2021-12-20, 14:16
Medlem
Idag VS 20 år sedan

Stor skillnad nu, den väsentligaste är att nästan ingen får "fast jobb" direkt, prövotid på 6 månader gäller ganska högt upp i organisationen.

Arbetsförmedlingen har i princip tjänat ut sin position för riktiga jobb, det är rekryteringsfirmor som gäller idag (det kostar i runda slängar från ca 40000 kr och uppåt för att rekrytera). AF tar hand om andra uppgifter idag, mest smeka politikerna medhårs och leverera statistik som "bevisar" hur framgångsrika politikerna är genom trixande med siffror som ändå ingen normalbegåvad tror på. Resterande verksamhet är att skapa låtsasjobb.

Lämplighets och begåvningstester är standard idag även på "vanliga" fabriksarbetartjänster.

Lättare idag att bli av med arbetskraft (på gott och ont). Förr fick företagen antingen vänta in en lågkonjunktur för att bli av med folk, alternativt fejka siffror för att kunna visa att man behövde slimma personalstyrkan. Sedan vänta ut tiden tills de kunde komma förbi återanställningsskydd etc.
Citera
2021-12-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast ett problem är ju att kompetenta personer sällan har tid att engagera sig så pass mycket som krävs för en rekryteringsprocess idag. Söker man ett jobb är det inte ovanligt att gå igenom 3-4 intervjuer, göra tester/case hemifrån, etc. och att då vara beredd att lägga ytterligare tid på tester blir ju inte så realistiskt om man redan har ett jobb att sköta, framförallt inte om man tittar på olika lediga roller samtidigt. Det är väl främst arbetslösa som har möjlighet att lägga så extremt mycket tid för att kanske landa ett jobb, men sådana är man ju inte intresserad av alls.

De som har svårt att hinna med sitt jobb på några timmar kortare är inte de jag skulle klassa som kompetenta. Brukar man se på arbetsplatserna också, det är inte de kompetenta och högpresterande som man hör säga att de ”inte har någon tid” när det kommer upp viktiga saker som gör att man helt enkelt får jobba snabbare med resten.
Citera
2021-12-20, 14:17
Medlem
datalogs avatar
Jag söker nästan uteslutande jobb på mindre bolag eftersom jag inte orkar med alla regler och all formalia på större bolag. Söker oftast väldigt få jobb, men lägger mycket tid på att ta reda så mycket jag kan om rollen och bolaget. Har dock aldrig varit med om att behöva ta ett IQ-prov eller liknande, hade vägrat. Däremot är det ofta någon mer erfaren som sitter med på intervjun och ställer tekniska frågor.
Citera
2021-12-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Problemet är att vi inte har någon bra jobbportal i Sverige.

Finns ju otroligt många. Vad är det du saknar i alla dem som finns?
Citera
2021-12-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Finns ju otroligt många. Vad är det du saknar i alla dem som finns?

Uppenbarligen inga bra om vi behöver bemanningsföretag för hela köret.
Citera
2021-12-20, 14:32
Avslutad
Min erfarenhet på större företag är att mellan 50-75% av jobben tillsätts av : släktingar, kompisar, personer som på ett el annat sätt jobbat i eller på företagen..anställd som tipsar om person där hen jobbat tidigare,tidigare anställd anställd igen,konsult,personer i mindre företag som varit in på det större företaget och utfört jobb, studenter som utfört examensarbete på företaget osv. Ytterst sällan personer som är helt okända för alla.

Uppfattar att detta har ökat mycket kraftigt sista 10 åren. En utveckling som egentligen inte är så bra, gällande självständighet, oliktänkande och kreativitet. Samt förståss att i en hel del fall så anställs känd person trots ej relevant bakgrund eller passande personlighet för tjänsten.
Senast redigerad av lone star 2021-12-20 kl. 14:34.
Citera
2021-12-20, 14:48
Medlem
En kompis sökte lärarjobb på gymnasiet och är utbildad gymnasielärare. Hon fick genomgå en ganska lång procedur, med personlighetstest, flera olika intervjuer, hålla lektion på prov mm. Så var det nog inte tidigare.

Arbetsgivare googlar ju givetvis också alla intressanta ansökande till ett jobb och kan hitta mycket info den vägen. De som har något mindre fördelaktigt som kommer upp kommer nog ha svårt att få ett seriöst jobb överhuvudtaget. Det blir ju också lite fel- varken personen själv eller samhället tjänar ju på att t ex personer med något i brottsregistret inte får något jobb pga att arbetsgivare ser anmärkningen i kanske 10-15 år framöver.
Citera
2021-12-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du är korkad.

Bara för att man är korkad är man inte en dålig kollega... (eller nåt sånt)
Citera
2021-12-20, 17:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
De som har svårt att hinna med sitt jobb på några timmar kortare är inte de jag skulle klassa som kompetenta. Brukar man se på arbetsplatserna också, det är inte de kompetenta och högpresterande som man hör säga att de ”inte har någon tid” när det kommer upp viktiga saker som gör att man helt enkelt får jobba snabbare med resten.

Det är sällan "några timmar" utan de kan mycket väl förvänta sig att man ska lägga motsvarande en heltidsvecka av gratisjobb. För en tid sedan blev jag kallad till en intervju på ca en timme för ett jobb, rekryteraren hörde av sig några dagar senare och ville ta mig vidare i processen, där nästa steg var att göra en "test-arbetsuppgift" där de skickar över en mängd material som jag får arbeta med under kommande vecka samt att de sedan bokar upp en 3.5 timmars sittning där jag får presentera caset. Tackade nej direkt.
Citera
2021-12-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är sällan "några timmar" utan de kan mycket väl förvänta sig att man ska lägga motsvarande en heltidsvecka av gratisjobb. För en tid sedan blev jag kallad till en intervju på ca en timme för ett jobb, rekryteraren hörde av sig några dagar senare och ville ta mig vidare i processen, där nästa steg var att göra en "test-arbetsuppgift" där de skickar över en mängd material som jag får arbeta med under kommande vecka samt att de sedan bokar upp en 3.5 timmars sittning där jag får presentera caset. Tackade nej direkt.

Ja det kan jag förstå, aldrig varit med om att de vill att man skall jobba med någonting hemma och sådant hade jag inte gjort heller. Däremot har jag flera gånger varit med om att man får en uppgift och sedan någon/några timmar på sig att lösa den på plats innan de vill att man presenterar den. Enligt eget erfarenhet från att anställa folk så tycker jag inte sådana saker ger speciellt mycket hjälp för att ta ett bra beslut.

Som sagt tycker jag däremot inte det är något konstigt att behöva lägga ett antal timmar på intervjuprocessen och lite tester på slutet.
Citera
2021-12-20, 17:58
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det för jobb du söker där du får träffa ägarna?

Du fabricerar ihop en egen historia och drar dina egna slutsatser.
Har aldrig sökt jobb!
Citera
2021-12-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Vi vet alla att saker och ting ändras över tid. Ibland till det bättre, ibland till det sämre.

Här tänkte jag att ni som varit med på arbetsmarknaden ett längre tag kan skriva om hur anställningsprocessen ändrats.

Har själv ett antal år på nacken och en sak jag märkt är att det nu är mer tester än förut.

Personlighetstester man gör efter intervjun men någon gång var det en IT-lösning som skulle genomföras innan kallelse till intervju.

Ser inga negativa saker med tester men jag vet inte hur dessa utvärderas.

Har anställningsprocessen blivit bättre eller sämre enligt er?

Det.känns som att många strävar efter att enbart rekrytera kvinnor oavsett yrke. Man märker det i deras jobbansökan

Det tittar mer på värderingar än kompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in