2021-12-17, 11:56
Datum fr privatpersoner av deklarationen 2022

(Klickbara datum fr mer info, med reserv. fr ev. ndringar)
https://www.skatteverket.se/privat/e...30302034e.html

24 Februari
Sista dagen att skaffa en digital brevlda om du vill ha deklarationen tidigare och digitalt.
7 Mars
Deklarationen kommer till din digitala brevlda. Du fr en pdf som ser ut som den vanliga
deklarationen.
15 Mars
E-tjnsten fr deklarationen ppnar.
30 Mars
Sista dagen att godknna deklarationen digitalt utan att gra ndringar eller tillgg, fr att f eventuell
skatteterbring i april.
5-8 April
Skatteverket betalar ut skatteterbring till dem som godknde deklarationen digitalt senast den 30
mars utan att gra ndringar eller tillgg.
2 Maj
Sista dagen att deklarera.
810 Juni
Skatteverket betalar ut skatteterbring till dem som deklarerade senast den 2 Maj.
8 Augusti
Skatteverket skickar ut slutskattebesked och betalar ut skatteterbringen den 912 augusti till
dig som hade byranstnd och deklarerade senare n den 2 maj.
14 November
Kvarskatten ska vara betald.

- Vad br svensken tnka p denna gng, innan signering av heder och samvete?
Citera
2021-12-29, 08:26
Medlem
bolagscoachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Datum fr privatpersoner av deklarationen 2022

(Klickbara datum fr mer info, med reserv. fr ev. ndringar)
https://www.skatteverket.se/privat/e...30302034e.html

24 Februari
Sista dagen att skaffa en digital brevlda om du vill ha deklarationen tidigare och digitalt.
7 Mars
Deklarationen kommer till din digitala brevlda. Du fr en pdf som ser ut som den vanliga
deklarationen.
15 Mars
E-tjnsten fr deklarationen ppnar.
30 Mars
Sista dagen att godknna deklarationen digitalt utan att gra ndringar eller tillgg, fr att f eventuell
skatteterbring i april.
5-8 April
Skatteverket betalar ut skatteterbring till dem som godknde deklarationen digitalt senast den 30
mars utan att gra ndringar eller tillgg.
2 Maj
Sista dagen att deklarera.
810 Juni
Skatteverket betalar ut skatteterbring till dem som deklarerade senast den 2 Maj.
8 Augusti
Skatteverket skickar ut slutskattebesked och betalar ut skatteterbringen den 912 augusti till
dig som hade byranstnd och deklarerade senare n den 2 maj.
14 November
Kvarskatten ska vara betald.

- Vad br svensken tnka p denna gng, innan signering av heder och samvete?

Driver du fretag? Annars r det mest om du har ngon inkomst som inte kommer via kontrolluppgiften, tex bitcoin eller dricks (som typ ingen deklarerat ngonsin )
Citera
2021-12-29, 08:37
Medlem
Om det blir ett eller 2 luder i Amsterdam!

Nej men serist s blir det att signera med gott samvete d jag vet jag kommer f tillbaka mellan 16-18k, s blir en tatuering och semesterresa d jag ska ta min frsta 4 veckors semester sen jag brjade fr 6 r sen!
Citera
2021-12-29, 08:50
Medlem
bolagscoachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enrage88
Om det blir ett eller 2 luder i Amsterdam!

Nej men serist s blir det att signera med gott samvete d jag vet jag kommer f tillbaka mellan 16-18k, s blir en tatuering och semesterresa d jag ska ta min frsta 4 veckors semester sen jag brjade fr 6 r sen!

Haha nice! Sen om du slt bostad eller hyrt ut etc, men fr 95% av alla r det bara att signa fr arbetsgivare rapporterar allt till skatteverket direkt
Citera
2022-01-04, 10:34
Om de nya lagar om skatterna under 2022
https://www.skatteverket.se/omoss/pr...kbokforing2022

Hjt grundavdrag fr personer ver 65 r. Hjt jobbskatteavdrag fr lg- och medelinkomsttagare.
Utkad skattereduktion fr gvor. Det r tre skattefrndringar som trder i kraft vid rsskiftet.
Fler skattenyheter berr bde privatpersoner och fretag frn den 1 januari och ven flera
lagndringar p folkbokfringsomrdet.

Hjt jobbskatteavdrag fr lg- och medelinkomsttagare innebr att den som jobbar heltid fr
snkt skatt med minst 200 kronor per mnad. Personer med sjuk- och aktivitetsersttning fr
genom en skattereduktion skattesnkning p i genomsnitt cirka 10 000 kronor per r.

Skattereduktionen fr gvor utkas 2022. Det r beloppsgrnsen som frdubblas, frn 6 000 till
12 000 kronor. Skattereduktionen r maximalt 25 procent, vilket innebr att den hjs frn hgst
1 500 kronor till hgst 3 000 kronor.

Mellan den 27 mars kommer deklarationen till alla som har en digital brevlda,
i annat fall kommer den hem i postldan mellan 15 mars15 april.
Citera
2022-01-09, 00:13
Medlem
Jag deklarerar aldrig. Skiter i det bara sknt att slippa
Citera
2022-01-09, 19:42
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Jag deklarerar aldrig. Skiter i det bara sknt att slippa

Frdelen med att vara arbetsls?
Citera
2022-01-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolagscoach
Driver du fretag? Annars r det mest om du har ngon inkomst som inte kommer via kontrolluppgiften, tex bitcoin eller dricks (som typ ingen deklarerat ngonsin )

Glm inte eventuella avdrag.
Citera
2022-01-10, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Frdelen med att vara arbetsls?

Nej men att jobba svart och ha en relativt hg skatteskuld som all eventuell skatteterbring gr till
Citera
2022-01-10, 14:55
Medlem
Blir en halvjobbig deklaration i r, gra frlustavdrag vid frsljning av lgenhet, saknar tyvrr lite papper frn en badrumsrenovering utfrd runt 2014 av en hantverkare, gick p runt 20k efter ROT.

Brukar Skatteverket ha kvar s hr pass gamla uppgifter?

Tippar p att f tillbaka runt 50k med frlustavdraget.
Citera
2022-02-23, 17:05
Medlem
zebra121s avatar
S 7e Mars r allts datumet att hlla koll p? Det r d man kan logga in och se vad man fr tillbaka, r det korrekt uppfattat?
Citera
2022-02-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Om de nya lagar om skatterna under 2022
https://www.skatteverket.se/omoss/pr...kbokforing2022

Hjt grundavdrag fr personer ver 65 r. Hjt jobbskatteavdrag fr lg- och medelinkomsttagare.
Utkad skattereduktion fr gvor. Det r tre skattefrndringar som trder i kraft vid rsskiftet.
Fler skattenyheter berr bde privatpersoner och fretag frn den 1 januari och ven flera
lagndringar p folkbokfringsomrdet.

Hjt jobbskatteavdrag fr lg- och medelinkomsttagare innebr att den som jobbar heltid fr
snkt skatt med minst 200 kronor per mnad. Personer med sjuk- och aktivitetsersttning fr
genom en skattereduktion skattesnkning p i genomsnitt cirka 10 000 kronor per r.

Skattereduktionen fr gvor utkas 2022. Det r beloppsgrnsen som frdubblas, frn 6 000 till
12 000 kronor. Skattereduktionen r maximalt 25 procent, vilket innebr att den hjs frn hgst
1 500 kronor till hgst 3 000 kronor.

Mellan den 27 mars kommer deklarationen till alla som har en digital brevlda,
i annat fall kommer den hem i postldan mellan 15 mars15 april.

Frutom det sista stycket s har det du skrivit ingen relevans fr rets deklaration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in