021-12-21, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolnar
Men säg att jag skulle blanda det i någon kräm som innehåller glycerin, blir det samma som att blanda med vatten eller kan det funka? Vill ogärna ha olja i fejan

1 del salicylsyra kan blandas med ca 60 delar rent glycerin, men i en kräm beror det ju helt på vad krämen innehåller i övrigt. Det bästa är nog att testa sig fram med mindre mängder kräm för att se hur mycket salicylsyra du kan blanda i innan det börjar skita sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in