Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det lät som att Sepiritz var helt säker:
Om Sepiritz menar att det är fel att sannolikheten är liten, så borde Sepiritz kunna bevisa detta, istället säger h*n "kan ha", "kan komma" och låter plötsligt inte alls säker.
Jag tolkar det som att h*n kritiserar en analogi (dator vs cell) som förutsätter s.k irreducerbar komplexitet.
All kunskap som finns inom biologi (och naturen i allmänhet) har visat att det är felaktigt att tänka i termer om irreducerbar komplexitet. Det är pseudovetenskapligt nonsens helt enkelt.
Det finns ingen anledning att tro att det tänket skulle vara applicerbart på den första cellen heller.
Men det kanske inte alls var det han syftade på. Det får han svara på själv.
Citat:
Nej, jag har inget som jag är säker på, men som jag är övertygad om. Tro, enligt bibeln är en övertygelse som man fått genom dom bevis som existerar, alltså i princip samma som Sepiritz med hans hypotes, men h*n skulle aldrig erkänna att han tror på något för att han är "vetenskapligt lagd".
Citat:
Tro, enligt bibeln är en övertygelse som man fått genom dom bevis som existerar
Det är en annan betydelse av ordet tro.
En tro kan vara ett kognitivt försanthållande baserat på bevis. Typ, att jag tror att jag skriver det här inlägget just nu.
Belief på engelska.
Det är ju inte den typen av tro någon säger sig inte ha.
Det är
religiös tro som åsyftas.
Faith på engelska.
En religiös tro är inte baserad på bevis.
Citat:
Jag erkänner att jag tror på något, samtidigt som jag är vetenskapligt lagd.
Om jag inte minns fel så är du kreationist?
Mycket mer ovetenskaplig än så går det inte att bli.
Det mesta inom bland annat biologi, paleontologi, kosmologi och geologi måste totalförnekas om man vill vara kreationist.
Sen går det självklart att ha en religiös tro utan att ignorera vetenskapen.
Men alla religiösa föreställningar som påstår något om verklighetens beskaffenhet som inte överensstämmer med det vetenskapen har påvisat, är per definition irrationella och ovetenskapliga.