• 1
  • 2
2021-12-18, 22:39
Medlem
madsolars avatar
Är människor dumma i sin helhet?

Vi har filosofin som har sitt sätt att tänka bl.a logik och rationalitet. Det finns läroböcker som beskriver hur detta tänkande går till. Det finns böcker om hur man kan går till väga för att tänka logiskt.

Är det filosofi och utredande tänkande som är fel eller är det människor som är korkade som inte vet hur man ska tänka?

Om man spenderar år I skolan på att komma ikapp alla filosofiska doktriner och tänkande och är klar sen när man ska ska försöker förklara något till en vanlig människa tycker de man ska lägga in sig i psykiatrin för man har tydligen blivit galen.

Ska man fortsätta efter en examen i filosofi att sluta umgås med gemene byggarbetare vän eller knegare eller allt annat som inte har examen på universitet för att vara på samma intellektuella plan

Eller

Ska man vid varje sociala möte återgå till plan 0 och förklara varför och vad logik och deduktion och kritisk tänkande är?

Det blir automatiskt elitism va? Att man bara måste acceptera att det inte går att förklara saker för 80% av befolkningen.

En person som knarkar ihjäl sig kan ändå förstå saker och ting och reflektera över saker samtidigt som den tar död på saker

Människan tar död på sig själv genom vad vi gör med planeten. Behöver inte nödändigtvis Betyda att man ej är intelligent
Senast redigerad av madsolar 2021-12-18 kl. 22:57.
Citera
2021-12-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar

Vi har filosofin som har sitt sätt att tänka bl.a logik och rationalitet. Det finns läroböcker som beskriver hur detta tänkande går till. Det finns böcker om hur man kan går till väga för att tänka logiskt.

Är det filosofi och utredande tänkande som är fel eller är det människor som är korkade som inte vet hur man ska tänka?

Om man spenderar år I skolan på att komma ikapp alla filosofiska doktriner och tänkande och är klar sen när man ska ska försöker förklara något till en vanlig människa tycker de man ska lägga in sig i psykiatrin för man har tydligen blivit galen.

Ska man fortsätta efter en examen i filosofi att sluta umgås med gemene byggarbetare vän eller knegare eller allt annat som inte har examen på universitet för att vara på samma intellektuella plan

Eller

Ska man vid varje sociala möte återgå till plan 0 och förklara varför och vad logik och deduktion och kritisk tänkande är?

Det blir automatiskt elitism va? Att man bara måste acceptera att det inte går att förklara saker för 80% av befolkningen.

Det är relativt. I jämförelse med de flesta andra djur är människan mycket intelligent.
Citera
2021-12-18, 22:42
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det är relativt. I jämförelse med de flesta andra djur är människan mycket intelligent.

Jag vet att människan är intelligentare än chimpansen. Tror du att det var min fråga?

Tack för du skapar trafik till min fråga dock. För denna fråga får mig att tappa verklig tro på mänskligheten.
Senast redigerad av madsolar 2021-12-18 kl. 22:52.
Citera
2021-12-18, 22:44
Medlem
SittFints avatar
Citat:

Eller

Du får det att låta som att det här är de två enda alternativen
Citera
2021-12-18, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avec

Människan är inte direkt intelligent jämfört med djur som individ.
Skillnaden är att människor i en grupp har bredare intelligens än andra djur.
En enskild människa vet knappt hur man överlever utan hjälpmedel.
Citera
2021-12-18, 22:52
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du får det att låta som att det här är de två enda alternativen

För mig är det dessa två alternativ tyvärr och kanske så för många andra. Snälla upplys om vad man ska göra annars för klarar inte av människor annars.
Citera
2021-12-18, 22:53
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
Människan är inte direkt intelligent jämfört med djur som individ.
Skillnaden är att människor i en grupp har bredare intelligens än andra djur.
En enskild människa vet knappt hur man överlever utan hjälpmedel.

Nej sanning.

En delfin är nog intelligentare än människor om man bara ser definitionen av intelligens till hur man kan navigera sin miljö.
Citera
2021-12-18, 22:56
Medlem
SittFints avatar
Citat:
För mig är det dessa två alternativ tyvärr och kanske så för många andra. Snälla upplys om vad man ska göra annars för klarar inte av människor annars.
Ett annat alternativ är att anpassa sig till den man umgås med. Jag antar att du inte pratar med barn på samma sätt som med vuxna?

Har en hel del kompisar med ganska begränsad förmåga att reflektera utanför boxen med diesel, sprit och snus, men har inga problem att umgås med dem. Hade dock blivit galen om jag bara hade sådana kompisar, men jag har andra vänner att diskutera djupare saker med.
Citera
2021-12-18, 23:01
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ett annat alternativ är att anpassa sig till den man umgås med. Jag antar att du inte pratar med barn på samma sätt som med vuxna?

Har en hel del kompisar med ganska begränsad förmåga att reflektera utanför boxen med diesel, sprit och snus, men har inga problem att umgås med dem. Hade dock blivit galen om jag bara hade sådana kompisar, men jag har andra vänner att diskutera djupare saker med.

Jag fattar det, men det du kräver är att man ska förtrycka sin egen intelligens för då ska man anpassa sig efter deras avsaknad och visst! Det du beskriver gör man ju bl.a men det är de som får mig att ställa denna fråga! Man tröttnar på det. Och är man tillräckligt självisk, vilket man blir mer och mer i denna värld så blir detta jävligt jobbig.

Jordan Peterson har ett avsnitt i sina tal där han behandlar detta och säger ”surround yourself with likeminded (ok your level)” eller liknande.

Edit
Sorry var förhastad

Ja har inga andra vänner som är inom akademin längre Så umgås bara med ”vanligt” folk - mina vänner inom akademin ; vill inte vara vänner med mig Av skäl som är irrelevant här.

Men det är en förespråkning av elitism där Jag ska prata om snus och s vidare och sen seriösa saker om samhället om världen med akademiker.
Senast redigerad av madsolar 2021-12-18 kl. 23:11.
Citera
2021-12-18, 23:48
Medlem
Custom_mades avatar
En och en är dom flesta helt okej.

Människor i grupp är dock dummare än tåget.

Lite märkligt med tanke på att mer resurser borde innebära mer resultat, men vi har mänsklig gruppsykologi som sätter käppar i hjulet.

Sen är väl gemene man inte speciellt smart heller. Läser på sin höjd propaganda om den läser överhuvudtaget.

Vi har ju haft fördummande vindar från politiska vänstern länge också.
Citera
2021-12-19, 00:38
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
En och en är dom flesta helt okej.

Människor i grupp är dock dummare än tåget.

Lite märkligt med tanke på att mer resurser borde innebära mer resultat, men vi har mänsklig gruppsykologi som sätter käppar i hjulet.

Sen är väl gemene man inte speciellt smart heller. Läser på sin höjd propaganda om den läser överhuvudtaget.

Vi har ju haft fördummande vindar från politiska vänstern länge också.

Ja, ensam eller 1 on 1 är människan otroligt benägen att gå med på vad den intellektuellt överlägsne i 1 on 1 har att säga och därmed myclet behagligare att umgås 1 on 1 då det ökning av kongruens är behagligare.

Men när det gäller intellektuell samtal så har jag inte upplevt att det gör någon mer skillnad förutom att folk säger ”mm” och håller med en mycket oftare än va de gör i grupp så man slipper svara på frågor ofta .
Citera
2021-12-19, 00:54
Medlem
Sleepysuns avatar
Citat:

Eller

En person som knarkar ihjäl sig kan ändå förstå saker och ting och reflektera över saker samtidigt som den tar död på saker

Människan tar död på sig själv genom vad vi gör med planeten. Behöver inte nödändigtvis Betyda att man ej är intelligent
Du begår flera tankemässiga vurpor i ditt resonemang, den fråga du kanske bör undersöka till en början är olika individers egenintresse och syn på livet i allmänhet. Människan och individen kommer alltid att prioritera det som i stunden är mest intressant och ger stimulans för jaget. Det är inte detsamma som att vara ologisk eller dum, snarare ett tecken på den mångfald som förekommer inom vår art. Beroende på vilken kulturell bakgrund och samhälle du är uppväxt i kommer du ha blivit introducerat till olika ämnesområden och därmed välja olika varianter av inriktningar som tilltalar just dig. Därav väljer många bort filosofi men kanske istället studerar biologi eller kemi.

Din fråga tycks snarare handla om; Förstår gemene man filosofiska termer och påhittade ord för att beskriva vissa typer av sinnestillstånd, ideologiska strömningar och synvinklar? Svaret är givetvis nej. På samma sätt som gemene man inte besitter de spetskunskaper eller lagar som en jurist eller advokat känner till. Betyder det att man som byggarbetare eller vanlig knegare har mindre intellektuella saker att säga om livet? Svar Nej. Tvärtom kan de komma med de just enklaste men träffsäkra iakttagelserna om livet och existensen. Problemet med att vara för beläst kan istället vara att man begränsar sig till tidigare filosofiska ideologier och där i utgår från resonemang och problematik som var på tapeten för flera hundra år tillbaka men kanske inte är lika aktuella nu i den moderna tidsåldern.

Din sätt att resonera och de slutsater du drar skvallrar om att du befinner dig i början av 20 års åldern och nyligen blivit frälst av att läsa, enligt dig, mer "avancerade termer och sätt att se på livet". Det finns väldigt mycket att hämta i världslitteraturen och tidigare filosofer, men akta dig för att bli en jävla idiot. Du verkar nämligen vara på god väg att bli det, fanatiker är de största idioterna, inom alla ämnesområden. Raskolnikov skulle nog kunna lära dig ett och annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in