• 1
  • 2
2021-12-15, 18:22
Medlem
Har all rökt mat gått upp på samma sätt - dvs även fisk?

Syftar på kött som jag antar har rökts i Sverige. O de sista 5 åren

(eller så har det inte det - men ökat ordentligt i pris under senare år)

PS-hur är kalorierna på samma kött som stekt/grillat - rökt - o torkat?
Citera
2021-12-15, 18:56
Avstängd
Vad är det får nåt du köper? Rökt kött är ju knappast nån storsäljare i butikerna, möjligtvis i delikatessen eller seg beef-jerky i snacks-hyllan.
Citera
2021-12-15, 19:00
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad är det får nåt du köper? Rökt kött är ju knappast nån storsäljare i butikerna, möjligtvis i delikatessen eller seg beef-jerky i snacks-hyllan.

Äkta rökt bacon, sidfläsk, korv, nötkött, makrill, sik osv? Ingen storsäljare?

Till Ts:

Inflation, svagare krona.. Miljömupparna har väl hittat på en till miljöskatt för alla rökerier.. Koldioxid/rök skatt..
Senast redigerad av EastClintfood 2021-12-15 kl. 19:04.
Citera
2021-12-15, 19:05
Bannlyst
Citat:

Rökt makrill och kassler kanske .
Tycker också de kan kännas dyrt när man ser rökta produkter, men kan inte heller påstå att jag känner till någon prisutveckling egentligen bara att man får för sig att kassler skulle vara billigare än vad det är.(köper de aldrig direkt)
Citera
2021-12-15, 19:25
Medlem
Citat:

Rökt ren (slutat köpa) rökt älg (sällan) utan rökt får/lammfiol, rökt rådjur o rökt hjort huvudsakligen.

Rökt (o gravad) lax (äter inte kokt o stekt) - rökt ål - men det har mest varit till jul/nyår o enstaka gång men tänker börja handla mer (ex ål) under 2022

OK - bekräftar att dessa varor inte direkt köps i konsum ica kvartersbutiker osv - men jag
äter bra o ser till att handla på ställen där jag kan köpa det jag vill ha o måste ofta åka bil då
Senast redigerad av SC430 2021-12-15 kl. 19:28.
Citera
2021-12-15, 19:33
Medlem
Sladdarens avatar
Rök själv så slipper du allt tjafs med priserna. Bor du konstigt till så åk till en grillplats med alla grejer och ta med dig laptopen sätt dig ner och ta det lungt, klä dig efter väderleken eller värmen du har i bilen

Ett rökeri tar ca 160 för 2.5 kg när du lämnar in vilken kött som helst, sen faller ju priset efter det synkat till vikt
Senast redigerad av Sladdaren 2021-12-15 kl. 19:35.
Citera
2021-12-16, 04:18
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Rök själv så slipper du allt tjafs med priserna. Bor du konstigt till så åk till en grillplats med alla grejer och ta med dig laptopen sätt dig ner och ta det lungt, klä dig efter väderleken eller värmen du har i bilen

Ett rökeri tar ca 160 för 2.5 kg när du lämnar in vilken kött som helst, sen faller ju priset efter det synkat till vikt

Är det den rasande inflationen som också spökar i detta sammanhang?
Citera
2021-12-16, 04:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Bästa tippset! Betalar inte fantasipriser för rökt kött då jag kan göra det själv!
10 kronorsbacon köper jag dock, men det är väl bara rökarom i det..
Citera
2021-12-16, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Har all rökt mat gått upp på samma sätt - dvs även fisk?

Syftar på kött som jag antar har rökts i Sverige. O de sista 5 åren

(eller så har det inte det - men ökat ordentligt i pris under senare år)

PS-hur är kalorierna på samma kött som stekt/grillat - rökt - o torkat?
Höga energipriser samt ökade råvarupriser. Bara o tacka regeringen
Citera
2021-12-16, 10:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bästa tippset! Betalar inte fantasipriser för rökt kött då jag kan göra det själv!
10 kronorsbacon köper jag dock, men det är väl bara rökarom i det..

En tillräckligt stor röklåda gör susen, inte speciellt dyr. Håller väl i 10 år nåt i flitigt användande till en evighet bara man rengör den på enkla sätt samt lägger en alufolie i botten
Citera
2021-12-16, 10:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är det den rasande inflationen som också spökar i detta sammanhang?

Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Äkta rökt bacon, sidfläsk, korv, nötkött, makrill, sik osv? Ingen storsäljare?

Till Ts:

Inflation, svagare krona.. Miljömupparna har väl hittat på en till miljöskatt för alla rökerier.. Koldioxid/rök skatt..

Högst troligen har det nog inte helt obemärkt smygit sig in. Frågan är hur miljö- effektivt det är i förhållande till att folk ratar all form av service- rökning ifrån företag med förlorade intäkter istället där skatt dras. Och folket sköter rökningen själv - blir ju utsläpp på det med så... Skulle inte ha sagt det, nu blir det straffbart att röka själv ochså på nåt sätt som smyger sig in
Senast redigerad av Sladdaren 2021-12-16 kl. 11:00.
Citera
2021-12-16, 12:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Högst troligen har det nog inte helt obemärkt smygit sig in. Frågan är hur miljö- effektivt det är i förhållande till att folk ratar all form av service- rökning ifrån företag med förlorade intäkter istället där skatt dras. Och folket sköter rökningen själv - blir ju utsläpp på det med så... Skulle inte ha sagt det, nu blir det straffbart att röka själv ochså på nåt sätt som smyger sig in

Tror också träet man röker med blir bara dystrare och dyrare…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in