• 1
  • 2
2021-12-14, 00:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nej däremot en klassisk sillsallad ifrån FInland.

Vill man promt ha i lite kött så är det bara tillägga det till receptet.
Såklart, och vill man prompt ha ost i sillsalladen så kan man självklart tillsätta det.

Går tillbaka till trådstarten, där kan du läsa frågan:
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Då är frågan; vad ska man välja för kött här, för att få en rättvis smak? Är det en variant på kokt, saltat nötkött, typ bringa, som ger den mest autentiska smaken?
Citera
2021-12-14, 00:50
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Såklart, och vill man prompt ha ost i sillsalladen så kan man självklart tillsätta det.

Går tillbaka till trådstarten, där kan du läsa frågan:

Skinka. Det som blir över. Annars kan kassler, rostbiff vara passande. Emmentaler som ost.
Citera
2021-12-14, 16:23
Medlem
klybans avatar
Hehe, vår sillsallad är mer simpel, och är potatis, sill, rödbetor, ättiksgurka, äpple och sen är jag lite osäker då jag aldrig gör själva sillsalladen ens någonsin.
Kött, ost och annat finns inte i vår sillsallad, ska ta reda på mer exakt på vad vi har mer, men tror det inte är mycket alls eller ens något, möjligtvis salt.
Jag gillar när man finhackar sin sillsallad, men det är ett satans jobb så förstår de som inte gör detta.
Citera
2021-12-17, 22:57
Medlem
Nu är det igång.
Har rensat, fileat och vattnar ur Saltsill under natten. Kokar potatis och rödbetor.
I morgon får vi se, lite på känn, var det bär.
Om jag känner mig själv kommer jag vara generös med ättika och vitpeppar.
Citera
2021-12-17, 23:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Nu är det igång.
Ser fram mot recension på din sillsallad med kött.
Citera
2021-12-17, 23:30
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Här går jag och gubbmyser mellan de olika fiskarna, och större på ett mycket gammalt familjerecept.
Jag misstänker att det är detta som gjordes på våra släktjulbord förr. När vår urfader, som stod för Sillsaladen, gick ur tiden dukades det senare fram ”köpevarianter” vilka jag stadigt ratar, då de har en smak av metall.

Men, här följer receptet;

1 1/2 Saltsill
2 kkp Kokt eller Stekt kött
2 kkp Kokta rödbetor
2 1/2 kkp Kokt potatis
1 st. Saltgurka
2 st. Svenska vinteräpplen
4-6 msk Ättika
Vitpeppar
Socker

Allt tärnas, blandas varsamt, smakas av och garneras med skivat kokt ägg.

Då är frågan; vad ska man välja för kött här, för att få en rättvis smak? Är det en variant på kokt, saltat nötkött, typ bringa, som ger den mest autentiska smaken?

Gärna surstek eller porterstek rester .
Bra recept en klassiker verkligen.
Köpt är oätlig som köpt rödbetssallad som även den är god med saltgurka och äpplen i , samt
något litet riven pepparrot och lite lite lök finhackad.
Citera
2021-12-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ser fram mot recension på din sillsallad med kött.

Jag med, även om jag är lite skeptisk just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Gärna surstek eller porterstek rester .
Bra recept en klassiker verkligen.
Köpt är oätlig som köpt rödbetssallad som även den är god med saltgurka och äpplen i , samt
något litet riven pepparrot och lite lite lök finhackad.

Jag håller med dig om de köpta varianterna; de har en motbjudande och svårplacerad metallisk smak.
Pepparrot har jag aldrig ätit någon som haft i, däremot har vispad pepparrotsgrädde serverats till, vilket kan vara mycket gott.
Citera
2021-12-18, 11:16
Medlem
Nu blev det rökt fläskbog. Jag tog bort de fetaste partierna och skar köttet i mindre tärningar än resten. Men det skall nog bli bra.
Citera
2021-12-18, 19:26
Medlem
Detta blev bra, faktiskt.
Köttet satte ingen som helst smak, så det utgjorde inget problem. Mer ättika och socker skulle behövts, och det fanns ingen anledning att snåla på vitpeppar.
Men jag är skeptiskt emot tonen av kall potatis, som blev för påtaglig. Frågan är hur man bygger bort den?
Citera
2021-12-20, 13:10
Medlem
Jag får revidera mitt omdöme. I dag, ca två dygn senare, har smaken satt sig fantastiskt i Sillsaladen.
Jag tror tyvärr inte att den klarar sig till jul, och vet ej hur den blir om man fryser den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in