Citat:
Ursprungligen postat av
helsvensken
Jag har precis samma uppfattning som dig om Svenska kyrkan, samtidigt som det verkar finnas en del motstånd mot rådande ordning hos lokala präster i olika församlingar runt om i landet. Utifrån min utforskning verkar det vara som att ledarskiktet är princip helt igenom extremt liberal-teologiska och vänster politiskt.
Varje generation är barn av sin tid.
De flesta som haft högre positioner i Sv K de senaste 30-40 åren var unga på 1960-70-talen och formades av den tidens normer.
Innan de personerna var det bakåtsträvande stofiler till präster, som ofta var ganska konservativa.
Världen förändrar sig och det kommer in nya generationer präster kontinuerligt.
Trots att Sv Kyrkan varit tämligen vänster-liberal politiskt några årtionden så har den hela tiden varit konservativt hård att prästerna ska tro och predika utifrån trosbekännelsen.
Var Sv Ky är om 30 år har jag ingen aning om, för jag kan inte förutsäga framtiden. Sv Ky kanske kommer variera i politiskt synsätt, men de kommer nog fortsätta vara hårda att på att prästerna ska tro och predika i linje med trosbekännelsen.
Jag tror ju inte på NT längre och är därför kritisk mot alla kyrkor, men Sv Ky är nog den mest ödmjuka kyrkan som kan granska sin egen verksamhet och be om ursäkt för fel (ex samerna). Sv Ky är idag motsatsen till hårdhjärtade maktspelare (som på 1800-talet). För att vara kristna så är de faktiskt ganska hyggliga. Deras ödmjukhet ser jag som ett tecken på att de älskar Gud, sanningen och sina medmänniskor.