Citat:
Ursprungligen postat av
IH8Juice
Måste det handla om pengar då? Säg att om jag vill att personen ska sätta livet på en ny bana. Om det är mitt krav? Om personen i hela sitt liv varit destruktiv och lagt förstörelse vid sina fötter i alla sina relationer. Om personen alltidhaft ett parasitärt beteende, kriminellt om det inte hade varit för att släktingar hade haft överseende med hens handlande. Om personen i alla sina interaktioner med nära och kära alltid bara haft en negativ och gravt olycklig och menlig påverkan på hela släkten. Ska man då låta ge bort en kroppsdel till en sådan person utan att ställa krav?
Nej, det behöver inte handla om pengar. Jag skrev "säg att ditt krav är en ren betalning" för att markera att det bara var ett exempel.
På din beskrivning så tycker jag att det låter som att det skulle vara ett ok krav. Men det tangerar något jag verkligen inte skulle tycka är ok. För det blir riktigt vidrigt när kravet tangerar att handla om att utöva makt för att den du donerar till inte uppfyller din idealbild. Och det handlar inte bara exakt om vad kravet innebär, utan även andra omständigheter runt.
Säg att du ska donera en bit lever till någon som supit sönder sin lever. Då kan jag tycka att det är ett rimligt krav att han inte super sönder den nya levern det första han gör. Och det är nog bra för honom att bli nykterist oavsett i den situationen.
Jämför det med att du ska donera till någon som inte har några alkoholproblem överhuvudtaget. Du bara "tycker" att ingen borde dricka, och använder det här tillfället för att påtvinga din syn på det hela.
Det liknar brottet ocker i svensk lag. Den säger att man inte får utnyttja folks utsatthet för en orimlig vinning.