2021-12-12, 14:17
Medlem
Jag är lite nyfiken kring kyrklighet i Sverige och jag undrar om vilka kyrkor som är liberala respektive mer "konservativa"? (med liberal avses en kyrka som försöker inkorporera olika världsliga "progressiva" ideologier osv. Med konservativ menar jag kyrkor som är mer åt det klassiskt kristna hållet, dvs., mer motkulturella)
Citera
2021-12-12, 14:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Jag är lite nyfiken kring kyrklighet i Sverige och jag undrar om vilka kyrkor som är liberala respektive mer "konservativa"? (med liberal avses en kyrka som försöker inkorporera olika världsliga "progressiva" ideologier osv. Med konservativ menar jag kyrkor som är mer åt det klassiskt kristna hållet, dvs., mer motkulturella)

EFK och lutherska frikyrkan skulle jag säga är mer konservativa. Katolikerna skulle nog kalla sig konservativa, men i deras fall rör det sig inte om klassisk kristendom, utan klassisk irrlära. Bara det att det är sådant som var på modet för över 1000 år sedan, så som helgondyrkan.
Citera
2021-12-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
EFK och lutherska frikyrkan skulle jag säga är mer konservativa. Katolikerna skulle nog kalla sig konservativa, men i deras fall rör det sig inte om klassisk kristendom, utan klassisk irrlära. Bara det att det är sådant som var på modet för över 1000 år sedan, så som helgondyrkan.

Ja de verkar vara lite mer åt det klassiskt kristna hållet. Vilka är de mest liberala kyrkorna då (utom svenska kyrkan, såklart)?
Citera
2021-12-12, 15:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja de verkar vara lite mer åt det klassiskt kristna hållet. Vilka är de mest liberala kyrkorna då (utom svenska kyrkan, såklart)?

Svårt att säga. Jag vet att vissa fraktioner inom Equmenia är rätt urspårade, men det här är något som tar sig in på många håll, även i pingst.

Kom för övrigt på en annan klassiskt kristen kyrka - Den ortodoxa! Jag har uppfattningen att den inte har lika mycket världsligt bagage som den katolska.
Citera
2021-12-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vitt Ariskt Motstånd eller liknande har nog en "Kristen" hörna i sina små skaror.
Dom kan nog tänkas vara mycket "konservativa".

Inte direkt kristet konservativa kan man nog lugnt säga. Om Gud skapade människan till sin avbild är inte människor av annan hudfärg än vit mindre värda, då vi enligt den kristna tron har ett gemensamt lika människovärde. Kombinerar de nazism med kristendom? Det låter som synkretism.... :/
Citera
2021-12-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Svårt att säga. Jag vet att vissa fraktioner inom Equmenia är rätt urspårade, men det här är något som tar sig in på många håll, även i pingst.

Kom för övrigt på en annan klassiskt kristen kyrka - Den ortodoxa! Jag har uppfattningen att den inte har lika mycket världsligt bagage som den katolska.

Ja, det har jag också märkt faktiskt. Vissa verkar vara väldigt på med att inkorporera olika väldigt "progressiva" strömningar från det omgivande samhället i kyrkan och kompensera en hel del gentemot den kristna tron. Precis som du säger verkar ortodoxa kyrkor inte lida av samma problem som Equmeniakyrkan samt vissa delar av pingströrelsen, kanske det till viss del beror det på att de flesta ortodoxa kyrkorna har en mycket stark etnisk prägel?
Citera
2021-12-12, 16:08
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Inte direkt kristet konservativa kan man nog lugnt säga. Om Gud skapade människan till sin avbild är inte människor av annan hudfärg än vit mindre värda, då vi enligt den kristna tron har ett gemensamt lika människovärde. Kombinerar de nazism med kristendom? Det låter som synkretism.... :/
Så rasister är inte välkomna till Guds bord?
Dom är syndare kanske?
Hur är det med pedofilier då?
Är dom bättre än rasister? Eller värre?
Hur är det med dom som "glömde" att självskanna ett paket skinka på Coop då?
Är dom bättre är rasister och därmed riktiga kristna??
Citera
2021-12-12, 22:48
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Trosrörelsens församlingar uppfattar jag som politiskt konservativa, men kollar man strukturen på deras gudstjänster och lovsång så är de väldigt fria/liberala.

Svenska kyrkan uppfattar jag som politiskt vänster-liberal, men deras högmässor är väldigt konservativt bevarande av det historiska arvet.

Man måste alltså skilja på medlemarnas politiska normer/åsikter och på kyrkans konservatism eller frihet/liberalism vad gäller hur gudstjänsterna/andligheten praktiseras.
Citera
2021-12-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Trosrörelsens församlingar uppfattar jag som politiskt konservativa, men kollar man strukturen på deras gudstjänster och lovsång så är de väldigt fria/liberala.

Svenska kyrkan uppfattar jag som politiskt vänster-liberal, men deras högmässor är väldigt konservativt bevarande av det historiska arvet.

Man måste alltså skilja på medlemarnas politiska normer/åsikter och på kyrkans konservatism eller frihet/liberalism vad gäller hur gudstjänsterna/andligheten praktiseras.

Absolut, bra poäng där! Gudstjänster kan ju liturgiskt och hierarkiskt sätt vara mer åt det "progressiva" medans medlemmarna själva bekänner sig till en klassisk kristen trosuppfattning, trots en öppenhet kring gudstjänsternas praktiska utformning.

Jag har precis samma uppfattning som dig om Svenska kyrkan, samtidigt som det verkar finnas en del motstånd mot rådande ordning hos lokala präster i olika församlingar runt om i landet. Utifrån min utforskning verkar det vara som att ledarskiktet är princip helt igenom extremt liberal-teologiska och vänster politiskt.

Kanske är det svårt att försvara en klassiskt kristen tro i en folkkyrka som i mångt och mycket har sekulariserade svenskar som medlemmar samt ateistiska konfirmander. Vad tror du? Kommer vi få se utbrytningar ur svenska kyrkan och fler separata trossamfund tillkomma över tid?
Citera
2021-12-14, 03:22
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag har precis samma uppfattning som dig om Svenska kyrkan, samtidigt som det verkar finnas en del motstånd mot rådande ordning hos lokala präster i olika församlingar runt om i landet. Utifrån min utforskning verkar det vara som att ledarskiktet är princip helt igenom extremt liberal-teologiska och vänster politiskt.
Varje generation är barn av sin tid.
De flesta som haft högre positioner i Sv K de senaste 30-40 åren var unga på 1960-70-talen och formades av den tidens normer.

Innan de personerna var det bakåtsträvande stofiler till präster, som ofta var ganska konservativa.
Världen förändrar sig och det kommer in nya generationer präster kontinuerligt.

Trots att Sv Kyrkan varit tämligen vänster-liberal politiskt några årtionden så har den hela tiden varit konservativt hård att prästerna ska tro och predika utifrån trosbekännelsen.

Var Sv Ky är om 30 år har jag ingen aning om, för jag kan inte förutsäga framtiden. Sv Ky kanske kommer variera i politiskt synsätt, men de kommer nog fortsätta vara hårda att på att prästerna ska tro och predika i linje med trosbekännelsen.

Jag tror ju inte på NT längre och är därför kritisk mot alla kyrkor, men Sv Ky är nog den mest ödmjuka kyrkan som kan granska sin egen verksamhet och be om ursäkt för fel (ex samerna). Sv Ky är idag motsatsen till hårdhjärtade maktspelare (som på 1800-talet). För att vara kristna så är de faktiskt ganska hyggliga. Deras ödmjukhet ser jag som ett tecken på att de älskar Gud, sanningen och sina medmänniskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in