Citat:
Ursprungligen postat av
Public-Detective
Vi vet alla att saker och ting ändras över tid. Ibland till det bättre, ibland till det sämre.
Här tänkte jag att ni som varit med på arbetsmarknaden ett längre tag kan skriva om hur anställningsprocessen ändrats.
Har själv ett antal år på nacken och en sak jag märkt är att det nu är mer tester än förut.
Personlighetstester man gör efter intervjun men någon gång var det en IT-lösning som skulle genomföras innan kallelse till intervju.
Ser inga negativa saker med tester men jag vet inte hur dessa utvärderas.
Har anställningsprocessen blivit bättre eller sämre enligt er?
Det är definitivt mer "tester" nu än innan, vilket jag uppskattar. Jobbar inom IT-säk och det är många gånger då man träffar på folk, oftast äldre, som bara har "hängt med" och nu sitter på någon bra tjänst utan att ha en aning om vad den egentligen ska göra.
De tester jag har fått göra är kod-prov, läsförståelseprov på engelska och svenska, teknik-prov, IQ test mm.
Tror jag sökte 3 jobb innan jag gav upp och startade eget, främst för att detta är en så omfattande process. Problemet hos många arbetsgivare är att de inte vet vad de söker, utan oftast skriver de saker i annonsen som egentligen är överkvalificerat eller orelevant till tjänsten, som CERT eller penetrationstestning för en tjänst som IAM. För att jämföra så är det lite som att kräva en master i ekonomi, gärna dubbel-kandidat i juridik för ett jobb i kassan på donken.