• 1
  • 2
2021-12-12, 19:11
Medlem
Har jobbat på ett ledande teknikföretag i ca 4 år. Började med en roll inom företaget där jag vantrivdes med kollegor+jobb. Bytte tjänst inom företaget för ca 1,5 år sedan och vantrivs givets lika mycket på den nya tjänsten. Är relativt nybliven förälder så funderar på om jag ska härda ut till föräldraledigheten (påbörjas nästa vår) och säga upp mig efter ledigheten. Eller om det är läge att byta jobb direkt? Ångesten är påtaglig varenda dag jag ska/är på jobbet.

Är det värt att härda ut till våren eller är det inte värt att dra ut på lidandet?
Citera
2021-12-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lelleliten
Har jobbat på ett ledande teknikföretag i ca 4 år. Började med en roll inom företaget där jag vantrivdes med kollegor+jobb. Bytte tjänst inom företaget för ca 1,5 år sedan och vantrivs givets lika mycket på den nya tjänsten. Är relativt nybliven förälder så funderar på om jag ska härda ut till föräldraledigheten (påbörjas nästa vår) och säga upp mig efter ledigheten. Eller om det är läge att byta jobb direkt? Ångesten är påtaglig varenda dag jag ska/är på jobbet.

Är det värt att härda ut till våren eller är det inte värt att dra ut på lidandet?

Det är hemskt när man vantrivs på jobbet. Jag skulle använda föräldraledigheten till att hitta nytt. Nu framgår inte anledningen till vantrivseln men du kanske skulle byta bransch?
Citera
2021-12-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proletaer
Det är hemskt när man vantrivs på jobbet. Jag skulle använda föräldraledigheten till att hitta nytt. Nu framgår inte anledningen till vantrivseln men du kanske skulle byta bransch?

Det är inte branschen i sig utan arbetssituationen och kollegorna. Ostrukturerat i alla led och stressigt samt att kompetensnivån inom gruppen är låg. Så det utvecklingen stannar av när det inte finns några erfarna kvar i princip.
Citera
2021-12-12, 21:40
Medlem
oväns avatar
Citat:
Det är inte branschen i sig utan arbetssituationen och kollegorna. Ostrukturerat i alla led och stressigt samt att kompetensnivån inom gruppen är låg. Så det utvecklingen stannar av när det inte finns några erfarna kvar i princip.

Väldigt vanligt, är min erfarenhet.
Byt arbetsgivare, och fokusera på bra företagskulturen och chef.
Citera
2021-12-12, 21:42
Avstängd
Håll ut, sök nytt under ledigheten.

Kan ju också vara så att du är relativt ny i tjänsten och inte riktigt kommit in ännu. Är många jobb som känns omöjliga även efter 1-2 år, men en dag så släpper allt och man bara njuter.
Citera
2021-12-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocolele
Håll ut, sök nytt under ledigheten.

Kan ju också vara så att du är relativt ny i tjänsten och inte riktigt kommit in ännu. Är många jobb som känns omöjliga även efter 1-2 år, men en dag så släpper allt och man bara njuter.

Absolut det är sant, problemet i det här fallet är ju att det inte riktigt finns någon att lära sig av. Om ett problem uppstår och man frågar någon som ska ha lite mer erfarenhet (5-10 år) i gruppen så är det alltid samma svar ”det har jag aldrig sett tidigare” eller skickar mig vidare till nästa ”erfarna” person som självfallet ger samma svar. Känns svårt att utvecklas när det knappt finns någon som förstår sig på tekniken.
Citera
2021-12-13, 21:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Bit ihop - då kan du använda ledigheten till att sondera terrängen.
Citera
2021-12-13, 22:00
Avstängd
Citat:
Absolut det är sant, problemet i det här fallet är ju att det inte riktigt finns någon att lära sig av. Om ett problem uppstår och man frågar någon som ska ha lite mer erfarenhet (5-10 år) i gruppen så är det alltid samma svar ”det har jag aldrig sett tidigare” eller skickar mig vidare till nästa ”erfarna” person som självfallet ger samma svar. Känns svårt att utvecklas när det knappt finns någon som förstår sig på tekniken.

Åhfan, be dom dra åt helvete och slå tangentbordet i skallen på nästa person som säger så. Nästa gång ger dom dig nog fan ett vettigt svar, annars blänger du bara på tangentbordet så ska du se
Citera
2021-12-13, 22:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Även jag vantrivs med mitt jobb.
Men jag är för gammal för att få något annat.
När firman anade att jag sökte andra jobb, så satte man sex månaders uppsägningstid.
Citera
2021-12-13, 22:26
Medlem
Det är samma här. Skulle vilja byta bransch också men det är ju lite svårt på äldre dagar och jag egentligen bara kan en sak. Något jag ångrar och andra i min ålder är att man inte utbilade sig mer efter gymnasiet.
Citera
2021-12-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Även jag vantrivs med mitt jobb.
Men jag är för gammal för att få något annat.
När firman anade att jag sökte andra jobb, så satte man sex månaders uppsägningstid.

Oj kan dom bara ändra anställningsavtalet så? Hade du 1 månad först?
Citera
2021-12-14, 13:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Bättre att börja söka jobb direkt och byta så fort du har ett erbjudande, att plåga sig för att stå ut låter ju rätt onödigt. Sedan när du är föräldraledig har du ju ännu mer tid att söka jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in