• 1
  • 2
2021-12-15, 08:29
Medlem
mandelbiskviers avatar
Mitt bolån uppgår till 1 997 500sek.
Vill binda tre år för the peace of mind.

Har blivit erbjuden att binda bolåneräntan i tre år hos Nordea på 1,42%.

Samtidigt fått erbjudande av Länsförsäkringar att binda 1 762 500sek i tre år till 1,38% med ett topplån på 235 000sek bundet i 3 månader till 1,94%.
Det ger månad 1 en snittränta på 1,45%.

Har inte kollat hos några fler banker.

Har du något tips på bank eller vilket av dessa erbjudanden skulle du nappa på?
Citera
2021-12-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Mitt bolån uppgår till 1 997 500sek.
Vill binda tre år för the peace of mind.

Har blivit erbjuden att binda bolåneräntan i tre år hos Nordea på 1,42%.

Samtidigt fått erbjudande av Länsförsäkringar att binda 1 762 500sek i tre år till 1,38% med ett topplån på 235 000sek bundet i 3 månader till 1,94%.
Det ger månad 1 en snittränta på 1,45%.

Har inte kollat hos några fler banker.

Har du något tips på bank eller vilket av dessa erbjudanden skulle du nappa på?

Äger du aktier? Belåna dem och betala av blancolånet. Jag vet inte vad din lägenhet är värd men 1,38% är en väldigt bra bunden ränta.

Med det sagt… avråder starkt från att binda. Det har aldrig någonsin lönat sig i längden. Byt istället till en riktigt låg rörlig ränta och lägg undan lite mer varje månad på bostadskontot. Skulle räntorna gå upp så kan du ta från den bufferten.
Citera
2021-12-15, 08:42
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Äger du aktier? Belåna dem och betala av blancolånet. Jag vet inte vad din lägenhet är värd men 1,38% är en väldigt bra bunden ränta.

Med det sagt… avråder starkt från att binda. Det har aldrig någonsin lönat sig i längden. Byt istället till en riktigt låg rörlig ränta och lägg undan lite mer varje månad på bostadskontot. Skulle räntorna gå upp så kan du ta från den bufferten.
Beror väl på inflationen, drar den iväg är rörlig ränta kanske inte det bästa.
Citera
2021-12-15, 08:48
Medlem
Kolla med SBAB.
Du kan se enkelt på deras hemsida vad du får i ränta -utan krångel. De har varit rätt billiga ett tag nu.
Citera
2021-12-15, 08:53
Medlem
Vilken belångsgrad har du? Har du under 60% får du tex 1,18% på 3år hos danske bank.
Citera
2021-12-15, 10:24
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Vilken belångsgrad har du? Har du under 60% får du tex 1,18% på 3år hos danske bank.

Tja, belåningsgraden är tyvärr hela 85%..
Citera
2021-12-15, 10:26
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Kolla med SBAB.
Du kan se enkelt på deras hemsida vad du får i ränta -utan krångel. De har varit rätt billiga ett tag nu.

Sorry för att jag inte dubbelciterade.

Tack för tipset! Kollade precis och SBAB Erbjuder 1,74% för 3år bundet till 85% belåningsgrad.
Citera
2021-12-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Beror väl på inflationen, drar den iväg är rörlig ränta kanske inte det bästa.

Oaktat inflationen så ha rörlig historiskt alltid varit bättre. Bolåneinstitutet/banken sätter fasta räntor på nivåer där de räknar med att tjäna pengar.
Citera
2021-12-15, 19:43
Medlem
Om en kvart kommer beskedet från FED där får du en fingervisning om vad du ska göra.
Jag skulle binda om jag var du.
Räntan kan inte bli mycket lägre men den kan bli mycket högre.
Citera
2021-12-16, 19:08
Medlem
CC75s avatar
Mitt tips är att kolla runt. Själv band jag nu förra veckan mitt lån i tre delar. 2, 3 samt 4 år till 1,18, 1,18 och 1,28 hos Danske Bank. Det som medlem i fackförbundet AKAVIA. Dock krävs det att man också blir "lönekontokund" där vilket jag också nu har blivit. Nordea som jag hade innan tog 39 kr i månaden. Danske Bank 14,5 kr. Blir ingen jättestor summan per år men ändå något.

Danske Bank har även bra avtal med Moderna försäkringar. Sänkte min bostadsförsäkring också med en tusenlapp för i princip exakt samma villkor. Återigen inget jättebelopp men en onödig kostnad, precis som det är att betala högre ränta än nödvändigt.

Skulle annars ge tipset att dela upp lånet i 2 eller 3 delar med olika bindningstider för att få peace of mind. Då slipper ni få en total chock den dagen bindningstiden löper ut.

Vad gäller SBAB, de ger rabatt om man har ett s.k. "grönt hus", har ni det?

// CC
Citera
2021-12-16, 20:32
Medlem
Skandiabanken har extra bra bolån om du har någon tjänstepension där.
Citera
2021-12-17, 07:32
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Oaktat inflationen så ha rörlig historiskt alltid varit bättre. Bolåneinstitutet/banken sätter fasta räntor på nivåer där de räknar med att tjäna pengar.

OK du va inte med under 90 tals krisen vanligt huslån på 400 000 från en ränta på 1000/månaden till 12000/månad

De som hade bundet klarade sig, de andra nej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in