2021-12-19, 16:35
Medlem
Läste på ellevios elavtal gällande hur mycket man får om man matar ut el till deras elnät men blev inte så värst mycket klokare.

Priser jag såg var runt 4öre/kwh vilket är ett skämt eller grovt missförstånd från min sida?

Om man matar ut 1 kwh till nätet får man inte 1 kwh i kredit för senare användning?

Om inte så verkar det vara hur jävla ovärt som helst och det är bättre att bara sälja elen svart till grannarna istället.
Senast redigerad av PontusVonPluring 2021-12-19 kl. 16:38.
Citera
2021-12-19, 17:05
Medlem
Nog borde det vara mer än 4 öre, har hört att man kan få nånstans mellan 80-90% av det rörliga utpriset per kwh.
Citera
2021-12-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Läste på ellevios elavtal gällande hur mycket man får om man matar ut el till deras elnät men blev inte så värst mycket klokare.

Priser jag såg var runt 4öre/kwh vilket är ett skämt eller grovt missförstånd från min sida?

Om man matar ut 1 kwh till nätet får man inte 1 kwh i kredit för senare användning?

Om inte så verkar det vara hur jävla ovärt som helst och det är bättre att bara sälja elen svart till grannarna istället.
Tror du att det hela på nått sätt är uträknat till din fördel?

Klart som fan du tjänar bättre på att mata grannarna med el.
Citera
2021-12-19, 17:38
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Du får spotpriset plus skattereduktionen.

https://elen.nu/#:~:text=Spotpriset%...om%20konsument.

https://skatteverket.se/privat/fasti...c048f41a7.html
Citera
2021-12-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Du får spotpriset plus skattereduktionen.

https://elen.nu/#:~:text=Spotpriset%...om%20konsument.

https://skatteverket.se/privat/fasti...c048f41a7.html
tack
Citera
2021-12-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring

Det vore ju uppenbart orimligt? Då kunde du mata ut ström när priset är lågt, rentav negativt och använda sttöm när det är jättedyrt.
Citera
2021-12-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det vore ju uppenbart orimligt? Då kunde du mata ut ström när priset är lågt, rentav negativt och använda sttöm när det är jättedyrt.

Ja det stämmer ju, jag vet inte riktigt hurfan jag tänkte XD
Citera
2021-12-21, 09:07
Medlem
Det finns ofta flera delar i ersättningen du får för såld el. Siffrorna är hämtade från mitt eget avtal med Upplands energi.

• Spotpriset är Nordpools månadsmedelpris för mig som inte har timmätning. Det är utgångspunkten.
• Elleverantören lämnar påslag eller avdrag på priset beroende på avtal. Många erbjuder ett påslag (högre pris) den första tiden, vilket sedan minskar efter tid. Idag när elcertifikaten är jättebilliga är påslagen små eller obefintliga. I mitt har jag ett avdrag på 1,9 öre/kWh på spotpriset.
• Kostnaden för elcertifikat brukar ingå i elleverantörens avdrag/påslag och innebär något eller några öre mindre till dig.
• Elleverantören ersätter dig vanligen för så kallad nätnytta, eftersom din egenproducerade el kan överföras med mindre förluster än den vanliga elen. Jag får en ersättning på 5 öre/kWh.
• Du har rätt till en fast skattereduktion på 60 öre/kWh som du får tillbaka via deklarationen. Den står alltså inte på din elräkning utan du måste begära den separat.
• De allra flesta elleverantörer kräver också att du köper din vanliga el från dem för att de ska kunna köpa elen från dig.

När jag köper vanlig el som villaägare betalar du
• priset för själva elen,
• en fast månads- eller årskostnad till nätägaren som beror på huvudsäkringens storlek,
• en elöverföringsavgift till nätägaren,
• en energiskatt på 35,6 öre/kWh,
• 25% moms på allt ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in