2021-12-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Sen undrar jag varför du är inne i generatorn och mäter?
Tänker du bygga om den för lägre varvtal ?
Vad är syftet med projektet?
Ja, en fråga är om det blir någon ström alls med lägre varvtal? Och kan samma ombyggda generator ge ström med flera olika varvtal utan att byggas om fler gånger?

Citat:
Och som flera andra redan varit inne på; Eftersom det magnetiska fältet skapas i rotorn av m.h.a ström från batteriet så måste du ha det inkopplat.
Eller så får du sätta in en rotor med permanentmagneter.
Ja, jag kan sätta in en rotor med permanentmagneter. Det ändrar dock inte frågan om var på statorn strömmen ska mätas. Var?
Citera
2021-12-22, 15:18
Medlem
INTPs avatar
Svårt att veta exakt vad du har att jobba med, för det låter som att du har amputerat likriktaren och regulatorn. Utan allt det får du ingen likström in på fältlindningen, har du ingen ström där har du inget magnetfält och generatorn ger inget alls. (Okej, något litet tack vare den kvarvarande magnetismen i järnkärnan, men inget användbart.)

Om du kopplar in en separat likströmskälla till fältlindningen löser du den biten, sedan skulle du kunna mäta kortslutningsströmmen (växelström) från de tre lindningarna med tre mätare (om du inte likriktar och mäter alla gemensamt). Säger inte så mycket om vad den kan ge vid normala 14V, men det kan visa vilket varvtal som behövs för att den ska ge något ut alls. Du får sedan dra av magnetiseringsströmmen, eftersom det är förbrukning som generatorn måste ge innan den kan ge ett överskott alls.
Citera
2021-12-22, 21:24
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citationnotneeded
Ja, en fråga är om det blir någon ström alls med lägre varvtal? Och kan samma ombyggda generator ge ström med flera olika varvtal utan att byggas om fler gånger?

Ja, jag kan sätta in en rotor med permanentmagneter. Det ändrar dock inte frågan om var på statorn strömmen ska mätas. Var?

Statorn är mest troligt deltakopplad så du får koppla in 3 lastresistorer, dessa kan vara delta eller stjärnkopplade.

Mät sedan strömmen i en av ledningarna och räkna ut totalen.
Jag kommer inte ihåg på rak arm om du skall multiplicera med 3 eller använda någon speciell formel.

Läs boken Elkraftteknik av Per-Erik Lindahl, speciellt kapitel 6.3 Asynkronmaskiner.

Istället för att bygga om generatorn kan du anpassa varvtalet med utväxlingen.

Vad skall du ha till att driva den?
Citera
2021-12-22, 23:58
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Statorn är mest troligt deltakopplad så du får koppla in 3 lastresistorer, dessa kan vara delta eller stjärnkopplade.

Mät sedan strömmen i en av ledningarna och räkna ut totalen.
Jag kommer inte ihåg på rak arm om du skall multiplicera med 3 eller använda någon speciell formel.
Det är speciella formler som gäller för trefas, roten ur tre brukar bli inblandat.

Men det var inte det jag ville tillägga. Det var det att när man använder resistor(er) som last kan man ju enkelt mäta spänningen över resistorn och beräkna strömmen med ohms lag. Det klarar man med simplare mätare än mätning av stora strömmar.
Citera
2021-12-23, 14:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Det är väl statorn man tar ut ström från i en normal bilgenerator, och rotorn som har magnetiseringslindningen? Magnetiseringsströmmen är mycket mindre än den genererade strömmen, så mycket enklare att överföra den lilla strömmen via kolen till rotorn.

OK, smart, tänkte inte på det.

Regulatorn i generatorn har väl syftet att känna av laddningen i batteriet och reglera efter det.
Men i TS fall, vilket det nu är, är det väl bara att ställa in ett fixt värde.
Nu sitter ju vanligen kolen i regulatorn. Bygg om den så du bara kopplar in ström från någon källa så att rotorn får ström. Genom att själv reglera denna ström kan du ställa vilken ström du får ut.
Som last får du väl ha något annat än ett bilbatteri.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-12-23 kl. 14:46.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in