2021-12-16, 23:26
Medlem
Hej!

Mina trådlösa hörlurar som jag köpte för ungefär 2 år sedan har slutat fungera på ena hörsnäckan. Jag har provat allt med omstarter och återställningar. Garantin var endast ett år men man ska ju kunna reklamera högst tre år efter köpet. Nu undrar jag om detta skulle fungera i ett sådant ärende. Det stod någonting om att reklamering bara gick om det var ett ursprungligt fel eller om det kom från tillverkaren. Vad tror ni om detta?

Tqck på förhand och god jul!
Citera
2021-12-16, 23:30
Medlem
Anti-WOGs avatar
Prova att gå till butiken och reklamera dom, det är upp till butiken att bevisa att det är du som gjort nåt handhavandefel, i annat fall så bör du få nya alt att dom reparerar dom.
Citera
2021-12-17, 09:42
Medlem
Mer info hos Konsumentverket
Citera
2021-12-20, 17:48
Medlem
Du har rätt att reklamera (om du är konsument som köpt av en näringsidkare) i tre år, under de första 6 månaderna förutsätts fel vara ursprungliga och det är säljaren som ska bevisa eller göra sannolikt att det INTE är medfött, för resterande reklamationstid så vänder man på det och det är du som köpare som ska visa att felet varit ursprungligt.

Detta gör man för att balansera risken, som konsument ska du ha ett skydd första tiden men det är också rimligt att du får ett större ansvar ju längre tiden går. Notera att det kan skilja sig mellan hur starka bevis som krävs för dig och butiken, men ansvaret är som ovan.

En vanlig invändning både vid reklamation och garanti är att produkten använts på ett icke avsett sätt, exempelvis fuktskada på elektronik. Rejält svårt att bevisa att ett par hörsnäckor inte utsatts för mer väta än vad som är "tillåtet", har du tur har flera andra haft samma problem med just din modell vilket kan göra det lättare att få rätt, har du riktig tur är det ett känt fel som tillverkaren står för.

Garantin är ju som du konstaterat ett utökat ansvar från säljaren som går utöver reklamationsrätten så helt rätt att ta nästa steg. Vet du att du inte gjort något fel har du inget att förlora på att reklamera, men ha inte allt för stora förhoppningar om att få rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Julljuset
Hej!

Mina trådlösa hörlurar som jag köpte för ungefär 2 år sedan har slutat fungera på ena hörsnäckan. Jag har provat allt med omstarter och återställningar. Garantin var endast ett år men man ska ju kunna reklamera högst tre år efter köpet. Nu undrar jag om detta skulle fungera i ett sådant ärende. Det stod någonting om att reklamering bara gick om det var ett ursprungligt fel eller om det kom från tillverkaren. Vad tror ni om detta?

Tqck på förhand och god jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in