• 1
  • 2
2021-12-16, 20:58
Medlem
Hejsan Flashback,

Pga en del problem med kisseriet så fick jag förra veckan ett finger upp där solen inte skiner + ett nålstick av min läkare. Prostatan kändes bra sa hon men PSA-värdet var tydligen oväntat högt för en 40åring, 5.71ug/l.

Vad kan jag förvänta mig för åtgärder/utredningar om någon alls?

Mvh,
Muffin
Citera
2021-12-16, 21:30
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GourmetMuffin
Hejsan Flashback,

Pga en del problem med kisseriet så fick jag förra veckan ett finger upp där solen inte skiner + ett nålstick av min läkare. Prostatan kändes bra sa hon men PSA-värdet var tydligen oväntat högt för en 40åring, 5.71ug/l.

Vad kan jag förvänta mig för åtgärder/utredningar om någon alls?

Mvh,
Muffin

Finasterid då den verkar vara förstorad (problem med miktion). 5.71 är inte överdrivet högt så jag tror de skippar biopsierna och du får en ny kontroll om något år. Men det beror nog på läkare. Jag hade nog skickat dig på biopsi för att vara säker på att du inte har början på cancer.
Senast redigerad av 09GR 2021-12-16 kl. 21:37.
Citera
2021-12-17, 11:27
Medlem
Problem med kisseriet? Är det att du måste upp och pinka på natten? Eller är det att du inte kissat färdigt, dvs strålen svag och en känsla av att behöva kissa snart igen?

Jag hade samma problem själv för 4 år sedan, är +55 år. PSA provet något förhöjd, remitterades till urolog, förstorad prostata men mjuk. Fick Alufosin att ta en timme innan sänggåendet. Gör att man slappnar av och kissar ur sig. Nu kan jag sova mellan 6-8h utan att behöva upp och kissa!
Finasteride för att krympa prostatan och få ned värden på PSA.

Hade ett förhöjt prov för ett år sedan, remitterades åter till urolog, innan besök hos urolog så togs nytt PSA och det var lågt igen. Trolig förklaring av urologen var att jag hade en pågående infektion i kroppen och då kan PSA stiga.

Be din VC om remiss till urolog, så får du en ny bedömning. Lycka till!
Citera
2021-12-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canyon
Problem med kisseriet? Är det att du måste upp och pinka på natten? Eller är det att du inte kissat färdigt, dvs strålen svag och en känsla av att behöva kissa snart igen?

Jag hade samma problem själv för 4 år sedan, är +55 år. PSA provet något förhöjd, remitterades till urolog, förstorad prostata men mjuk. Fick Alufosin att ta en timme innan sänggåendet. Gör att man slappnar av och kissar ur sig. Nu kan jag sova mellan 6-8h utan att behöva upp och kissa!
Finasteride för att krympa prostatan och få ned värden på PSA.

Hade ett förhöjt prov för ett år sedan, remitterades åter till urolog, innan besök hos urolog så togs nytt PSA och det var lågt igen. Trolig förklaring av urologen var att jag hade en pågående infektion i kroppen och då kan PSA stiga.

Be din VC om remiss till urolog, så får du en ny bedömning. Lycka till!

Inget rännande på natten för min del och jag tömmer bra (de har ultraljudat). Mina problem har mer med svag stråle och ont att göra. Känns som att muskulaturen krampar när det börjar rinna på, speciellt när jag kissar ståendes.
Citera
2021-12-17, 13:22
Medlem
Kan ju även nämna att problemen började, eller iaf blev väldigt märkbara, efter att de satte en kateter och tömde mig på nästan 2 liter i somras när jag hade totalstopp.
Citera
2021-12-17, 14:18
Medlem
Be att en urolog kollar upp, utan att vara någon läkare så tycker jag att de bör kunna hjälpa. Du ska absolut inte behöva ha ont.
Fördelen med att komma till urolog är att de har ansvaret för dig. VC blir då bara ansvariga för provtagningen.
Citera
2021-12-21, 14:28
Medlem
Nu händer det grejor. Läkaren ringde igår och sa att hon remitterat till urologen och började prata vårdförlopp och nämnde cancer lite i förbifarten precis som 09GR var inne på. Ska dit på cystoskopi imorgon, hoppas det inte blir allt för obehagligt och att det inte är cancer...
Citera
2022-01-13, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GourmetMuffin
. Ska dit på cystoskopi imorgon,

Hur gick det, såg det bra ut i röret å blåsan?
Citera
2022-01-16, 07:04
Medlem
SVF prostatacancer
Citera
2022-02-21, 11:07
Medlem
Sent svar men är inte inne på FB så mkt...

Rör och blåsa såg bra ut. Man ultraljudade även prostatan som var hyffsat normal storlek. För en knapp månad sedan fick jag lämna nytt PSA-prov och värdet hade sjunkit till strax under 5 men urologen var tydligen inte helt nöjd med detta utan jag kommer att få gå på väldigt regelbundna provtagningar under den närmsta framtiden för att säkerställa att värdet fortsätter sjunka.
Citera
2022-02-21, 12:12
Medlem
Kan även tillägga att man vid senaste PSA-provet även gjorde ett kvot-prov som visade på 0.21 vilket så vitt jag förstått inte är varken bra eller dåligt, rätta mig gärna om jag har fel...
Citera
2022-02-21, 21:28
Medlem
Rutinen är att man brukar göra MR-prostata vid förhöjt värde och ung ålder om inget uppenbart hänt i samband med att du tog PSA-provet, som ex urinvägsinfektion eller urinstämma. Var i landet bor du? Alla har inte resurser för MR men det är vad som rekommenderas.

Tillägg: mätte de hur stor din prostata var i kubikcentimeter när de tog prover?
Senast redigerad av HumanAlien 2022-02-21 kl. 21:29. Anledning: Tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in