2021-12-13, 23:48
Medlem
Adelaides avatar
Har fått en stickling av en Dr Westerlund blomma, ca 10 cm. Jag vill att den ska bli stor och buskig när den växer, och nu undrar jag hur jag ska få den att bli det. Vilken skötsel krävs? Kan en stickling bli stor och buskig ens?

Enligt en bekant ska man bara klippa sönder sticklingen på mitten, så växer den ut igen fast större och fler grenar. Är detta sant? Har varit för feg för att prova hittills.
Citera
2021-12-14, 02:22
Medlem
towbs avatar
Just nu ska du bara hålla liv i den till solen kommer tillbaka, den kommer att börja växa så det knakar från mars-april. Den skulle kunna bli rätt buskig utan att du gör något men tycker du att den bara skjuter i höjden och det börjar närma sig sommar kan du klippa den i toppen.

Ställ den i ditt soligaste fönster och se till att den inte torkar så kommer den växa både på höjden och bredden.

Jag brukar ta sticklingar på våren, typ maj, blir en ordentlig planta av det med innan sommarn är över. På hösten tar jag sticklingar igen och börjar om, stora Westerlund brukar inte se så kul ut efter en vinter men det går det med, hade en I åratal som alltid återhämtade sig.
Citera
2021-12-15, 13:25
Medlem
Gingers avatar
Pelargoner kan man väll inte misslyckas med?

Ett bra tips är att ha en sådan där värme duk under som stimulerar rotbildningen. Gärna plastpåse över med små hål i.

Ta stickling helst på vår till sommar på morgonen så lyckas du
Citera
2021-12-16, 12:18
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Har fått en stickling av en Dr Westerlund blomma, ca 10 cm. Jag vill att den ska bli stor och buskig när den växer, och nu undrar jag hur jag ska få den att bli det. Vilken skötsel krävs? Kan en stickling bli stor och buskig ens?

Enligt en bekant ska man bara klippa sönder sticklingen på mitten, så växer den ut igen fast större och fler grenar. Är detta sant? Har varit för feg för att prova hittills.

Framåt vårkanten (april) så planterar du om sticklingen i en lite större kruka, i samband med detta kan du toppa den.
Inte "klippa sönder den på mitten", utan bara klippa av den absoluta toppen av plantan.
Då växter två nya toppar fram, när dessa två toppar blivit ca.5-10 cm i längd så toppar du båda dom två.
Då kommer ytterligare 2 nya toppar fram och du har 4 toppar, sen fortsätter du så och plantan blir på så vis buskigare.
Citera
2021-12-18, 21:47
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Just nu ska du bara hålla liv i den till solen kommer tillbaka, den kommer att börja växa så det knakar från mars-april. Den skulle kunna bli rätt buskig utan att du gör något men tycker du att den bara skjuter i höjden och det börjar närma sig sommar kan du klippa den i toppen.

Ställ den i ditt soligaste fönster och se till att den inte torkar så kommer den växa både på höjden och bredden.

Jag brukar ta sticklingar på våren, typ maj, blir en ordentlig planta av det med innan sommarn är över. På hösten tar jag sticklingar igen och börjar om, stora Westerlund brukar inte se så kul ut efter en vinter men det går det med, hade en I åratal som alltid återhämtade sig.

Bästa svaret!
Instämmer att nu är vinter och då är fokus att ha den ljust och med lagom vatten, så den överlever.
Citera
2021-12-31, 00:27
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb

Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Framåt vårkanten (april) så planterar du om sticklingen i en lite större kruka, i samband med detta kan du toppa den.
Inte "klippa sönder den på mitten", utan bara klippa av den absoluta toppen av plantan.
Då växter två nya toppar fram, när dessa två toppar blivit ca.5-10 cm i längd så toppar du båda dom två.
Då kommer ytterligare 2 nya toppar fram och du har 4 toppar, sen fortsätter du så och plantan blir på så vis buskigare.

Tack för era svar.
Kan jag ha en till stickling i samma kruka nu kanske? Så jag får två stammar. Min kruka är liten, kanske 15 cm i diameter, och min nuvarande stickling är i mitten så att säga. Är det för trångt för att bilda en till rot?
Citera
2021-12-31, 13:08
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Tack för era svar.
Kan jag ha en till stickling i samma kruka nu kanske? Så jag får två stammar. Min kruka är liten, kanske 15 cm i diameter, och min nuvarande stickling är i mitten så att säga. Är det för trångt för att bilda en till rot?

Menar du plantera ihop två sticklingar i samma kruka?
Isåfall hade jag väntat till våren som sagt och planterat ihop dessa två i en större kruka, kanske 20-22 cm i diameter.
Typ en sån här:
https://www.blomsterlandet.se/produk...erkruka-75983/

I samband med detta kan du ju isåfall toppa båda plantorna och på såvis påbörja buskigheten i ett tidigt skede.
Citera
2022-01-01, 15:27
Medlem
towbs avatar
Skulle tro att du får en frodigare planta om du bara har en per kruka, rötterna tar verkligen över hela krukan och det går fort.

Hade en i somras eller sommarn innan med två i, den var inte den buskigaste, brukar ha 3-4-5 st. Du kommer säkert få ut flera plantor ur din stickling om du vill så du kan ju alltid testa några olika varianter. Eller köpa några till, brukar ju inte kosta mer än 30-40 kr styck på plantagen eller lidl typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in