2021-12-21, 10:48
Medlem
Finns lite på tuben
en som varvar med en skruvdragare
men vad kan man ha som last?
https://www.youtube.com/results?search_query=test+car+generator+on+bench

är det inte lättare att testa den i bilen då?
Citera
2021-12-21, 11:44
Medlem
zoombos avatar
En skruvdragare kommer man inte långt med om man ska mäta kapaciteten. Lasten måste vara det maximala generatorn ska klara av att leverera och det som driver generatorn måste då kunna ge ännu mera kraft än så, annars orkar den inte. Som t ex en bilmotor. Finns testbänkar för detta men det är inget som hemmapulare brukar ha råd med, verkstäder som pysslar med bil-el brukar dock ha det.
Citera
2021-12-21, 12:54
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citationnotneeded
Jag är där det finns tre kopplingar, inte bara två.

Är du INNE i generatorn?

Vad menar du med bara två?
Jag skrev ju att det finns 3 anslutningar.

Ta reda på vilken modell av generator du mekar med eller lägg upp en bild,
Då blir det 100 gånger lättare att hjälpa dig.
Citera
2021-12-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Batteri måste vara anslutet, annars fungerar inte förmagnetiseringen korrekt. Dioderna kan skadas om generatorn körs utan batteri.
Vilka dioder? De i mätaren? Jag ser inga dioder i generatorn.
Citera
2021-12-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En skruvdragare kommer man inte långt med om man ska mäta kapaciteten. Lasten måste vara det maximala generatorn ska klara av att leverera och det som driver generatorn måste då kunna ge ännu mera kraft än så, annars orkar den inte. Som t ex en bilmotor. Finns testbänkar för detta men det är inget som hemmapulare brukar ha råd med, verkstäder som pysslar med bil-el brukar dock ha det.
Va? Genererar generatorn ingenting alls om den vrids med bara en mindre del av maxkapaciteten?
Citera
2021-12-21, 13:45
Medlem
Citat:
Vilka dioder? De i mätaren? Jag ser inga dioder i generatorn.
Annars lär det inte fungera. Brukar finnas en diodbrygga med 9 dioder. Hur tänker du dig att den skulle kunna kopplas till ett batteri annars? Utgår från att det inte är en likströmsgenerator det rör sig om, de var utdaterade före 1970.
Citera
2021-12-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Är du INNE i generatorn?
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Annars lär det inte fungera. Brukar finnas en diodbrygga med 9 dioder. Hur tänker du dig att den skulle kunna kopplas till ett batteri annars? Utgår från att det inte är en likströmsgenerator det rör sig om, de var utdaterade före 1970.
Jag mekar vid statorn, inte där strömmen redan är likriktad. Det blir med andra ord växelström där jag håller på om det blir något. Då behöver väl inget batteri anslutas för att mäta?
Citera
2021-12-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Vad menar du med bara två?
Jag skrev ju att det finns 3 anslutningar.
Det skrev jag som svar till de som pratade om likriktad ström och batterianslutning. Jag vet att det finns 3 anslutningar där det är växelström. Medan ett batteri bara har 2 poler.
Citera
2021-12-21, 14:27
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Va? Genererar generatorn ingenting alls om den vrids med bara en mindre del av maxkapaciteten?

Jodå, du kan säkert driva en lampa eller två men några större belastningar blir det knappast tal om. En generator som kan genera 100A innebär att den ger nästan 2hk kraft - och följaktligen kräver mer än detta för att testa vad den klarar. En skruvdragare orkar inte många W på utgående axel.
Citera
2021-12-21, 14:45
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Det skrev jag som svar till de som pratade om likriktad ström och batterianslutning. Jag vet att det finns 3 anslutningar där det är växelström. Medan ett batteri bara har 2 poler.

Varför citerar du mig när du svarar på någon annans inlägg?
Det blir extremt förvirrande.

Sen undrar jag varför du är inne i generatorn och mäter?
Tänker du bygga om den för lägre varvtal ?
Vad är syftet med projektet?

Och som flera andra redan varit inne på; Eftersom det magnetiska fältet skapas i rotorn av m.h.a ström från batteriet så måste du ha det inkopplat.
Eller så får du sätta in en rotor med permanentmagneter.
Citera
2021-12-22, 07:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Den är faktiskt på en testbänk. Jag kan vrida den på lägre varv än en riktig bilmotor.

Du måste ha spänning till fältlindningen i statorn. Annars får du inte ut ett jota.

I en cykeldynamo som du kanske vet vad det är så har man permanentmagneter och du får ut spänning när du snurrar på den.

Men på en bilgenerator har man elektromagneter i statorn som ger ett magnetfält. Utan magnetfält ingen spänning.

Anslutningarna som går till batteriet har likspänning. Dioderna finns inbyggda i generator.

Google är din vän:
https://www.startmotor.se/fakta-felsokning/

I ditt fall kanske du får leta om någon sida där de bygst ett vatten- eller vidkraftverk med en bilgenerator.

Här kanske:
http://ekonomiskbelysning.blogspot.com/2018/07/biltema-generator-kopplingsschema.html

Edit: inget vidare sida men du har ett kopplingsschema där.

B- jord
D+ tändningen
B+ batteri

Inne i generatorn finns kol som tar upp strömmen från kollektorn, Likriktarbrygga som ger likspänning ut, en regulator som reglerar strömmen till fältlindningen.

Idag är väl regulatorn elektronisk men för fanns ett enkelt relä som kopplade in och ur fältlindningen.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-12-22 kl. 08:06.
Citera
2021-12-22, 14:37
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du måste ha spänning till fältlindningen i statorn. Annars får du inte ut ett jota.

Men på en bilgenerator har man elektromagneter i statorn som ger ett magnetfält. Utan magnetfält ingen spänning.

Inne i generatorn finns kol som tar upp strömmen från kollektorn, Likriktarbrygga som ger likspänning ut, en regulator som reglerar strömmen till fältlindningen.
Det är väl statorn man tar ut ström från i en normal bilgenerator, och rotorn som har magnetiseringslindningen? Magnetiseringsströmmen är mycket mindre än den genererade strömmen, så mycket enklare att överföra den lilla strömmen via kolen till rotorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in