• 1
  • 2
2021-12-13, 09:26
Medlem
Ibland undrar jag vad poängen med att bli rik är. Köper du en dyr bil för ett par miljoner så skapar du ju bara en massa problem.

Folk kommer väl garanterat börja göra planer över hur dem kan råna/mörda dig?

https://www.youtube.com/watch?v=W6hcJuf6wOI

Den här youtubern skröt om sin bitcoin vinst vilket "bara" var ca. $450K. Några veckor senare dyker ett gäng upp till hans hus och tar allting & misshandlar honom. Slutar med att han hänger sig själv senare.

Varför ska rika personer känna sigg trygg med en dyr bil eller stort hus när man läser sånt här?
Citera
2021-12-13, 09:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Varför ska rika personer känna sigg trygg med en dyr bil eller stort hus när man läser sånt här?
Frågan är vem som kan känna sig säker...

Att ta sig in till ett par med relativt hög inkomst och tvinga dem handla kryptovaluta för nyligen insatta löner torde vara ganska riskfritt(?).
Citera
2021-12-13, 09:41
Medlem
Bara idioter skryter om sina rikedomar. Varför sätta en måltavla på sin rygg?

Världen är full av banditer. Om du inte har ett följe av vakter 24/7 är det smartare att hålla en låg profil.
Citera
2021-12-13, 09:42
Medlem
Det är ju som med kriminalitet i allmänhet att det ändå bara är en minoritet som drabbas.

Det gör ju inte brotten mindre avskyvärda men statistiskt sett är det ändå en liten risk att just du blir utsatt. Som en förmögen person har du också pengar till att betala för beskydd.
Citera
2021-12-13, 09:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Är det typiskt eller unikt för Sverige att förmögna är möjliga måltavlor för rånare?
Citera
2021-12-13, 10:12
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ibland undrar jag vad poängen med att bli rik är. Köper du en dyr bil för ett par miljoner så skapar du ju bara en massa problem.

Den här youtubern skröt om sin bitcoin vinst vilket "bara" var ca. $450K. Några veckor senare dyker ett gäng upp till hans hus och tar allting & misshandlar honom. Slutar med att han hänger sig själv senare.

Jag tror att det är klokt att vara diskret med sina rikedomar.

Själv är jag totalt utfattig, men om jag vore rik skulle jag säga att jag är lika fattig som nu.
Citera
2021-12-13, 10:14
Medlem
Undvikande av att sticka ut om man har tillgångar bör definitivt undvikas på de flesta platser på jorden.
Inga feta Rolex, inga svarta kreditkort. Inga extremt skrikiga kläder. Inget inköp av en treliters Gula Änkan årgång 1987 bara för att du kan.

Sverige och kanske även andra nordiska länder är tyvärr unikt på en punkt här, nämligen att det inte går att gömma tillgångar lagligt även om du vill.

Inom max ett par år tror jag därför att vi har de första bekräftade deklarationsrånen. Där kriminella gäng helt enkelt har kartlagt rätt obetydliga privatpersoner som har en hög deklarerad inkomst vilket är helt offentliga uppgifter via taxeringskalendern, gör brutala intrång i deras bostäder och med machete mot halsen eller hot att våldta hustrun tvingar dessa att köpa kryptovaluta eller göra stora överföringar med bank-ID.
Citera
2021-12-13, 10:14
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Skillnaden mellan att leva gott och gå ut på sociala medier och skryta om hur mycket pengar man har (även om man inte har så mycket som ditt exempel) torde väl ändå vara väsentlig även för dig?

För mig betyder tillgången till kapital att jag aldrig behöver oroa mig för räkningar eller att vi inte ska ha råd med vad vi (inom rimliga gränser - jag kan inte köpa en oljeplattform) vill ha eller göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det typiskt eller unikt för Sverige att förmögna är möjliga måltavlor för rånare?
TS youtube-klipp handlar om någon ryss.
Citera
2021-12-13, 10:16
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Är man inte helt efterbliven kan man genom en snabbsökning hitta massa människor som är goda för 100+ miljoner nära dig. Bor du i en liten stad rör det sig kanske om ett tiotal personer, bor du i en storstad rör det sig om massa människor ganska nära.

Jag känner många förmögna människor. En av dem har utsatts för rån i sitt eget hem, men han har affärer med skumma människor. Alltså har ingen, trots att jag känner många människor som är goda för mellan 100+ miljoner upp till ett antal miljarder, blivit rånad eller mördad enbart på grund av sin förmögenhet.
Citera
2021-12-13, 10:19
Bannlyst
Vet flera stycken här i min ort som är mångmiljonärer (vi snackar 100-150 miljoner i tillgångar, både sparade pengar men även fastigheter, värdepapper och liknande)

Dom flesta klär sig helt vanligt, åker omkring i en pickup eller skåpbil till vardags.

Men dom bor i RIKTIGT feta villor/herrgårdar avsides, har stora lyxbåtar och åker utomlands ofta. Dom köper ju sig fria från alla kebabtallrikar/kisskommunister då dom inte umgås med sådant pack, dom bor avsides och umgås med likasinnade - dvs framgångsrika entreprenörer som kämpat hela sitt liv för att bygga upp något, som de sedan sålt av i 45-50 års åldern och lever nu riktigt gött! Det är så man gör det!
Citera
2021-12-13, 10:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
[…]

TS youtube-klipp handlar om någon ryss.

Jag avser rubriken som särskilt verkar peka ut Sverige
Citera
2021-12-13, 10:23
Medlem