• 1
  • 2
2021-12-15, 10:19
Medlem
Remixizs avatar
Tjena

Går sedan februari på 400mg tramdol dagligen som självmedicinering för både smärta och ångest.
Fick idag mirtazipin utskrivet och undrar hur jag lättast kan gå över från tramdol till mirtazipin då de inte ska blandas.
Har med jobb och relationer för tillfället svårt att gå igenom en kraftig AT så vill förmildra så mycket som det går.
Tack på förhand MVH
Citera
2021-12-15, 10:34
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remixiz
Tjena

Går sedan februari på 400mg tramdol dagligen som självmedicinering för både smärta och ångest.
Fick idag mirtazipin utskrivet och undrar hur jag lättast kan gå över från tramdol till mirtazipin då de inte ska blandas.
Har med jobb och relationer för tillfället svårt att gå igenom en kraftig AT så vill förmildra så mycket som det går.
Tack på förhand MVH

Du borde självklart följa läkarens anvisningar om övergång från tram till mirtazipin. Har du inte fått några sådana anvisningar så har du inte fått det utskrivet legitimt av en läkare.
Som läkare är man speciellt mån om adekvat nedtrappning vid opiod-bruk för att minimera AT och andra symptom.
Senast redigerad av EnDumSosse 2021-12-15 kl. 10:37.
Citera
2021-12-15, 10:37
Medlem
Remixizs avatar
Tramadolen är inte utskrivet av läkare Utan som jag sa självmedicinering.
Mirtazapinet är utskrivet av läkare.

Hoppas att kunna övergå till mirtazipin och då klippa tramadolen helt och inte gå tillbaka. Om mirtazipinet fungerar långsiktigt.
Citera
2021-12-15, 10:42
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Tramadolen är inte utskrivet av läkare Utan som jag sa självmedicinering.
Mirtazapinet är utskrivet av läkare.

Hoppas att kunna övergå till mirtazipin och då klippa tramadolen helt och inte gå tillbaka. Om mirtazipinet fungerar långsiktigt.
Ok, då ber jag om ursäkt för missförståndet.
Lycka till
Citera
2021-12-15, 10:45
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2021-12-15, 13:28
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Tjena

Tack på förhand MVH

Anledningen till att just tram inte skall blandas med andra preparat är för att det också verkar på serotonin och kan orsaka serotoninsyndrom. 400mg tram är ingen jättedos och risken att du får serotoninsyndrom är minimal. Du kan även tala med läkaren om din självmedicinering. även om läkaren inte har ordinerat tramadolen, och lägga upp en plan där du trappar ned. AT av tram får du oavsett, därför är det bra att trappa ned sakta. Ang mirtazapin kan du hoppa på den direkt.

OT gällande mirtazapin: Jag skulle egentligen ha börjat med mirtazapin men efter första pillret så vaknade jag mitt i natten och kroppen sprätte åt alla håll. Jag kunde inte ligga still i mer än en sekund och behövde komma ut. Morsan undrade vafan som hände och jag bad henne fara åt helvete och sade att jag måste ut innan jag skadar någon. Tog lite bens och rökte en holk, då lugnade det sig. Rör inte Mirtazapin efter det. Otäck medicin.
Citera
2021-12-15, 14:18
Medlem
Remixizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarkastiskSympati
Anledningen till att just tram inte skall blandas med andra preparat är för att det också verkar på serotonin och kan orsaka serotoninsyndrom. 400mg tram är ingen jättedos och risken att du får serotoninsyndrom är minimal. Du kan även tala med läkaren om din självmedicinering. även om läkaren inte har ordinerat tramadolen, och lägga upp en plan där du trappar ned. AT av tram får du oavsett, därför är det bra att trappa ned sakta. Ang mirtazapin kan du hoppa på den direkt.

OT gällande mirtazapin: Jag skulle egentligen ha börjat med mirtazapin men efter första pillret så vaknade jag mitt i natten och kroppen sprätte åt alla håll. Jag kunde inte ligga still i mer än en sekund och behövde komma ut. Morsan undrade vafan som hände och jag bad henne fara åt helvete och sade att jag måste ut innan jag skadar någon. Tog lite bens och rökte en holk, då lugnade det sig. Rör inte Mirtazapin efter det. Otäck medicin.

Tackar för svar!

Då börjar jag med mirtazapin snarast och trappar ner på traddet. Vet att jag inte undkommer abstinens men vill försöka vara så funktionell som möjligt. Har propavan också ifall mirtazapin inte skulle räcka för sömnen.

Läskigt med dina ryck, hoppas det funkar bättre för mig.
Tack så mycket!
Citera
2021-12-15, 14:27
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Tackar för svar!

Då börjar jag med mirtazapin snarast och trappar ner på traddet. Vet att jag inte undkommer abstinens men vill försöka vara så funktionell som möjligt. Har propavan också ifall mirtazapin inte skulle räcka för sömnen.

Tack så mycket!

När man börjar med antidepp så brukar man må sämre i början när man trappar in den. Personligen hade jag trappat ned tram först, under lugna omständigheter och inte i samband med jobb osv men det verkar inte vara aktuellt för dig.

Om mirtazapinet är ett substitut för tramadol, dvs ångest/smärtlindring så kommer du troligtvis att bli oerhört besviken. Jag är själv satt på Sertralin, inne på dag 10. Jag tar fortfarande Oxy och horse var fjärde dag mot smärta och ångest, funkar skitbra där och då. Detta är antidepp nummer två, första var Brintellix och den fungerade inte alls. Läkaren har legat på som fan om att vi skall testa Sertralin så jag lovade att ställa upp på prov, men jag är skeptisk. Jag vill gärna veta hur det går för dig om några veckor, om du känner skillnad. Lycka till!
Citera
2021-12-15, 14:42
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Tackar för svar!

Tack så mycket!

Jag råder dig att inte börja med det öht, jag käka dessa i ungefär två år och kände ingen som helst bättring i mitt mående. Bästa med skiten var när jag slutade äta den, fast även den "avtändningen" är inte så kul då du kommer ha sjuka ryck i flera veckor efter du slutat äta dom.

Bästa är att du lägger ner trammen då du äter så låga doser och glömmer skitmedicinen Mirtazapin helt och hållet.
Citera
2021-12-15, 16:09
Medlem
Remixizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Jag råder dig att inte börja med det öht, jag käka dessa i ungefär två år och kände ingen som helst bättring i mitt mående. Bästa med skiten var när jag slutade äta den, fast även den "avtändningen" är inte så kul då du kommer ha sjuka ryck i flera veckor efter du slutat äta dom.

Bästa är att du lägger ner trammen då du äter så låga doser och glömmer skitmedicinen Mirtazapin helt och hållet.

Tack för svar!

Jag hör dig, men tycker att det verkar som att just mirtazapin fungerar för fler än vad jag hört om ssri mediciner, självklart olika från person till person.
Ja trammen ska kastas vilket fall och kommer ha en psykiatri sköterska som observerar mirtazapin effekterna. Så fungerar det inte så kastar jag dom också men läget som jag är i just nu så är det värt ett försök!

Tackar! MVH
Citera
2021-12-15, 16:20
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Tack för svar!

Jag hör dig, men tycker att det verkar som att just mirtazapin fungerar för fler än vad jag hört om ssri mediciner, självklart olika från person till person.
Ja trammen ska kastas vilket fall och kommer ha en psykiatri sköterska som observerar mirtazapin effekterna. Så fungerar det inte så kastar jag dom också men läget som jag är i just nu så är det värt ett försök!

Tackar! MVH

Man kan aldrig ersätta "känslan" av tex tramadol lr liknande opiatmediciner eller benzo samt liknande med mediciner som mirtazapin, jag har ätit tram i flera omgångar och lagt ner det rakt av ist för att försöka lura mig själv med dessa sockerpiller. Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2021-12-15, 16:32
Medlem
Remixizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Man kan aldrig ersätta "känslan" av tex tramadol lr liknande opiatmediciner eller benzo samt liknande med mediciner som mirtazapin, jag har ätit tram i flera omgångar och lagt ner det rakt av ist för att försöka lura mig själv med dessa sockerpiller. Hoppas det löser sig för dig.
Jag förstår att det inte går att få samma känsla av mirtazapin som på tram och det är inte det som är planen. Jag vet vad trammissbruk innebär, men min problem nu handlar om depprision, hon trauman och fysisk stress som inte är kopplat till trammen. Det är därför jag fick mirtazapin utskrivet.

Har brukat tram till och från från 13 års ålder tills idag då jag är 22. Däremot är det här mitt längsta "race", dock inte mina högsta doser.

Tack MVH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in