2021-12-18, 10:07
Medlem
Hej hej! I en tid innan ISK-konton fanns påbörjades mitt sparande och jag har således en del fonder på ett Fondkonto som fortfarande ligger kvar där. Jag har även ett ISK-konto där den större delen av mitt sparande ligger.

Vinsten på mitt fondkonto är 172% och jag undrar nu om det är vettigt att bita i det sura äpplet redan nu och sälja innehavet på mitt fondkonto (och då skatta 30% av vinsten) och sätta in pengarna på mitt ISK-konto istället? Jag behöver inte pengarna nu (och förmodligen inte heller inom minst några år) men givet att fonderna fortsätter att öka i värde så lönar det sig ändå att föra över pengarna till ett ISK-konto eller har jag tolkat något snett?

Finns det någon anledning till att inte göra det?
Citera
2021-12-18, 10:21
Medlem
notyourprincesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Hej hej! I en tid innan ISK-konton fanns påbörjades mitt sparande och jag har således en del fonder på ett Fondkonto som fortfarande ligger kvar där. Jag har även ett ISK-konto där den större delen av mitt sparande ligger.

Vinsten på mitt fondkonto är 172% och jag undrar nu om det är vettigt att bita i det sura äpplet redan nu och sälja innehavet på mitt fondkonto (och då skatta 30% av vinsten) och sätta in pengarna på mitt ISK-konto istället? Jag behöver inte pengarna nu (och förmodligen inte heller inom minst några år) men givet att fonderna fortsätter att öka i värde så lönar det sig ändå att föra över pengarna till ett ISK-konto eller har jag tolkat något snett?

Finns det någon anledning till att inte göra det?

Jag skulle titta på de senaste årens avkastning och se om avgifterna för de (antagligen) aktivt förvaltade fonderna du har, motsvarar det du får ut. Nu vet jag inte vilka summor vi pratar om, men säg att du har 100k i fonden skulle jag överväga att plocka ut en 50-60 % och omplacera i ISK-fonder jag gillar.
Citera
2021-12-18, 10:51
Medlem
Jag skulle inte sälja fonderna och flytta direkt in i ISK just nu. En så pass kraftig uppgång som de senaste åren kommer inte att fortsätta år efter år.

I ISK får man ju betala skatt hela tiden, (och skattehöjningar i ISK aviseras gång efter gång) en fond kostar inget förrän man säljer.

Visst skulle man kunna sälja fonderna nu och sedan invänta en rejäl dipp för att då gå in i ISK, men det är få förunnat att pricka rätt.
Citera
2021-12-18, 10:56
Medlem
Om det var jag skulle jag inte sälja fonderna. Nyspara istället i en ISK och sätt inte in mer pengar på fondkontot. Kan se det lite som ett pensionskonto om så vill. Ta ut pengarna lite i taget vid pension och skatta på sådant sätt. Såvida du inte skulle behöva pengarna innan då. Glöm bort dom annars ett tag 😊 men det är bara jag såklart.
Citera
2021-12-18, 11:11
Medlem
airbuds avatar
Jag hade väntat tills efter nästa års deklaration och sålt då, sedan använt den potentiella utvecklingen i ISK:n under året som blir för att betala skatten vid nästa deklaration.
Citera
2021-12-18, 23:19
Medlem
Så de flesta verkar rekommendera att inte sälja?

Summan ligger totalt på strax under 200k och ca 125k är vinst = ca 37.5k i skatt.
Avkastning i år ligger på 23% på fondkontot och strax över 40% på ISK men ska vi realistiska så kommer man aldrig få uppleva en sån ökning igen.

Sparhorisont är förmodligen minst 5 år. Kanske avvaktar och säljer vid en större dipp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in