2021-12-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Bara för att man är en bra kollega betyder det inte att man är kompetent.

Du är korkad.
Citera
2021-12-20, 12:17
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Den största skillnaden är väl tester. Det där med tester är ett vansinnigt korkat påhitt. Ett sätt att utvärdera folks intelligens. Och ifrågasätter man dessa tester så blir svaret "-Testresultatet har ingen betydelse utan det är andra kriterier som är avgörande."
Tester används oftast när det är rekryteringsbolag inblandade. Inkompetenta idioter som varken kan branschen eller kan utvärdera kompetens. Därav dessa tester.

CV förstår jag men "Personligt brev?"
Så vansinnigt korkat och dumt.

Förr var det arbetsgivaren direkt som intervjuade och som bedömde kompetensen. Inga tester och inga personliga brev. Däremot kallades folk till intervju vilket gjorde urvalet enklare än idag. Då rekryterades det rätt person till rätt position.
Det var tider det
Jag har fått de bästa jobb jag haft genom personligt brev eller verbal kontakt. De har inte tittat djupare på mina kunskaper, utan på mig som person. Däremot är ju en förutsättning att man är kvalificerad, men att vara lämpad i personlighet till arbetet ifråga är ju A&O. Nu syftar jag givetvis inte på industriband utan om dynamiska jobb. Som HR skulle jag nog plockat i personliga brev först. Då ett standarniserat sådant indikerar på ett ointresse, medan ett unikt för tjänsten visar att man är intresserad.
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Detta, Förr så gick man till personalchefen och skakade hand, han tittade på en och bedömde om man var duglig, var man det så frågade han när man kunde börja.
Det gäller att hitta lösningar för att undvika HR helt enkelt. Jag har för det mesta nästlat mig fram till verksamhetschefer och fått jobb genom dem. Går alles utmärkt.
Citera
2021-12-20, 13:20
Medlem
Det är mer tester, vissa är helt meningslösa medan andra är mycket viktiga att ha med för mer kvalificerade tjänster. De meningslösa är de mer pseudovetenskapliga som personlighetstester där resultatet inte direkt kan kvantifieras för att jämföra mellan kandidater, samtidigt är personlighet delvis varför man har intervjuerna till att börja med. Saker som logik-/IQ-tester är däremot vettiga då de både säger något viktigt om kandidaterna men det går också att jämföra resultaten.
Citera
2021-12-20, 13:37
Avslutad
Första jobbet 80talet: stort företag var på företagsdag när jag låg i lumpen. Prata lite, fick address. Skicka in betyg: gått kortare gymnasium och högskola, ett sommarjobb som var relevant. Tänkte inte mer på det. Några veckor senare ringde morsan och sa jag skulle ringa upp dem. Samtalet blev ungefär så här: Hej! Jag är bla bla. Hej! Vi har jobb till dig på ..(avdelning) Kan du komma på måndag? Har för mig detta var typ en onsdag o jag mucka på fredagen. Ingen bostad eller nåt fixat givetvis. Sa bara typ Visst jag kommer. Lyckades direkt få en liten etta via en privat värd jag hyrt av under gymnasiet på den orten(storstad). Nästa jobb i en helt annan stad(också 80tal) så var de från högre håll nästintill lyckliga över att få en sökande. De hade inte ut några annonser eftersom de inte fick sökande. Nästa och nuvarande jobb är på 2000 talet. Sökte ca 6 jobb. Blev erbjuden på 4a varav ett bara genom kontakt via telefon. Inga som helst tester. Endast vid ett tillfälle var en hr person med. Hon ville definitivt ha mig men chefen gick inte med på mitt lönekrav. Som jag inte tyckte var anmärkningsvärt. Så har inte alls upplevt något krångel men verkar inom tekniksektorn och återkommande säger de som jobbar i olika mindre teknikbolag. Vi hittar inga att anställa. Så det är inte bara jättar som Northvolt som har problem. Jag tror tyvärr många invandrare inte har de nödvändiga byggstenarna i unga år för att bemästra många lite mer krävande jobben. Ungefär som du ska skriva en längre mångordig uppsats i engelska efter enbart ett års lärande i språket. Tror också att många av dagens studenter ”drabbas” av lärare som själva inte varit ute i arbetslivet eller har mer än teoretisk bakgrund. Jag hade t ex lärare i el och verkstad på gymnasiet som hade kanske 30 års erfarenhet i industri. Lärare på högskola som endast undantagsvis inte hade 20-30 års erfarenheter på fartyg eller företag. Tror du har lärare i dag som måste sitta och nöta in vad de ska säga på lektionerna eller bara skickar datamaterial till elevernas datorer. Blir inget bra!

Jag märker att mycket av den kunskap jag lärde mig sitter i idag. Kunnat ganska lätt hjälpa mitt barn i studier. T ex kraftberäkningar som jag inte sysslat med på 25 år. Är inte alls säker dagens studenter behåller sin kunskap.
Senast redigerad av lone star 2021-12-20 kl. 13:52.
Citera
2021-12-20, 13:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Den största skillnaden är väl tester.

Jag skulle snarare säga att diskrimineringen av introverta personer är den största skillnaden idag. Förr kunde man få jobb även om man var lite tystlåten, nördig men duktig på sina saker etc. Idag rensas såna personer snabbt bort då folk som älskar möten och babbel prioriteras högst.
Citera
2021-12-20, 13:41
Medlem
En jättestor skillnad från för 10-15 år sen är väl de väldigt prevalenta automatiska bakgrundskontrollerna via privata företag, vilka stoppar många ansökande redan innan de fått en chans att försvara sig eller förklara. Rekryteringssystemet visar rött och sen är det slut.

"göra en IT-lösning som anställningstest" som nån nämnde, det bör definitivt sägas nej till. Väldigt stor risk att företag som har en sån rekryteringsprocess använder resultaten av processen som gratis arbetskraft..
Citera
2021-12-20, 13:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Vi vet alla att saker och ting ändras över tid. Ibland till det bättre, ibland till det sämre.

Här tänkte jag att ni som varit med på arbetsmarknaden ett längre tag kan skriva om hur anställningsprocessen ändrats.

Har själv ett antal år på nacken och en sak jag märkt är att det nu är mer tester än förut.

Personlighetstester man gör efter intervjun men någon gång var det en IT-lösning som skulle genomföras innan kallelse till intervju.

Ser inga negativa saker med tester men jag vet inte hur dessa utvärderas.

Har anställningsprocessen blivit bättre eller sämre enligt er?

Tycker främst att det har blivit sämre och röriga idag, framförallt med tidskrävande. Vissa bolag tar orimligt lång tid på sig och vill ta väldigt många intervjuer etc. enbart pga. rädsla för att råka ha missat något i processen. Själv har jag hoppat av en hel del jobbprocesser för att jag tyckte det var för omfattande då det inte hanns med eftersom jag redan hade ett jobb att sköta.

Vissa bolag är så fräcka att de kräver man ska göra en "test-arbetsuppgift" som ett case för att visa att man vill ha jobbet, har vid sådana förslag tackat nej då jag sagt att jag inte "kan ta ut semesterdagar för att kanske bli erbjuden ett jobb".

Utöver detta har villkoren försämrats rätt mycket överlag, framförallt för unga. Provanställning krävs på vissa ställen (även för erfarna) och även och inte sällan är tanken även att anställningen ska gå via ett bemanningsbolag.
Citera
2021-12-20, 13:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Processen är mer fokuserad på kompetens idag, iaf under de inledande stegen.

Intressant att du säger det, min bild är tvärtom. Av de jobbintervjuer jag har haft de senaste åren har en minoritet av tiden lagts på att testa kompetens, allt fokus har legat på "mjuka" delar såsom vilken roll tar du i en grupp, hur ska en bra arbetsplats vara, etc. Max 5% av intervjutiden har fokuserat på vilka arbetsuppgifter jag jobbat med.
Citera
2021-12-20, 14:00
Avslutad
Som en nämnde nyss. 80- tidigt 90tal fanns bara 3 typer av anställning. ”Sommarjobb, fast anställning eller det vanligaste bland nya unga: 6 månaders vikariat som i 95% av falken ledde till fast anställning.” Vattendelaren blev väl när Nisse på Manpowerreklamen kom. Runt 1997. Då blev det mer otryggt.

Tycker dock fortfarande att t ex Nisse och bastureklsmsnutten är riktigt skojig
Frågan är om den är PK i dag..

https://m.youtube.com/watch?v=77y5fJWrzcw
Citera
2021-12-20, 14:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag tycker han svarade på den frågan väldigt väl.
Han vill inte ha inkompetenta kollegor.

Fast ett problem är ju att kompetenta personer sällan har tid att engagera sig så pass mycket som krävs för en rekryteringsprocess idag. Söker man ett jobb är det inte ovanligt att gå igenom 3-4 intervjuer, göra tester/case hemifrån, etc. och att då vara beredd att lägga ytterligare tid på tester blir ju inte så realistiskt om man redan har ett jobb att sköta, framförallt inte om man tittar på olika lediga roller samtidigt. Det är väl främst arbetslösa som har möjlighet att lägga så extremt mycket tid för att kanske landa ett jobb, men sådana är man ju inte intresserad av alls.
Citera
2021-12-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
När den som klarat alla tester kommer till företaget för att träffa ägarna så är personen så kaxig eftersom hen klarat alla tester så begär dom högre lön än dom andra på företaget med erfarenhet.

Vad är det för jobb du söker där du får träffa ägarna?
Citera
2021-12-20, 14:14
Medlem
Förr:
Inga tester
CV = personlig arbetshistoria
Personligt brev = Vad man gör på fritiden etc och kunde vara ganska långt
Inga rekryterare
Väl strukturerade frågor på intervjun som alltid återkom och gick att öva in. Ingen direkt diskussion.
Lön kom upp sist
Endast manuell verifiering av CV och Personligt brev

Nu:
Olika storters tester
CV = Lite mer frihet än förr (inte bara arbetshistoria) men endast det som är relevant
Personligt brev = bara yrkesrelaterat och kort
Första steget är rekryterare som gör grovgallring, inte ovanligt genom linkedin
Mer öppna intervjuer med några få kärnfrågor det diskuteras kring.
Lön kommer upp tidigt för att företag har insett att de sparar tid än att låta någon som inte är inom deras spann gå vidare.
Många större företag skannar CV och Personligt brev där de letar efter nyckelord. Endast de med rätt nyckelord läses.
Senast redigerad av _x3m_ 2021-12-20 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in