2021-12-13, 09:51
Medlem
Muppetys avatar
Jag använder Linux Mint.

Spelar det någon roll om man använder apt eller apt-get när man t.ex installerar program? Finns det nån skillnad mellan de?
Citera
2021-12-13, 10:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag använder Linux Mint.

Spelar det någon roll om man använder apt eller apt-get när man t.ex installerar program? Finns det nån skillnad mellan de?
Liten redogörelse om den lilla skillnad som finns:
https://linuxhint.com/diff_apt_vs_ap...more%20rows%20

Slutsats:
Citat:
Apt-get is still not entirely replaced by the apt, and I think it will not be completely discontinued ever. However, you might be thinking about what you should opt for: apt or apt-get. In my opinion, opting for apt will be worthwhile as it provides all the required functions for package management and is faster, more-friendlier, and easy to use.
Citera
2021-12-13, 10:08
Medlem
Muppetys avatar
Tack för svar!
Citera
2021-12-13, 18:04
Moderator
vhes avatar
Som slutanvändare är nog apt lämpligare. Det är väl fortfarande inte riktigt stabilt (inte stabilt som i att det inte krashar, utan stabilt som i att det lovas att gränssnittet inte kommer förändras), så jag använder fortfarande apt-get när jag behöver automatisera något.
Citera
2021-12-13, 21:17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Liten redogörelse om den lilla skillnad som finns:
https://linuxhint.com/diff_apt_vs_ap...more%20rows%20

Slutsats:
Jaha, din länk visar att apt är mer smidigt än apt-get.
Jag har alltid kört apt-get, men nu får jag uppdatera mig med apt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Som slutanvändare är nog apt lämpligare. Det är väl fortfarande inte riktigt stabilt (inte stabilt som i att det inte krashar, utan stabilt som i att det lovas att gränssnittet inte kommer förändras), så jag använder fortfarande apt-get när jag behöver automatisera något.

Jag tror nog att apt är stabilt nog för att ersätta apt-get.
Har ju ändå funnits från 2014.
Citera
2021-12-14, 07:34
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash

Ptja, så fort man kör det med stdout kopplat till något annat än en tty får man följande meddelande:
Kod:
WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts.
Citera
2021-12-14, 09:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ptja, så fort man kör det med stdout kopplat till något annat än en tty får man följande meddelande:
Kod:
WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts.
Svaret är väl beroende på användningsområde. I skript så är apt-get förstahandsvalet.

Från Stack Exchange:
Citat:
apt is for the terminal and gives beautiful output while apt-get and apt-cache are for scripts and give stable, parsable output.

What do we exactly mean by Stable CLI Interface?

apt's output is not well usable in scripts.
Citera
2021-12-14, 16:23
Medlem
CpRekas avatar
jag levde i tron att apt bara var en förkortning, jag använder alltid apt-get. :/
Citera
2021-12-29, 03:38
Medlem
använder själv apt-get fast apt funkar lika bra
Citera
2021-12-31, 19:42
Medlem
Beror väl på vad man vill göra. Vill man automatisera något så bör man ju göra som vhe säger, men vill man bara personligen te.x söka efter paket och filtrera med " | grep ..." eller liknande så är det enkelt med apt, men inte med apt-get. Minns ej nu på rak arm då jag för tillfället ej kör linux (ännu igen)... Ny dator, hehe... Men det finns många funktioner i apt som är mer lättåtkomliga så att säga än i apt-get. Jag ogillar att minns "-X"-parametrar, bättre med long-names om dem nu ändå skall ändra parameter-formaten då och då...

EDIT: Sen kan man ju disutera alla andra, liknande och/eller interfaces för apt och/eller apt-get som te.x: aptitude, synaptic osv... Synaptic har personligen skapat mera problem än det någonssin har löst för mig...
Senast redigerad av xiz 2021-12-31 kl. 19:44.
Citera
2022-01-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
...
...

Kan ju faktiskt vidare-berätta VARFÖR apt-get är bättre för sk. (på engelska) kallat "parsable output" ej innehåller några special-koder för olika typer av te.x UNICODE-tecken, faktiskt, och detta är följande: Ta min "PS1" "environment variable" som exempel och denna har färger i sig, vilket kräver andra special-tecken som är unika för helt andra program & funktioner som bash har support för...:
Kod:
(I bildform av en VM som kör knoppix-std):
https://imgur.com/a/wqRN0Vw
... Dessa färg-koder emellan olika fält i apt's funkton search's ut-data/"output" till att inte alls bli den bästa för att filtrera emellan olika paket och så vidare... Där man ibland vill vara mer specifik och ibland vara mer generell... Då är utdatan ifrån apt-get att föredra där inga färg-koder används i utdatan osv...
Citera
2022-01-08, 09:12
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Kan ju faktiskt vidare-berätta VARFÖR apt-get är bättre för sk. (på engelska) kallat "parsable output" ej innehåller några special-koder för olika typer av te.x UNICODE-tecken, faktiskt, och detta är följande: Ta min "PS1" "environment variable" som exempel och denna har färger i sig, vilket kräver andra special-tecken som är unika för helt andra program & funktioner som bash har support för...:
Kod:
(I bildform av en VM som kör knoppix-std):
https://imgur.com/a/wqRN0Vw
... Dessa färg-koder emellan olika fält i apt's funkton search's ut-data/"output" till att inte alls bli den bästa för att filtrera emellan olika paket och så vidare... Där man ibland vill vara mer specifik och ibland vara mer generell... Då är utdatan ifrån apt-get att föredra där inga färg-koder används i utdatan osv...

Bra poäng. Nu använder iofs apt otyget att slå av/på färgkoder beroende på om output går till en tty eller inte, men det är fortfarande en relevant observation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in