• 1
  • 2
2021-12-14, 17:33
Medlem
Stopmakingsenses avatar
Var på Hemköp idag och såg att det fanns Ernst julskinka av svensk kyckling. Den är gjord av kycklingbröstfile. Enligt Wikipedia så är skinka en styckningsdetalj av gris, som sitter på grisens bakre del. Då kan man väl inte kalla kycklingkött för skinka, eller vad tycker ni?
Citera
2021-12-14, 17:36
Medlem
Milton.Millss avatar
Nej, strikt skrivet är det naturligtvis felaktigt. Man kanske dock kan skohorna in resonemanget om man tar kycklingens bakdel.
Citera
2021-12-14, 17:41
Medlem
kyrkstockens avatar
Nej inte om du frågar mig. Men nu för tiden kan ju män bli med barn så...

Men skinka är definitivt en kroppsdel till skilnad från korv.

Jag vill minnas att det var mycket snack om sådant här i samband med sveriges eu-inträde. Att eu styrde upp vad saker får kallas. Men det gäller tydligen inte längre.
Citera
2021-12-14, 17:43
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Nej, strikt skrivet är det naturligtvis felaktigt. Man kanske dock kan skohorna in resonemanget om man tar kycklingens bakdel.

Fåglarnas bakdel kallas väl kloak.
Fåglar har inte riktigt samma konstruktion som däggdjur.

Nej kycklingskinka finns inte.
Citera
2021-12-14, 17:59
Medlem
Ingelsta kalkonskinka kan jag rekommendera. Skinka eller inte.
Citera
2021-12-14, 18:01
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
"Kloak" ger inga fina associationer i kyldisken direkt.

Nej men det heter så på fåglar och reptiler där restprodukterna lämnar kroppen i ett och samma "rör".

"Ernsts pressande lättrökta kycklingkloaker"

Visst vattnas det i munnen ........
Senast redigerad av holmium 2021-12-14 kl. 18:11.
Citera
2021-12-14, 18:16
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Samtliga normalbegåvade och de flesta svagbegåvade begriper vad som avses med uttrycket. Att det är en kyckling ämnad efterlikna en ”julskinka”.

Tycka vad man vill om att tillverkare är tydliga med vad produkten innehåller. Man ska inte glömma att väldigt många invandrare firar svensk jul men att de som inte äter gris missar det mest centrala på ett svenskt julbord.
Citera
2021-12-14, 19:36
Medlem
Håller med om att namnet är fel. Precis som nämt tidigare köttbullar utan kött. Är fel. Men anser att dessa varor såklart ska finnas. Vissa är faktiskt jätte goda.

Men man tycker namnet bör stämma rätt så väl in på vad det är för något. Vi skulle ju även lära oss av det.
Citera
2021-12-15, 19:46
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Men man tycker namnet bör stämma rätt så väl in på vad det är för något. Vi skulle ju även lära oss av det.

Såhär i sluttampen av 2021… Tycker åtminstone jag att de allra flesta vad som menas med klassiska maträtter med prefixet att de är vegetariska.

Gällande hur en rätt är tillagad korrekt eller inte ber jag dig läsa tråden om carbonara.

Julskinka är för mig en smak mer än nödvändigtvis en skiva grisskinka.
Citera
2021-12-15, 19:57
Medlem
Sladdarens avatar
Det blir bara tramsigt med dessa låneord. Varför kallar han det inte bara Svensk Julkyckling?

Traditionelll senapsglasyr som man smetar på utsidan, den är redan rimmad kokt antar jag
Jag vet inte, men poängen med den är väl att den håller ihop som en klump och på så sätt liknar julskinka. Han kanske använder köttlim ;-)

https://www.matspar.se/produkt/julsk...ing-900g-ernst
Citera
2021-12-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Såhär i sluttampen av 2021… Tycker åtminstone jag att de allra flesta vad som menas med klassiska maträtter med prefixet att de är vegetariska.

Gällande hur en rätt är tillagad korrekt eller inte ber jag dig läsa tråden om carbonara.

Julskinka är för mig en smak mer än nödvändigtvis en skiva grisskinka.

Haha jag har läst carbronara tråden, det var en psykisk påfrestning..

Håller helt och hållet med dig att julskinka ska självklart vara av gris. Därför bör inte kyckling på något sätt benämnas som skinka.
Citera
2021-12-31, 03:01
Medlem
alla djur har en skinka men visst låter ungefär som att kalla nått för vegetarisk korv :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in