2021-12-14, 10:48
Medlem
st33rs avatar
Tänker på det när jag läser om nätverken kring Einars död. Kaotiska ungar som mördar och bötar och snikar och pressar pengar av sina kompisar. Verkar vara på en rätt låg nivå? Även de högsta verkar va avskum på gatunivå , ingen värdighet , mjukisbrall respektlös , skitig, avsaknad av den lilla klass som ändå finns i vissa grovt kriminella grupper.

När jag för länge sen, kanske 98-99 hängde med killar från balkan som tog in tovis heroin och amfetamin . Det var folk som betedde sig. De hade styrt upp bra med tvätten av pengarna via egna restaurangkedjor i verksamheter. Där var det typ artig, stil, så länge man sköter sitt eget och inte tappar in på nån.
Om folk var svåra löstes det iofs rätt kallt, men inget småtjafs. Och definitivt inte de hängde i centan och flashade med pengarna . Det här var propra killar. De var inte intresserade av att hots till sig småpengar från sin lokala turklivs, tvärtom. De som hade turken köpte ju deras tobak till bra pris . Ingen behövde betala beskydd. Alla hade nytta av varann,

Inte en chans de skulle utpressa pengar av en bekant som blev framgångsrik artist.
Det skulle vara skömmigt att parasiteraboch tigga, Då var man en luffare.

Är de här vårbynätcerket mer en låg förortstyp av kriminalitet? Eller har all kriminalitet blivit sån idag?
Citera
2021-12-14, 11:03
Medlem
BigFatCones avatar
Det är helt enkelt skillnad mellan gangsters och affärsmän.
Citera
2021-12-14, 12:12
Medlem
AndersTengils avatar
Fanns en gång i tiden nån typ av sk "tjuvheder" och "oskrivna regler" bland gangstar, "lojalitet" och "broderskap" finns verkligen inte längre, det existerar inte i dagens läge, folk säljer ut varandra till höger o vänster, bytar allianser oftare än folk bytar kalsonger och dödar varandra för skitsaker, knullar varandras flickvänner, ja listan kan göras lång, det som styr idag är girighet, pengar och illojalitet!
Citera
2021-12-14, 12:42
Medlem
Du lämnar en utmärkt utsaga på ett par killar som sköter det snyggt. Så varför skulle de som verkar i det dolda vara kända för allmänheten idag?
Citera
2021-12-14, 12:53
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är helt enkelt skillnad mellan gangsters och affärsmän.

Inte mer än att de hanterar varorna i viss mån och hänger med de som skötte en del konkreta otrevliga saker. Vissa av de karaktärerna var inte så trevliga individer, det var väl där psykopatkvoten fanns, men det känns som de där psykona ändå hade nån sorts tyglar av "affärmännen"

Jag är långt från allt olagligt sen länge och har mest läst om hur det är idag.
Och när jag läser om typ "vårbynätverket" och såna verkar det som det inte finns de där som håller stilen lite och håller i tyglarna utan att det blivit nån sorts platt struktur med oräkneliga hetlevrade småpåvar.
Vet inte om det har med det att göra att det blivit så mycket skjutningar. Att det finns för lite toppstyrt
Citera
2021-12-14, 13:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Inte mer än att de hanterar varorna i viss mån och hänger med de som skötte en del konkreta otrevliga saker. Vissa av de karaktärerna var inte så trevliga individer, det var väl där psykopatkvoten fanns, men det känns som de där psykona ändå hade nån sorts tyglar av "affärmännen"

Jag är långt från allt olagligt sen länge och har mest läst om hur det är idag.
Och när jag läser om typ "vårbynätverket" och såna verkar det som det inte finns de där som håller stilen lite och håller i tyglarna utan att det blivit nån sorts platt struktur med oräkneliga hetlevrade småpåvar.
Vet inte om det har med det att göra att det blivit så mycket skjutningar. Att det finns för lite toppstyrt
Vad jag menar är att för affärsmän som handlar med illegala varor, så är det business. För gangsters, så är det en livsstil.
Citera
2021-12-14, 13:18
Medlem
AdMortems avatar
Jag tror att det handlar om vilka typer som är i majoritet. Vi kan inte heller förvänta oss svensk kriminalitet av människor som inte är svenskar och som skapat sig en egen stil. Vad jag menar är att det främst är ungar som sätter normer för ungar. Klart de inte har heder. De har antagligen helt präglats av jämngamla och sociala medier, någon skev machokultur där det största innebär att utmana varandra för att hävda sig och stiga i graderna mot varandra. Sist men inte minst, blandmissbruk i en värld där droger är otroligt lätt att få tag i och mixa hur som helst. Sedan så inkluderar problemen att de har anhöriga, även föräldrar som inte bara saknar kapacitet att sätta gränser och ge dem en sund världsbild utan även själva är kriminella och/eller aktivt stödjande, missbrukare, våldsamma osv

De flesta är lågbegåvade och hinner antagligen inte ikapp innan de har hjärnskador av våld och missbruk, vilket är en stark komponent. Det andra är att de är typiska pundhuvuden. Knarkare har alltid varit fula mot varandra och ungdomar riktigt usla som kamrater.
Citera
2021-12-14, 13:41
Medlem
AdMortems avatar
Saken är att barn (människor under myndig ålder) kan uppträda som om de är inom kluster-B utan att vara tillräckligt mogna för en utvärdering.

Beteenden som beskrivs är normalt för människor som har främst
1. Antisocial personlighetsstörning
2. Narcissistisk personlighetssu
3. Emotionell och känslomässig instabilitet.

Dessutom tillfaller att otroligt många av dem har neuropsykiatriska funktionsvarianter + IQ under genomsnittet eller i genomsnittet lägre del.

Dessa beteenden är även porr för utomstående. Jag läste mig in i dödspatrullen/shottaz när jag var isolerad och uttråkad en jul för kanske tre år sedan men kom bort mig snabbt och orkade inte ens läsa boken. För publiken är det något de djupdyker i och dessutom har en mängd åsikter med personliga ställningstaganden. Detta påverkar såklart illa. Att olika grupperingar blir kända och allt från 11-åringar upp till vuxna journalister sitter och leker domstol och domare i saker de faktiskt inte helt förstår till fullo.

Förr fanns dessa usla beteenden i allra högsta grad. Det var främst ungar eller heroinister som sades uppträda så. Ingen gillade horsare bland missbrukare och de flesta dolde om de hamnat på den skalan av droger, eftersom de var de mest föraktade och ansedda som smuts vart än de kom. De var värre än vad griskött är för muslimen. Horsare de sålde ut vem som helst, hur som helst och gjorde vad som helst även mot den egna familjen och vännerna, sades det. Sanningen var att alla missbrukare hade beteendena mer eller mindre. Men jag nämner detta eftersom de beteenden som normaliserats och idag gäller, är vad de förr skulle skyllt andra missbrukare för. De som dog för sina droger utan skam.

Sedan har givetvis alla blandningar sin del, nätdroger, piller, alkohol och såklart opiater.Hash är antagligen en stor bov med överdriven konsumtion och likgiltighet osv. Förr var människor inte blandmissbrukare som idag på samma sätt. Men ungar tar allt de kommer över. Klart de blir skumma i huvudet. Sedan tror de att de styr världen och att världen ska anpassas efter dem. Så kommer veka människor som aldrig kunnat hävda sig någonstans alls, och stödjer dem för att få makt och kontroll. Blir soppa av allt.

Sedan gällande det med att folk påstår att här människorna överlag aldrig någonsin skulle klara av skolan och teoretiska ämnen...Klarar de av att djupstudera kriminella nätverk, droger och droghandel osv, är det inte något fel på kapaciteten utan en större del av dem skulle visst kunna uppnå godkända betyg i ämnen såsom de tre grundämnena och sannolikt fler än så. En input mot den dumma debatten om att långt fler än vad samhället vill inse, är oförmögna att läsa till ett E.
Senast redigerad av AdMortem 2021-12-14 kl. 13:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in