2021-12-17, 21:34
Medlem
Tjabba! Ska framöver flytta till Oslo för IT-jobb, får ut cirka 33500 efter skatt och jag sitter och spanar på att hyra lgh. Hyrorna är ganska saftiga jämfört med de flesta svenska städer där man får ge allt mellan 11-20k++ för en 2a i Oslo beroende på storlek och läge. Vad är egentligen rimligt att lägga för procentuell andel av sin lön varje månad?

Funderat en del på detta då jag flyttar från en mindre svensk ort där en tvåa i allra högsta laget kostar 10k och funderar på hur man ska budgetera, mat är ju en ca 30% dyrare än i Sverige dessutom
Citera
2021-12-17, 21:44
Medlem
TordesPungs avatar
En tredjedel är okej tycker jag, men vad har du för val?

Edit: Är inte 33 ut jävligt låg lön i Norge?
Citera
2021-12-17, 21:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
En tredjedel är okej tycker jag, men vad har du för val?

Edit: Är inte 33 ut jävligt låg lön i Norge?

För ett IT-jobb tycker jag verkligen det, om det inte är så att TS glorifierar något supporttjänstjobb.
Citera
2021-12-17, 21:52
Medlem
TordesPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
För ett IT-jobb tycker jag verkligen det, om det inte är så att TS glorifierar något supporttjänstjobb.

Ja verkar märkligt, det är ju vad man har som typ ingångslön här i Svea Rike.
Citera
2021-12-17, 21:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Efter skatt? Nej, knappast.
Citera
2021-12-17, 22:02
Medlem
Citat:

Haha nja, har jobbat i Sverige också och ingångslönen som erbjuds är ofta runt 30k som testare/webbutvecklare etc. Då inte i Sthlm men inte så mycket högre där.

Lönen är 45k före skatt och verkar vara en normal ingångslön inom IT utan mycket tidigare erfarenhet.

Sen är inte jobbet ett rent utvecklarjobb, väldigt lite och grundläggande webbarbete men mer kringarbete och innehållshantering träningssystem på ett flygbolag. Tidigare pilot så ser det också som en väg in i en nu tuff bransch
Senast redigerad av kristerogunilla 2021-12-17 kl. 22:05.
Citera
2021-12-17, 23:38
Medlem
I vackra orten TÖCKSFORS, så kan du KÖPA en fin (nåja) tvårumslägenhet för under 500 000. För pengarna du sparar kan du köpa en flångny Tesla och pendla de 9 mil det är in till Oslo relativt billigt.

Ett IT-jobb sköter du med högerhanden på distans efter några veckor = ingen pendling öht och du visslar in 30 av dina 35k på någon raket på börsen och är miljonär inom något år.
Citera
2021-12-18, 02:10
Medlem
SkattefriZons avatar
Allt är sjukt dyrt i Norge så hyr så billigt som möjligt. Du kommer ändå inte ha några pengar att ha roligt för. Fy fan vad dyrt allt är i Norge.
Flytta inte dit är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in