• 1
  • 2
2021-12-20, 02:31
Medlem
Hejhej,

Ja som titeln lyder. Vilka metoder är knep finns det för att lyckas med ett långvarigt sparande när man är en individ med riktigt kass självkontroll.

Jag får in bra med pengar varje månad, men lyckas bränna det mesta varje månad. Om jag har en bra period något halvår och lyckas spara, så slutar det alltid med att jag får för mig att jag ska ha något najs och lyckas spendera allt på ett eller flera inköp.

Vill köpa hus och behöver runt en miljon för kontantinsats. Rent teoretiskt skulle det gå att spara ihop på på 3-4 år.

Någon som har bra konkreta tips för såna som mig?
Citera
2021-12-20, 02:36
Medlem
bralesss avatar
Spar i fonder. Dels för att dina pengar ökar mer i värde, men även att du inte kan bränna pengarna lika lätt då det tar flera dagar för en såld fond att betalas ut.
Citera
2021-12-20, 02:40
Medlem
Ha pengarna på ett konto som man ej har lätt tillgång till
Citera
2021-12-20, 02:53
Medlem
TordesPungs avatar
Folk som inte kan ta hand om sin ekonomi kan väl ansöka om att få en sån där god man, vet inte om man måste betala en massa för tjänsten eller hur det ser ut men kanske kan vara något för dig?
Citera
2021-12-20, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Spar i fonder. Dels för att dina pengar ökar mer i värde, men även att du inte kan bränna pengarna lika lätt då det tar flera dagar för en såld fond att betalas ut.

Fonder är tyvärr inte låsta nog, skulle nog behöva några veckors utbetalningstid för att ha effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Folk som inte kan ta hand om sin ekonomi kan väl ansöka om att få en sån där god man, vet inte om man måste betala en massa för tjänsten eller hur det ser ut men kanske kan vara något för dig?

Hade säkert varit effektivt, men lite extremt. Är ju en skötsam individ annars, och har inga ekonomiska problem, bara svårt att spara på hög.
Citera
2021-12-20, 03:20
Medlem
kansascityshuffles avatar
Idiotiska skriverier.

Äger en dyr villa och har fina bilar. Jag har ADHD så det handlar mycket om din intelligens. Du kan få stöd av andra människor men du lär inte få hjälp på Flashback.
Citera
2021-12-20, 06:48
Medlem
Glostrups avatar
Du får göra som alla andra som växer upp: Träna upp din självkontroll. Kanske börja med att bestämma dig för att vänta en dag mellan köpimpuls och faktiskt köp. Om du klarar en dag så ökar du till två dagar etc.

Dålig impulskontroll kan påverka mycket i ditt liv negativt, så det kan vara värt att ta professionell hjälp för att hitta tekniker som funkar för dig.

Läs om marshmallowexperimentet på Stanford. Där visas bl.a att de som är bättre på självkontroll lyckas bättre i livet. Det finns förstås olika nivåer, om du tjänar bra så kanske det är helt ok att leva lite lyxigare. Men om du plötsligt skulle börja tjäna mindre (eller vill spara mer) så kan det ju vara bra att ha förmågan att minska på kostnadssidan - vilket kräver lite självkontroll.
Citera
2021-12-20, 06:57
Medlem
Duerfs avatar
I slutändan handlar det om att du behöver skaffa självkontroll. En myndig människa kommer kunna spendera sina pengar om den vill.

Testa med stående månadsspar i fonder vid löning, så du slipper ta ett aktivt beslut att spara. Då återstår endast att lära dig att inte sälja fonderna för att konsumera.
Citera
2021-12-20, 06:58
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litecp
Någon som har bra konkreta tips för såna som mig?

Automatisk överföring från lönekontot den 26:e varje månad, satsa på en bra Globalfond med låg avgift.
Citera
2021-12-20, 07:14
Medlem
Känns som att det är din självkontroll som är boven i dramat här. Känner några med ADHD, den ena har villa, bil och stora besparingar i 30 års åldern medan andra är skuldsatta. Det blir vad man gör det till som med allt annat.
Citera
2021-12-20, 07:21
Medlem
Studspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Automatisk överföring från lönekontot den 26:e varje månad, satsa på en bra Globalfond med låg avgift.

Exakt så! Fixa nåt med automatisk överföring! Bestäm dig för ett mål och börja jobba mot det!
Citera
2021-12-20, 07:50
Medlem
Sluta skyll på en bokstavskombination och träna upp din självkontroll. Det handlar kort och gott om att lära av tidigare misstag och försöka dra ut på tiden mellan varje nytt individuellt misstag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in