2024-05-15, 22:58
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Nu var du väl lite generös...? Anton Lundell inte floppat? Vi har en back som är poängbättre än honom i Pantrarna...
Han blev vald som nummer 13 i draften, då är det helt okej att inte spela första PP och top 6 som 22 åring. Han steppar dessutom upp i slutspelen. 17 poäng på 31 matcher de senaste två slutspelen.

Jag vet inte om någon annan svensk eller finsk spelare som är 22 eller yngre har gjort det lika bra i de senaste slutspelen.
Citera
2024-05-15, 23:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Innan jag flyttade dit så trodde jag i min enfald att finlandssvenskarna höll på Sverige i hockey just på grund av att de inte är så populära bland urfinnarna. Där hade jag tokfel haha.

Det finns dock de som är svenskar och ser ned på finnarna. Det är väl inte ovanligt att sådana flyttar till Sverige.
Citera
2024-05-15, 23:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du nämnde svenskspråkig akademi. De s.k Finlandssvenskarna, vilka du mötte, har det inte lätt. De ses som finnar av svenskar och som hurris av många finskspråkiga finnar.

Det finns ju ett stort motstånd mot tvångssvenskan i skolan i Finland, dvs äktfinnarna tycker inte att det ska vara obligatoriskt att lära språket som talas av de hurris du pluggade med,

Tur att man inte är finlandssvensk.

Tyvärr har de också tvångsfinska, ett underligt språk som inte hjälper vid kommunikation med många andra länder.
Citera
2024-05-15, 23:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag tänkte fel. 0 som har gått topp 10. 3 som har gått i förstarundan totalt under fyra senaste åren. Fullständigt uselt hur som helst.

2019 Kapa Kakko 2a i draften. Som är en högst medelmåttig tredje kedje spelare . 19 poäng (!) Senaste säsongen.

2018 Kotkaniemi 3a i draften. Man kan säga exakt samma sak om honom. Trejdekedjespelspelare. 27 poäng senaste säsongen.

2016
Patrick Laine 2a i draften. Är i ett hjälpprogram just nu.
Jesse Puljujärvi 4a i draften. Spelar halvt i Ahl.

Finland har gått från den gyllene generationen med spelare födda 1995-1997, till floppgenerationen 1998-2001 till inget alls gällande spelare födda 2002-

Puljujärvi lovordades av Chris Härenstam i JVM 2016. Chris spådde att han skulle bli en av världens bästa spelare om några år.
Citera
2024-05-16, 02:07
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Om man tittar på framtiden som perspektiv så ser det mörkt ut.

Alla finnar födda efter 1997 har floppat förutom Heiskanen och Anton Lundell. Finland har haft 3 spelare i förstarundan av Nhl draften på hela 2020-talet. Alltså 3 av de 128 bästa talangerna anses vara finländare. Lika många spelare som Österrike, och färre än Slovakien som har haft 5 spelare i förstarundan. 0 av de finska spelarna har gått topp 10.

Finland kommer vara en B-nation i hockey som knappt kommer få vara med i world cup när Barkov, Aho, Hintz och Rantanen blir gamla. Heiskanen och Lundell får kanske vara med i team europa i World cup.
Som jämförelse så har Sverige 18 spelare som har gått i förstarundan under 2020 talet. 5 svenska spelare har gått topp 10. Framtiden ser helt klart mycket bättre ut för Sverige.
Citera
2024-05-16, 05:01
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Är enig, på arenor kommer Finländare krypandes och vill kramas och vara ens bästa vän.. Men så fort de hamnar bakom tangentbordet blir de helt plötsligt en tuff modig lillasyster

Du vet hur en Svensk man tar av sig en kondom?
Citera
2024-05-16, 05:13
Medlem
BizarreReverends avatar
Roligt att man ser hur Svenskarna hatar här i gruppen. Föraktet från Små bröderna som hostar fram barnsliga teorier,är detaljerad men enkelspårig. Allt handlar om att bevara nån sorts ära,hedern i behåll och att kunna klappa sig på på bröstet framför dataskärmen,porrtidningar och samlingen av tomburkarna med energidryck.

När man lämnat tangentbordet,borstat tänderna från dreglandet framför skärmen och stiger ut på gatan för att åka kollektivt med dom mörkare "Suedisarna" från orten...sitter Svensken tyst nånstans på bussen,med hörlurarna på...rädd och ynklig som vanligt.

Under tiden har Storebror från Öst,haft stjärndrabbning mellan Heiskanen,Rantanen,Lindell,Lehkonen bl.a

Inväntar fler stora ord från gruppens nördar,efter mötet mot Kazakstan. Då den stora triumfens stund har kommit. När börjar snacket om VM guld.

Tackar på förhand
Citera
2024-05-16, 05:17
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Kanske för att de upplevde att vi tog deras kvinnor?

Verkar som du har någon sorts erfarenheter,som vi Finländare inte har...

Berätta om kvinnan,som lämnade dig för en spinkig Somalisk man
Citera
2024-05-16, 10:18
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Jag avskyr Finland efter att jag märkte att ni höll på Ryssland i en final då de mötte Sverige. Då är man fan skadad på allvar då man håller på ett land man krigat mot för bara några generationer sen.

Det finns ju dom som avskyr Svenskar för att dom beskattade,tvingade på Kristendomen på oss och stal resurser från det Finländska folket. men det tycker jag är så långt bak i tiden att man kan släppa det. Däremot ska man vara tacksam åt bägge håll bara nån generation bakåt. Då Svenskarna hjälte till med vapen,och Svenskarna tacka oss Finländare som försvarat och försvarar er mot den elaka "Ryssen".
Citera
2024-05-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Det finns ju dom som avskyr Svenskar för att dom beskattade,tvingade på Kristendomen på oss och stal resurser från det Finländska folket. men det tycker jag är så långt bak i tiden att man kan släppa det. Däremot ska man vara tacksam åt bägge håll bara nån generation bakåt. Då Svenskarna hjälte till med vapen,och Svenskarna tacka oss Finländare som försvarat och försvarar er mot den elaka "Ryssen".

Det sista håller jag med om. Det första du skrev var säkert nån form av kommunister och dom kan lika gärna få ett skott i pannan.
Citera
2024-05-16, 13:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Ser inga svenskar där på toppen:

https://yle.fi/aihe/tekstitv?P=238
Citera
2024-05-16, 17:36
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Det sista håller jag med om. Det första du skrev var säkert nån form av kommunister och dom kan lika gärna få ett skott i pannan.

möjligt att just dom retar sig på Svenskarna hemma i Finland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in