2006-06-14, 00:07
Medlem
Xstars avatar
Tjena!

Ska snart utomlands, till Asiens landsbygd :P, och kommer säkert hyra en moppe där nere. Jag har haft B-körkort ett tag och har gott om bil- och trafikvana men har aldrig haft en moppe själv. Är det svårt att köra en moppe eller är det typ som att cykla? Tycker ni att jag behöver lära mig köra moppe på ett "riktigt" sätt eller borde jag klara mig ändå?
Citera
2006-06-14, 00:41
Medlem
Swe.patriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Tjena!

Ska snart utomlands, till Asiens landsbygd :P, och kommer säkert hyra en moppe där nere. Jag har haft B-körkort ett tag och har gott om bil- och trafikvana men har aldrig haft en moppe själv. Är det svårt att köra en moppe eller är det typ som att cykla? Tycker ni att jag behöver lära mig köra moppe på ett "riktigt" sätt eller borde jag klara mig ändå?

De flesta som skaffar moped har i början stödhjul till sina mopeder ett antal månader.

Nejdå, så är ju det inte (i det flesta fall ). första gången jag köpte moped var när jag var 15 och var hos en försäljere, han bad mig provköra mopeden. inga som helst problem. det är ju självklart dock att man ska kunna cykla..såklart
lär dig behärska gasen bara så ska det gå fin fint
Citera
2006-06-14, 00:56
Medlem
Asgarvads avatar
Om du är så ovan bör du inte ge dig ut på den asiatiska landsbygden utan att ha klart för dig hur det fungerar att köra moppe eller motorcykel. Du kommer säkert iväg på den och kan nog klara dig så länge inget oförutsett inträffar. Bland annat broms- och kurvteknik för tvåhjulingar bör du öva lite på i förväg för "tänket" där skiljer sig en hel del från att köra bil.

Det de flesta som bara kört bil måste lära sig är att frambromsen, som du ska hantera med höger hand, är den broms som är allra mest effektiv om man lär sig använda den rätt. Fotbromsen har bara sekundär verkan. Brommsträckan blir mer än dubbelt så lång om man bara använder bakbromsen jämfört med bara frambromsen. Det är bra att kunna när en buffel oförhappandes korsar vägen mellan risfälten.
Citera
2006-06-14, 00:58
Medlem
SebbeBoys avatar
att köra moppe e nått man bara kan.. körde första gången som 10 åring.. gick lite ryckigt å hade svårt me växlingarna.. men efter 10 min funka de ypperligt... dock så kommer du väl troligtvis hyra en scooter.. å dom e ju bara å gasa å ha roligt
Citera
2006-06-14, 10:59
Medlem
Xstars avatar
Okej, tack för svaren! Det borde inte vara så svårt, jag får väl hitta ett risfält att öva på i några dagar först så ordnar det sig. Men alltså... en moppe har fotbroms och frambroms vid högra handtaget. Gasen är ju också till höger, antar jag. Hur fungerar växlingen då?
Citera
2006-06-14, 11:40
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Okej, tack för svaren! Det borde inte vara så svårt, jag får väl hitta ett risfält att öva på i några dagar först så ordnar det sig. Men alltså... en moppe har fotbroms och frambroms vid högra handtaget. Gasen är ju också till höger, antar jag. Hur fungerar växlingen då?
Koppling på vänster handtag och växelpedal på vänster fot. Vanligtvis för man växelpedalen uppåt för att växla upp och nedåt för att växla ner.
Vanligast är att neutralen ligger mellan ettan och tvåans växel, så man trycker alltså ner växelpedalen för att lägga in ettan från neutral, och man petar försiktigt uppåt från ettan för att få in neutral.

Har du ingen tidigare erfarenhet av att köra tvåhjuligt är det ju bättre att leta upp ett ställe som hyr ut scooters istället. Då har du bara gas och två bromshandtag. Ingen växling o sånt att tänka på.
Citera
2006-06-14, 11:49
Medlem
Xstars avatar
Okej, tack för svaret! Växlingen låter hyfsat enkel, jag lär mig snabbt. Trevlig sommar!
Citera
2006-06-14, 14:13
Medlem
Asgarvads avatar
Att behärska en tvåhjuling är mer än att bara veta var de olika reglagen sitter!

Alla vet det utom ni 15-åringar som haft moppe i två veckor och tror ni är världsmästare.

Det är många svenskar som hyrt moppe/scooter i något avlägset yxland utan tidigare erfarenhet och plötsligt vaknat upp i en sunkig överfylld allmän sal på en landsortssjukstuga med frakturer, inre skador och jättelika skrapmärken fyllda med grus och skit. Om de haft tur vill säga. De med mindre tur har åkt hem i zinklåda.

Med det här menar jag inte att man aldrig ska hyra moppe på utlandssemestern. Man ska bara veta vad man ger sig in på: Ett fordon som man kanske inte behärskar till 100% i en trafikmiljö som är helt annorlunda mot den invanda. Allt det här med högertrafik, väjningsregler etc kan man oftast glömma.

På denna video är det i och för sig någon slags högertrafik: Kolla videosnutten om utsikten från hotellrummet och fråga dig om du skulle köra där även om du verkligen är världsmästare: http://www.math.uiowa.edu/~cremer/VietPics/
Citera
2006-06-14, 16:54
Medlem
Xstars avatar
Hahaha, Asgarvad, jag tror att jag anar en viss irritation i dina inlägg. Kan detta bero på något som hänt dig själv i din ungdom eller har du bara drabbats av ett typiskt svenskt storebrorskomplex á la jag-vet-bättre-än-ni-dumma-turister? I slutändan är det ju upp till var och en vilka risker man utsätter sig för, och hur man uppskattar de riskerna. Jag har inte varit 15 år gammal på ett bra tag nu, så jag vet inte vilka "ni" du menar, men jag har däremot varit mycket i Asien och sett hur trafikläget ser ut. Filmerna du länkade till är ju ganska välkända på nätet och är från en mindre civiliserad del av Vietnams huvudstad Hanoi. Trafiken i Thailand och Malaysia är bättre, men långt ifrån Sveriges. En gång satt jag i en taxi i KL, föraren körde mot rött i 110 km/h "dont worry, is cool, no cars!!" när det dök upp en annan taxi till höger... 10 cm från en frontalkrock. För att inte snacka om MC-förarna som inte vet vilken fil de ska köra i och lokalbussarna som utmanar ödet i höga hastigheter på mörka bergsvägar.

Så ja, tack, jag vet hur det ser ut på asiatiska vägar. Men jag ska inte ge mig in i storstan på en trimmad EU-moppe precis. På landsbygden är det ganska lugnt. Mest grusvägar och ett par långdistansbussar. Har man folkvett och tar det lugnt i början så lär man inte behöva några "zinklådor"...
Citera
2006-06-14, 18:39
Medlem
Asgarvads avatar
Jag har en vän som närapå strök med i en olycka i Thailand när han körde hyrmoppe. Han klarade sig för att han var vis såpass medvetande efter ett tag att han kunde fixa kontakt med SOS i Köpenhamn och ambassaden så han kunde få bättre vård: Ingen hade snott hans pass och kreditkort. 5 veckor på thailändskt sjukhus blev det dock...
Citera
2006-06-14, 18:54
Medlem
Xstars avatar
Oj, stackarn! Hoppas han var försäkrad... 5 veckor på utländskt sjukhus kan dra iväg rejält på resekostnaderna... har hört att det kan kosta många, många tusenlappar om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in