2021-12-20, 20:33
Medlem
Melmiums avatar
Hej!

Jag rökte från 2006 till 2019, fast nästan bara vid alkohol eller vid stressiga dagar etc, kanske ett paket i månaden totalt.

Jag slutade röka 2019 efter att sedan 2018 börjat få problem med halsen. Efter varje cigg jag tog då fick jag en obehaglig känsla i halsen, nästan som att det var en klump där och det kändes helt enkelt obehagligt. Jag kollade i halsen och allt såg normalt ut. Jag fortsatte och samma resultat varje gång.

Blev nojig och gick till allmänläkaren, han hittade ingen förklaring och inget fel på min hals efter att han kollat och tagit diverse blodprover etc. Fick sedan ändå en remiss till ÖNH-läkare och de hittade inte heller något fel på halsen, efter både kameror genom näsan och till slut röntgen. Inget tecken på cancer eller infektioner eller liknande. Trots detta hade jag ju något fel på halsen i över ett år när jag rökte.

Så jag undrar, är detta vanligt bland rökare? Jag var ju ingen storrökare med 1 paket/månad, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Saknar cigaretter varje dag, gjort det i två år, men vet inte om jag vågar börja ta en cigg igen då och då, halsen känns ju skit trots att läkarna inte hittar nåt.

Vet någon mer om liknande problem?
Citera
2021-12-20, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium

Så jag undrar, är detta vanligt bland rökare? Jag var ju ingen storrökare med 1 paket/månad, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Saknar cigaretter varje dag, gjort det i två år, men vet inte om jag vågar börja ta en cigg igen då och då, halsen känns ju skit trots att läkarna inte hittar nåt.

Vet någon mer om liknande problem?

Vill du ha en anledning till att kunna röka utan att de finns risk för hälsoproblem?
Citera
2021-12-20, 20:46
Medlem
Melmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
Vill du ha en anledning till att kunna röka utan att de finns risk för hälsoproblem?

Nej, jag undrar bara om detta är något någorlunda naturligt och vanligt hos rökare.
Citera
2021-12-20, 21:06
Medlem
vitalsignss avatar
Jag är ganska säker på att klumpen kom av din egen oro. Du har ju bevisligen blivit utredd som visat att du inte råkat ut för något farligt. Jag har aldrig känt nåt liknande i samband med rökning, däremot känner jag igen den där klumpen om man har en riktigt svår oro för något.
Citera
2021-12-21, 10:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Skulle också gissa på stress/ångestsymptom, men visst, cigaretterna idag innehåller en del skit som vissa säger sig vara allergiska mot.
En del hängivna cigarettrökare har tydligen varit ursinniga över införandet av FSC (Fire Safe Cigarettes) och hävdat att de är allergiska mot de kemikalier som tillsätts för att cigaretten inte skall fortsätta brinna om man inte blossar på den.
Vet dock inte när detta infördes.
Citera
2021-12-21, 10:25
Medlem
Fascinerande hur man kan vara över 18 och således bör ha erfarenhet av att använda internet i flera år men fortfarande inte vara kapabel till att använda en sökmotor för att hitta ett svar. Tog mig någon sekund för att hitta att det tycks hända en del rökare då det är diverse ämnen som kan påverka halsen.

https://ultrachloraseptic.com/can-sm...a-sore-throat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in