• 1
  • 2
2021-12-13, 17:40
Medlem
Frickys avatar
Hej!

Igår när jag skulle gå till Ica för att fylla på skafferiet inför kommande veckan så noterar jag att en äldre man som är runt 70-års åldern sitter på knä framför två rumänska tiggare. Jag ser att han ger varsin 500-lapp till dom två rumänierna.

Jag reagerar fort och tar snabbt tillbaka dom båda 500-lapparna och ger tillbaka dom till den äldre mannen och säger till honom att han istället bör donera det till en välgörenhetsorganisation som inte styrs av kriminella.

Den äldre mannen blir förvånad, vilket jag förstår, samtidigt som han frågar vad fan jag håller på med.

Jag känner nu att jag inte vill göra en stor sak av detta och svarar att det är upp till honom vad han vill göra med sina pengar, vill man stötta organiserad brottslighet så kan man glädjeligen ge pengar till dessa två rumänska tiggarna.

Nu när jag har kommit hem så har jag börjat reflektera över detta och börjar tveka om mitt agerande var över gränsen? Jag har svårt att se pensionärer bli lurade på sina pengar, särskilt när deras pension är usel. Jag tror också jag reagerade som jag gjorde eftersom att dessa två rumänier alltid är så jävla jobbiga när man ska gå in och handla.

Bakgrundsinformation om dessa två rumänier:

- Dom har suttit utanför Ica sedan 2019. Dom åker hem på sommaren och är sedan tillbaka varje vinter.

- Har du med dig en påse med pantflaskor så blir du väldigt ofta förföljd tills du säger till dom på skarpen att dom ska ge fan i dina pantflaskor

- Det händer att dessa två rumänier går in på Ica och frågar kunder om dom kan köpa något åt dom. Lyckligtvis har chefen i affären sagt till dom att sluta med det så det händer inte så ofta längre.
Senast redigerad av Fricky 2021-12-13 kl. 17:47.
Citera
2021-12-13, 17:51
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag stoppade en äldre man att ge två 500-lappar till tiggare - Gjorde jag fel?
Nej jag tycker du gjorde rätt men du slåss mot tidvattnet.

Jag försökte stoppa rumänska gangstrar i köpcentret från gatuspel med 3 askar och en vit boll. De är säkert 20 till antal, han som blandar askarna är bossen och dessa brukar vara skitskraja, särskilt för folk som filmar med mobil. Ca 5-8 samarbetar och låtsas vara förbipasserande turister som "vinner pengar" på att gissa rätt ask. Resten av gänget står utplacerade och spanar efter poliser/vakter, vid signal är alla borta på sekunden. Jag gick fram till ett gäng ordningsvakter 100 m bort, de var ointresserade pga rumänernas snabbhet i att försvinna mm. De sa att är folk så blåsta att ge bort sina pengar tycker de att då får det vara.
Citera
2021-12-13, 17:51
Medlem
Bra gjort tycker jag!
Citera
2021-12-13, 17:52
Medlem
Softers avatar
Har man inget problem med att skänka pengar till livsstilskriminella som eventuellt är rikare än en själv, så är det ju bara köra. Ha i åtanke att många av dessa tiggare inte skulle tveka 3 sekunder på att bryta sig in i ditt garage och sno allt av värde, även om de visste att det var ditt förråd och trots att du gav dem pengar.

Att blåsa gamla tanter och gubbar i 70-90 års-åldern på olika sätt är också en av deras paradgrenar.
Senast redigerad av Softer 2021-12-13 kl. 17:58.
Citera
2021-12-13, 17:54
Medlem
Milton.Millss avatar
Felet du gjorde var att starta en tråd om det. Två 500-lappar till tiggare går till cigaretter och knark. Det är ingen vettig människa som bryr sig om din lilla historia...
Citera
2021-12-13, 17:56
Medlem
Ja du gjorde helt rätt. 10kr eller något mynt som finns i fickan är mer rimligt. Eller köpa en måltid till personen. Men egentligen inte okej med pengar. Går ofta till fel saker.
Citera
2021-12-13, 17:57
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Nej jag tycker du gjorde rätt men du slåss mot tidvattnet.

Jag försökte stoppa rumänska gangstrar i köpcentret från gatuspel med 3 askar och en vit boll. De är säkert 20 till antal, han som blandar askarna är bossen och dessa brukar vara skitskraja, särskilt för folk som filmar med mobil. Ca 5-8 samarbetar och låtsas vara förbipasserande turister som "vinner pengar" på att gissa rätt ask. Resten av gänget står utplacerade och spanar efter poliser/vakter, vid signal är alla borta på sekunden. Jag gick fram till ett gäng ordningsvakter 100 m bort, de var ointresserade pga rumänernas snabbhet i att försvinna mm. De sa att är folk så blåsta att ge bort sina pengar tycker de att då får det vara.
Jo, det har du rätt i.

Jag ska se om man kan få prata med chefen på min Ica nästa gång jag behöver handla. Har varit stammis där sedan flera år tillbaka, så jag "känner" majoriteten av personalen.

Vet du/ni om man som butiksägare kan juridiskt sett tvinga bort tiggare utanför butiken?

Den äldre mannen gav tillbaka båda 500-lapparna och fick varsin kyss på sin hand från dom båda, förmodligen är det en ensam pensionär som söker kärlek.
Citera
2021-12-13, 17:57
Medlem
Jag förstår din frustration till fullo. Du gjorde helt rätt som reagerade. Åldringen kunde ha varit senil och man vet inte vad för historier zigenarna försökt manipulera honom med för att han ska öppna plånboken. Om han nu verkade vara vid sina sinnens fulla bruk så är det naturligtvis upp till åldringen vad denne vill ge sina pengar till. Ser ofta just åldringar ge pengar till zigenartiggare. Det är ledsamt att se.
De förstår helt enkelt inte att det är organiserad brottslighet de ger sina slantar till utan tror väl att de gör en god gärning.
Citera
2021-12-13, 17:58
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Felet du gjorde var att starta en tråd om det. Två 500-lappar till tiggare går till cigaretter och knark. Det är ingen vettig människa som bryr sig om din lilla historia...
Jag förväntar mig inte att någon ska bry sig om denna händelsen, frågan är om jag gick över gränsen.

Du kan dock fråga dig själv om ditt inlägg är vettigt.
Citera
2021-12-13, 18:01
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D0dsknarkarnazi
Jag förstår din frustration till fullo. Du gjorde helt rätt som reagerade. Åldringen kunde ha varit senil och man vet inte vad för historier zigenarna försökt manipulera honom med för att han ska öppna plånboken. Om han nu verkade vara vid sina sinnens fulla bruk så är det naturligtvis upp till åldringen vad denne vill ge sina pengar till. Ser ofta just åldringar ge pengar till zigenartiggare. Det är ledsamt att se.
De förstår helt enkelt inte att det är organiserad brottslighet de ger sina slantar till utan tror väl att de gör en god gärning.
Det jag är mest frustrerad över är hur denna gubben kommer bli utnyttjad framöver.

Jag har sett han handla i min Ica butik under flera år.

Skulle han sluta ge pengar - vad händer då härnäst?
Inte förvånad om han då blir rånad av dessa rumäniers "chef" då dom vet att han sitter på kontanter och ligger i ett underläge rent fysiskt.
Citera
2021-12-13, 18:03
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Vet du/ni om man som butiksägare kan juridiskt sett tvinga bort tiggare utanför butiken?
Jag tror att utanför butik/köpcentra är idkarna rätt utan makt juridiskt sett. Nåt rumänerna är väldigt bra utbildade på förresten, deras spanare håller inte bara utkik på vilka som kommer på gatan.
Citera
2021-12-13, 18:04
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=4eWTelpzf9o

Zigenare tiggare saknar inte 500sedlar direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in