2022-04-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Då antar jag att du har observerat att liv uppkommer genom onaturliga processer. Delge gärna datan du fått fram i din forskning.

Jag har inte påstått att jag är säker. Däremot ger ateister ständigt och jämt sken av att dom vet, att dom har bevis, dom är säkra, andra har fel, andra är idioter o.s.v.
Citera
2022-04-14, 20:29
Medlem
Citat:
Nej det vore ju konstigt om man påstod sig vara helt säker på att en hypotes stämmer.

Har du någon hypotes om livets uppkomst att bidra med som du är säker på att den stämmer?
Av en hypotetisk oändlig mängd världar så var det bara en värld som kunde bli till. Och det är den värld där utvecklingen leder till att världens egen metafysiska orsak får villkoren för sin existens uppfylld.

Den här världen blev alltså till för att livet blir till här, livet som leder till den individ som på slutet tillverkar det som är alltings början.
Citera
2022-04-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det lät som att Sepiritz var helt säker:

Om Sepiritz menar att det är fel att sannolikheten är liten, så borde Sepiritz kunna bevisa detta, istället säger h*n "kan ha", "kan komma" och låter plötsligt inte alls säker.
Jag tolkar det som att h*n kritiserar en analogi (dator vs cell) som förutsätter s.k irreducerbar komplexitet.
All kunskap som finns inom biologi (och naturen i allmänhet) har visat att det är felaktigt att tänka i termer om irreducerbar komplexitet. Det är pseudovetenskapligt nonsens helt enkelt.
Det finns ingen anledning att tro att det tänket skulle vara applicerbart på den första cellen heller.

Men det kanske inte alls var det han syftade på. Det får han svara på själv.

Citat:
Nej, jag har inget som jag är säker på, men som jag är övertygad om. Tro, enligt bibeln är en övertygelse som man fått genom dom bevis som existerar, alltså i princip samma som Sepiritz med hans hypotes, men h*n skulle aldrig erkänna att han tror på något för att han är "vetenskapligt lagd".

Citat:
Tro, enligt bibeln är en övertygelse som man fått genom dom bevis som existerar
Det är en annan betydelse av ordet tro.
En tro kan vara ett kognitivt försanthållande baserat på bevis. Typ, att jag tror att jag skriver det här inlägget just nu.
Belief på engelska.
Det är ju inte den typen av tro någon säger sig inte ha.

Det är religiös tro som åsyftas. Faith på engelska.
En religiös tro är inte baserad på bevis.

Citat:
Jag erkänner att jag tror på något, samtidigt som jag är vetenskapligt lagd.
Om jag inte minns fel så är du kreationist?
Mycket mer ovetenskaplig än så går det inte att bli.
Det mesta inom bland annat biologi, paleontologi, kosmologi och geologi måste totalförnekas om man vill vara kreationist.

Sen går det självklart att ha en religiös tro utan att ignorera vetenskapen.
Men alla religiösa föreställningar som påstår något om verklighetens beskaffenhet som inte överensstämmer med det vetenskapen har påvisat, är per definition irrationella och ovetenskapliga.
Citera
2022-04-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Har ni någon gång tänkt på att Sanningen är mer än bara ett ord? Testa själv att filosofera om ordet.

Det jag själv kommer fram till är att..

Sanningen är något som gå att följa.
Sanningen skapar tillit mellan varandra.
Sanningen är något som kan avslöja.
Sanningen är en grund till ett medvetande.
Sanningen kan rädda en från lögn.

Listan är oändlig, nästan som man tro att Sanningen lever.

Varför hålls Sanningsläran gömd för oss? Kan det vara så att Eliten försöker vilseleda mänskligheten för att ta över rollen som Gud? Vad tro ni?
Hur vill du vi skall kommentera detta då allt du skrivit är tokfel? Du sprätter runt med ord och delar det som är och kallas Sanningen som är odelbar då den är allt och därmed inte kan sägas av någon utomstående då alla är med inom Sanningen.

Vad du skriver om är var och ens åsikter, drömmar som framkommer genom billioner sinnen. Självklart är konsten att skydda sig olika från kultur till kultur och inte bara att vrida på kranen så det kommer rent vatten tex.

Sanningen är inte gömd men du är mer intresserad, förhäxad av att hitta den än att våga leva den och när du inte vågar stanna upp så skyller du på andra. Hopplös förvirring!
Citera
2022-04-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagunder
Kärlek för allt och allting. Kärlek till dig själv och andra. Inte döma, fokusera på förlåtelse och minnas att allt är oändlig kärlek i slutändan. Vi är allt ett. Och allt annat är en illusion.

Allt detta sitter vid hjärtat som man kan fokusera på att öppna.
Vacker poesi men tråden handlar om Sanningen som inkluderar allt och kan därför inte delas in i varken bu eller bä. Inget fel att vara moralisk och är du omoralisk så får du veta det.

Sanningen dömer ingen , den bara är och har alltid varit och ur den föds Sanningen vidare från generation till generation. Inte med människor utan med Sanning.

I drömmen finns folk och ting har väl alla märkt under natten och under dagen tycks även logik råda. men varför inte fred som alla vill ha och Gud är god? Vilken hopkok av drömmar där var och en har en själ Mr Special med egen farbror Gud på sin sida till att vinna vad det nu är.

Finns ingen väg mellan drömmen och Sanningen men en vacker dag kan du stå där och undra varför du inte säg helheten tidigare? Livet är ett mysterium och mysterium kan inte lösas. Hur lösa upp ditt förvirrade dröm sinne är frågan?

Hur skall drömmaren befria sig själv, rycka upp sig själv i håret?. Med varken tro eller vilja går det inte men vissa har haft tur så varför inte även du?

Meditation eller spela kort lika fånigt vad gäller Sanningen. Frid eller spänning påverkar inget då du redan lever i Sanningen men märker det inte upptagen med annat.

Att förstå detta med tanke logik går inte så bara låt orden sjunka in till ingenting som är allting eller Gud om du vill kalla det så. Alla bönemaskiner kommer nu att bli flyförbannade och idiotförklara mej, haha. Korsfästas under påsken, inget nytt bland pöbeln bara för några olika meningar. Den Humanitära Stormakten är faktiskt liten och finns bara i drömmarna.
Citera
2022-04-14, 23:53
Medlem
"Varför få vi aldrig lära oss om Sanningen"?
Varför får vi aldrig lära oss att andas vanligt, skrika, gråta, titta, inte bråka som barn eller vuxna, alltid vara perfekta, älska alla osv.

Varför inte göra en Majbrasa och elda upp ALLA menlösa moral böcker och inte bara "gästernas"?

Året är 2022, är det inte tid att släppa taget om gamla ord som ingen vet vad de betyder och orsakat krig i tusentals år. Politiker och många präster kan fara åt ... där de hör hemma med sitt maktbegär och sedan längta tillbaks hit bland vanligt folk och få ett husförhör innan de blir insläppta.
Citera
2022-04-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Har ni någon gång tänkt på att Sanningen är mer än bara ett ord? Testa själv att filosofera om ordet.

Det jag själv kommer fram till är att..

Sanningen är något som gå att följa.
Sanningen skapar tillit mellan varandra.
Sanningen är något som kan avslöja.
Sanningen är en grund till ett medvetande.
Sanningen kan rädda en från lögn.

Listan är oändlig, nästan som man tro att Sanningen lever.

Varför hålls Sanningsläran gömd för oss? Kan det vara så att Eliten försöker vilseleda mänskligheten för att ta över rollen som Gud? Vad tro ni?
Sanningen är DU. Inte något skrivet i en bok, inte något som någon säger till dig. DU är sanningen och det DU vill att det dka vara.
Citera
2022-04-15, 03:12
Medlem
För folk vägrar vända sig till honom:

Jesus svarade: »Jag är vägen, SANNINGEN och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig

Svaret har alltid varit under våran näsa, plocka upp bibeln och börja be.
Citera
2022-04-15, 05:38
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att jag är säker. Däremot ger ateister ständigt och jämt sken av att dom vet, att dom har bevis, dom är säkra, andra har fel, andra är idioter o.s.v.
När det gäller just livets uppkomst tycker jag det brukar vara religiösa som tvärsäkert påstår sig veta hur det gick till.
Men det finns säkert ateister som gör det med.
Att vara ateist är ju ingen garanti för att man inte också är en idiot.

Dock finns det ju en hel del områden där vi faktiskt har bevis och där vi faktiskt vet svaret. Livets mångfald t.e.x.
Men livets uppkomst är fortfarande ett mysterium.
Citera
2022-04-15, 06:32
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att h*n kritiserar en analogi (dator vs cell) som förutsätter s.k irreducerbar komplexitet.

Det spelar ingen roll, hans svar är "kan ha", "kan komma", jag anser det vara nonsens att man ger sken av att man vet, och i nästa stund så vet man inte.

Citat:
Det är en annan betydelse av ordet tro.
En tro kan vara ett kognitivt försanthållande baserat på bevis. Typ, att jag tror att jag skriver det här inlägget just nu.
Belief på engelska.
Det är ju inte den typen av tro någon säger sig inte ha.

Det är religiös tro som åsyftas. Faith på engelska.
En religiös tro är inte baserad på bevis.

Då är inte det vad bibeln menar med tro. Bibelns definition av tro är att få bevis så att man kan tro på verkligheter som man inte kan se:

"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebreerna 11:1 NWT)

Citat:
Om jag inte minns fel så är du kreationist?

Du minns fel, jag är inte kreationist.

Citat:
Sen går det självklart att ha en religiös tro utan att ignorera vetenskapen.
Men alla religiösa föreställningar som påstår något om verklighetens beskaffenhet som inte överensstämmer med det vetenskapen har påvisat, är per definition irrationella och ovetenskapliga.

Så du tror t.ex. inte på kärleken till din nästa, älska dina fiender, vända andra kinden till o.s.v. eftersom detta inte är vetenskapligt bevisat?
Citera
2022-04-15, 06:46
Medlem
Citat:
När det gäller just livets uppkomst tycker jag det brukar vara religiösa som tvärsäkert påstår sig veta hur det gick till.

Det gäller inte mig, jag är inte "tvärsäker". Men jag är övertygad om att evolutionsteorin, abiogenesteorin, Big Bang teorin utan en intelligent skapare, inte är troliga.

Citat:
Men det finns säkert ateister som gör det med.

Det finns massor med exempel på Flashback (som jag inte tror representerar majoriteten), du är en av dom som blandar ihop det som kan bevisas och det som inte kan bevisas.

Citat:
Att vara ateist är ju ingen garanti för att man inte också är en idiot.

Precist.

Citat:
Dock finns det ju en hel del områden där vi faktiskt har bevis och där vi faktiskt vet svaret. Livets mångfald t.e.x.

Livets mångfald motsäger inte en skapelse, och ja mångfalden är bevisad

Citat:
Men livets uppkomst är fortfarande ett mysterium.

Ja, fast om vi pratar om evolutionsteorin så är det många som påstår att den är bevisad, vilket självklart är nonsens.
Citera
2022-04-15, 08:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vi har bevis på att livet har uppstått.
Men vi vet inte hur.

Vet du vad övernaturligt är för något?
Är det något som går att förklara?
Eller är det bara så att vi ännu inte vet vad det är.

Ateister påstår inte att de "vet", men jag vet att är att om det finns evidens så så tror jag på det.
Tror du själv på evidens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in