2021-12-18, 12:25
Medlem
Om statorn på en bilgenerator har tre kopplingspunkter för ström, och endast den längst till höger har en hylsa runt koppartråden, i vilka ska man då sätta i elektroderna till en elmätare om man ska mäta strömmen från generatorn om den är en alternator?
Citera
2021-12-18, 12:28
Medlem
Jag gissar att du har en trefasgenerator, då den skall ha tre anslutningar. Men innan elen från generatorn kommer till resten av bilens el måste den genom en likriktare, som består av sex (ganska tjocka) dioder. På andra sidan av dessa (sett från batteriet) kan du mäta spänningen för att se om den ändras mellan det att du har motorn avstängd och när den går. Du kan iofs också mäta redan på generatorn, men då mäter du växelspänning, inte likspänning.
Citera
2021-12-18, 12:31
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citationnotneeded
Om statorn på en bilgenerator har tre kopplingspunkter för ström, och endast den längst till höger har en hylsa runt koppartråden, i vilka ska man då sätta i elektroderna till en elmätare om man ska mäta strömmen från generatorn om den är en alternator?

På plus , du verkar inte veta hur man mäter ström.

Du måste ha en strömtång - blir enklast , du kan inte ta en multimeter och ha i serie i strömläget med normala spec.

Den magiska röken kommer frigöras

Du kan även med mV läget mäta spänningsfallet längs ledaren från generatorn till batteriet och räkna utvspänningsfallet.

Läs/goggla på strömshunt
Citera
2021-12-18, 12:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Om du vill mäta ström måste du bryta kretsen, och koppla in elmätaren mellan kopplingspunkterna som uppstår.
Citera
2021-12-18, 12:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om du vill mäta ström måste du bryta kretsen, och koppla in elmätaren mellan kopplingspunkterna som uppstår.

Så gör man inte med högström , läs mitt inlägg strömshunt metoden

Eller tångampmeter
Citera
2021-12-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag gissar att du har en trefasgenerator, då den skall ha tre anslutningar. Men innan elen från generatorn kommer till resten av bilens el måste den genom en likriktare, som består av sex (ganska tjocka) dioder. På andra sidan av dessa (sett från batteriet) kan du mäta spänningen för att se om den ändras mellan det att du har motorn avstängd och när den går. Du kan iofs också mäta redan på generatorn, men då mäter du växelspänning, inte likspänning.
Om jag gör det, i vilka anslutningar ska jag sätta växelspänningsmätaren?
Citera
2021-12-18, 12:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Nej. Tångamperemätare är vad du söker.
Citera
2021-12-18, 12:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Risken att du gör fel och verkligen gör dig illa är mycket stor.

Ström mäter man i serie, du måste alltså bryta strömmen och koppla in din apparat mellan, vilket du absolut inte ska göra här... Men det är så man gör inom elektronik där strömmen normalt är låg.

Skaffa en tångamperemetermeter (vilket någon redan skrivit) så slipper du riskera liv och egendom.
Senast redigerad av constant 2021-12-18 kl. 12:42.
Citera
2021-12-18, 12:39
Medlem
Citat:
Om jag gör det, i vilka anslutningar ska jag sätta växelspänningsmätaren?

Det skall inte spela någon roll, mätresultatet skall vara det samma med alla kombinationer du kan använda. Om det nu är en trefasgenerator, det är inte säkert. Men mät mellan de sex kombinationer som finns, och se om resultatet är det samma för alla kombinationer.

----------------

Men observera en sak: om du mäter mellan två punkter enligt mitt förslag så mäter du spänningen mellan dessa punkter, medan du i trådstarten pratade om att mäta strömmen. För mig som har pluggar elektronik så är dessa saker två helt olika storheter:
-spänningen (antalet volt) mellan två punkter berättar hur gärna elektronerna vill komma från den ena till den andra punkten
- strömmen (antalet ampere) som flyter genom en punkt berättar hur många elektroner som flyter genom punkten.
Citera
2021-12-18, 12:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Så gör man inte med högström , läs mitt inlägg strömshunt metoden

Eller tångampmeter

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej. Tångamperemätare är vad du söker.

Det lät inte som att det är vad TS har.
Citera
2021-12-18, 12:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Det lät inte som att det är vad TS har.

Man kan ta em vanlig multemeter och sätta den i mV läget o sen använda befintlig kabelsträcka som strömshunt oxå.

Msn får ju ha lite noogranhet ich lite längd på kabeln men går bra

Man får sen räkna med ohmslag strömmen som passerar men som sagt tångampmeter om man måste fråga

👍
Citera
2021-12-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det skall inte spela någon roll, mätresultatet skall vara det samma med alla kombinationer du kan använda. Om det nu är en trefasgenerator, det är inte säkert. Men mät mellan de sex kombinationer som finns, och se om resultatet är det samma för alla kombinationer.

----------------

Men observera en sak: om du mäter mellan två punkter enligt mitt förslag så mäter du spänningen mellan dessa punkter, medan du i trådstarten pratade om att mäta strömmen. För mig som har pluggar elektronik så är dessa saker två helt olika storheter:
-spänningen (antalet volt) mellan två punkter berättar hur gärna elektronerna vill komma från den ena till den andra punkten
- strömmen (antalet ampere) som flyter genom en punkt berättar hur många elektroner som flyter genom punkten.
Min mätare har inställningar för både volt, ampere och ohm, alltså både spänning, ström och motstånd. Finns det sätt att mäta även strömmen från en sådan generator?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in