• 1
  • 2
2021-12-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ditt inlägg är intressant och har många poänger. Men det här sista du skriver verkar helsnurrigt. Det är verkligen inte ett farligt jobb att vara pilot och det är helt öppet vad jobbet innebär och riskerna med flyg är helt öppna och alla siffror finns att tillgå för alla.

Det är mycket, mycket farligare att vara bussförare.

Statistiskt har du rätt idag men sätt piloterna i bussar och busschaufförerna i cockpit så får vi se om statistiken förändras.
Citera
2021-12-19, 11:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Statistiskt har du rätt idag men sätt piloterna i bussar och busschaufförerna i cockpit så får vi se om statistiken förändras.

Ja men jag förstår fortfarande inte varför det skulle skrämma bort flygpassagerare om man säger det? Tror nog alla vet och förstår att det är ett mycket kvalificerat jobb att vara trafikpilot. När något går snett så vill man givetvis ha den kvalifikationen där framme. Snacket om pilotlösa flygplan är bara just snack de närmaste 200 åren.
Citera
2021-12-19, 15:54
Medlem
Citat:
Du verkar ju veta lite om SAS-piloterna men du anklagade dem för att sitta på höga hästar och det är inte rätt.
Jag beskrev Ryanairpiloternas villkor för att det måste förklaras att de som SAS sparkade ut hade urusla villkor.
Hade Ryanair gjort samma sak vad tror du den allmänna domen varit ?

Nej, stöd de unga utslängda SAS-piloterna. Om det innebär konkurs så kan hela SAS struktureras om. Naturligtvis drabbas då även de äldre piloterna men de ska inte sitta med gamla kontrakt när unga utför samma arbete och har en spottstyver i lön.

Det är inte lätt att konkurrera med Ryanair. De har nästan 120 miljoner passagerare per år jmf med SAS ca 25.
Skulle vara intressant att se hur stor kostnad administrationen är för SAS jmf med Ryanair.

Jag anser att de sitter på höga hästar, framförallt SPG som fortfarande inte inser eller accepterar att flygbranschen har förändrats radikalt.

Att de yngre fått lämna SAS till förmån för de äldre är ett resulterat av SPG:s oförmåga eller ovilja till förhandling. De hade kunnat förhandlat till sig förmånliga avgångsvederlag till de piloter som befinner sig något eller några år från pension, och på så vis kunnat räddat en del av de yngre. Istället valde SPG att offra de yngre piloterna för att behålla de mest seniora och välbetalda piloterna.

SCCA, det svenska kabinförbundet, är också ett exempel på hur de valde att offra den kabinpersonal som varit kortast tid i företaget, till förmån att behålla den kabinpersonal som befinner sig några enstaka år från pensionsålder. Kabinpersonal med närmare 18 års senioritet fick lämna SAS på grund av SCCA:s undermåliga förhandlingstekniker.

SAS hade sannolikt hellre sett att den mest välbetalda personalen hade fått lämnat, men att det blivit på det här sättet är ingen annans fel än fackförbundens.
Citera
2021-12-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja men jag förstår fortfarande inte varför det skulle skrämma bort flygpassagerare om man säger det? Tror nog alla vet och förstår att det är ett mycket kvalificerat jobb att vara trafikpilot. När något går snett så vill man givetvis ha den kvalifikationen där framme. Snacket om pilotlösa flygplan är bara just snack de närmaste 200 åren.

Jag tycker det är lite synd om pilotskrået som ofta blir jämförda med busschaufförer utan att för den skull nedvärdera deras yrke men det är faktiskt mycket stor skillnad på "kravspecifikationen".
Jag kan/får själv köra buss men vet min begränsning..... Jag känner till vad piloter måste klara och har nog tyvärr inte tillräcklig kapacitet för att klara utbildningen och alla tester.
Låt oss en gång för alla sluta kalla toppresterande piloter för busschaufförer.
Citera
2021-12-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmed
Jag anser att de sitter på höga hästar, framförallt SPG som fortfarande inte inser eller accepterar att flygbranschen har förändrats radikalt.

Att de yngre fått lämna SAS till förmån för de äldre är ett resulterat av SPG:s oförmåga eller ovilja till förhandling. De hade kunnat förhandlat till sig förmånliga avgångsvederlag till de piloter som befinner sig något eller några år från pension, och på så vis kunnat räddat en del av de yngre. Istället valde SPG att offra de yngre piloterna för att behålla de mest seniora och välbetalda piloterna.

SCCA, det svenska kabinförbundet, är också ett exempel på hur de valde att offra den kabinpersonal som varit kortast tid i företaget, till förmån att behålla den kabinpersonal som befinner sig några enstaka år från pensionsålder. Kabinpersonal med närmare 18 års senioritet fick lämna SAS på grund av SCCA:s undermåliga förhandlingstekniker.

SAS hade sannolikt hellre sett att den mest välbetalda personalen hade fått lämnat, men att det blivit på det här sättet är ingen annans fel än fackförbundens.

Ok, måste erkänna att jag tidigare ansett att LAS är rätt men när det gäller detta fall där företaget helt enkelt inte kan överleva utan skattepengar och det har varit så sedan flyget avreglerades och trots enorma skattestöd har inte SAS sett till att anpassa sig. Uselt ledarskap helt enkelt. Kanske den till skyarna upphöjde Janne Carlzon inte var så bra för företaget på lång sikt ? Kanske SAS redan då hade behövt minska på overheadkostnaderna OCH poängresenärer men då hade inte skattepengar hållit bolaget under armarna. Ryanair fanns då och med rätt ledarskap borde styrelsen ha insett att människor vill resa men till så lågt pris som möjligt. (utom en del skrävlare som förmodligen aldrig flyger men som säger sig vara för fina att flyga med lågprisbolag) Det är dags att SAS får ta konsekvenserna. De äldre piloterna klarar sig idag, pga ålder, helt enkelt utan sina mycket höga löner så det är ett mycket speciellt fall jämfört med när normalinkomsttagare hamnar i liknande situation, t ex varvsnäringen på 70-talet även om vissa grupper tjänade bra men inte i närheten av vad gamla piloter gör.

SAS ledning borde ha gett de uppsagda piloterna möjligheten att acceptera de nya villkoren. Lönen kan inte vara mycket sämre för de hade redan usel lön. (Vet hur det var för 5 år sedan och då var kontrakten sådana att lönestegen var spikad med verkligen urusla lönehöjningar)
Citera
2021-12-19, 17:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Jag tycker det är lite synd om pilotskrået som ofta blir jämförda med busschaufförer utan att för den skull nedvärdera deras yrke men det är faktiskt mycket stor skillnad på "kravspecifikationen".
Jag kan/får själv köra buss men vet min begränsning..... Jag känner till vad piloter måste klara och har nog tyvärr inte tillräcklig kapacitet för att klara utbildningen och alla tester.
Låt oss en gång för alla sluta kalla toppresterande piloter för busschaufförer.

Om det var det du menade så framgick det inte så tydligt. Och jag håller helt med dig!
Citera
2021-12-19, 21:33
Medlem
Angående resonemanget med Ryanair ska väl också tilläggas att en stor del av deras piloter (mer än 50% har jag läst någonstans) är anställda som egna företagare, där de får uppdrag beställda av Ryanair.
Citera
2021-12-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmed

Piloterna erbjöd sig att gå ner i lön för att vara med och bidra till att rädda företaget (likt de gjort tidigare). Ledningen krävde de skulle skriva på ett avtal på 5 år, piloterna var villiga skriva på ett avtal om 1 år för att därefter förhandla på nytt.

Ganska rimligt med tanke på de inflationssiffror vi har nu inte sant?

Din text om ”ovilja till förhandlingar” är BS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in