Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-12-12, 10:30
Medlem
hetofestligs avatar
Tänkte ta upp både politiska och tekniska dagsaktuella frågor inom bilindustrin frågor som jag gått och grubblat på det senaste.

Det rapporteras ju om att andrahandsmarknaden inom bilförsäljning har blivit dyrare generellt. https://www.dn.se/ekonomi/pandemieff...gagnade-bilar/

1. Varför skulle man vilja köpa en bil med en ICE, med tanke på bensin och diesel-priserna har förändrat pretty much allting de senaste 2 månaderna? Borde inte ett kortsiktigt och tillfälligt brukande av bil passa bättre? Jag tänker i banorna av att köpa liten skrotbil (dom finns alltid billigt och knappt drar något bränsle), pool, kollektivt mm. Kostnader för äga en ICE blir dyrare, bränslet kommer bli ännu dyrare till årsskiftet. Den kommer inte vara värt ett piss när det är dags att sälja om man siktar på en "fin" bil med ICE. Vilket leder mig in på allas lord and savior; elbilar.

2. Tänker jag rätt i att köpa elbil, oavsett vad det är för modell, är den sämsta affär man kan göra just nu?
*Elbilar med vettig räckvidd är för dyra. Snittelpriset är på väg upp i takt mer fler skaffar elbil.
*ICE-bilar har för dyr driftskostnad pga regeringen
*Vem F kommer vilka köpa en hybridbil på blocket om 2 år när longrange-elbilarna kommit ner sig i pris, och kvar står serviceberoende omoderna övergångshybrider med räckvidd på 5-10 mil, med batteri som måste bytas ut.

3. ELLER kan det bli så att alla elbilar i samhället kommer få elpriserna öka såpass kraftigt att det istället bli billigare köra fossilbil än el igen? Denna utgång får mig med ytterligare en tanke;

4. Om man nu införskaffar sig en elbil. Är det tekniskt lönsamt med idén att ladda sin elbil hemma helt fritt från låsningen till nätägare och operatörer genom att ha ett eget batteri nergrävd i tomten, alt installerad i garaget, ihop med solpaneler och kanske en fast enfaskabel indragen för backup-laddning?

//intresserad av hur ni ser på saken
Citera
2021-12-12, 11:19
Medlem
Ska man räkna kronor och ören så måste man oftast köra rätt mycket för att räkna hem en elbil men över brytgränsen börjar man ju snabbt spara mycket pengar.

Kolla på hur mycket du kör, räkna på de bilar du är intresserad av så ser du ju om det är en bra affär eller inte.
Citera
2021-12-12, 12:00
Medlem
hetofestligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Ska man räkna kronor och ören så måste man oftast köra rätt mycket för att räkna hem en elbil men över brytgränsen börjar man ju snabbt spara mycket pengar.

Kolla på hur mycket du kör, räkna på de bilar du är intresserad av så ser du ju om det är en bra affär eller inte.

Det var inte meningen att handla om fokus på någon speciell individ, utan mer spaningar, förändringar som påverkar tillgång/efterfrågan, om att göra smartaste valet idag, utan att kasta för mycket onödiga pengar i sjön då vi till slut kommer till den dag i framtiden där det kanske handlar om ett mer självklart val med bilägande. Vi är ju mitt i en övergångsfas nu, alt generationskifte.
Äger vi ens bilar om 5 år?
Då är det ju rätt lätt att säga att om du köper en lyxbil för 1 miljon idag, som ingen vill ha om ett år är en rätt taskig "investering" pga sättet vi interagerar med transportfordon har ändrats radikalt.
Citera
2021-12-12, 12:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Om vi skall titta på fågelperspektivet så verkar det som om politiker skall tvinga oss till att köpa elbilar vare sig de är färdigutvecklade eller inte (toyota tycker tex inte det (nu har toyota focus på driftsäkerhet och hållbarhet).
Det finns andra problem. Har vi ström så det räcker? Laddstationer osv.

Men som sagt nu verkar det som om politiker bara bestämt att det är elbilar vi skall ha.

Elon musk förutspår även många fler bilar när det blir självkörande.
Citera
2021-12-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Om vi skall titta på fågelperspektivet så verkar det som om politiker skall tvinga oss till att köpa elbilar vare sig de är färdigutvecklade eller inte (toyota tycker tex inte det (nu har toyota focus på driftsäkerhet och hållbarhet).
Det finns andra problem. Har vi ström så det räcker? Laddstationer osv.

Men som sagt nu verkar det som om politiker bara bestämt att det är elbilar vi skall ha.

Elon musk förutspår även många fler bilar när det blir självkörande.

Nu är det inte politiker som bestämt att det skall vara elbilar.

Det de bestämt är att de inte vill ha bilar med skadliga avgaser och CO2-utsläpp.

Det är bilindustrin själva (förutom Toyota) som valt att gå för BEV.
Citera
2021-12-12, 12:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash

Det de bestämt är att de inte vill ha bilar med skadliga avgaser och CO2-utsläpp.

Straffbeskatta oljefordon. Bilköpspremie? Tvång från stat och kommun på inköp av elbilar för att tex få köra färdtjänst?

Jag vet att du är en av flashbacks största elbilsförsvarare. Inget fel att gilla elbilar men nu ser du inte bortom dig själv.
Citera
2021-12-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Straffbeskatta oljefordon. Bilköpspremie? Tvång från stat och kommun på inköp av elbilar för att tex få köra färdtjänst?

Jag vet att du är en av flashbacks största elbilsförsvarare. Inget fel att gilla elbilar men nu ser du inte bortom dig själv.

Aha. Nu kommer de klassiska personagreppen... tog argumenten slut?

Inte alls fö. Jag har och köper även fossilbilar. Kommer köpa en ny diesel under nästa år.

Vad jag säger är att det är bilindustrin som valt att BEV skall vara det som gäller i framtiden för att ersätta dagens bilar. De har full rätt att gå för tex. gasbilar, som tex. vätgasbilar som Toyota satsar främst på.

Det är inte politikerna som gjort det valet. De är oftast ganska neutrala gällande teknologi, så länge som tekniken uppfyller miljö/klimatkraven.
Citera
2021-12-12, 13:48
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Visst är det ett beslut från våra politiker att vi ska köra elbilar, om dom straffskattar ut förbränningsmotorn så finns det inget alternativ. Bi,industrin blir beskattade på allt annat än BEV.
Dom kunde lika gärna ha lagt ett förbud av försäljning av förbränningsmotorer men då blir det inga skatteintäkter. Det handlar om känslor och pengar, har inget med miljö/klimat att göra.
Citera
2021-12-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Visst är det ett beslut från våra politiker att vi ska köra elbilar, om dom straffskattar ut förbränningsmotorn så finns det inget alternativ. Bi,industrin blir beskattade på allt annat än BEV.

?

Jag säger ju att politikerna är emot bensin- och dieselbilar. Däremot så är de (tvärt emot vad du och andra okunniga påstår) ju inte specifikt för elbilar, utan neutrala för andra alternativ som vätgasbilar och bränslecellsbilar.

BEV är det teknikval som personbilsindustrin och kapitalisterna på Wall Street valt att investera i som framtidens drivlina.
Citera
2021-12-12, 14:00
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
?

Jag säger ju att politikerna är emot bensin- och dieselbilar. Däremot så är de (tvärt emot vad du och andra okunniga påstår) ju inte specifikt för elbilar, utan neutrala för andra alternativ som vätgasbilar och bränslecellsbilar.

BEV är det teknikval som personbilsindustrin och kapitalisterna på Wall Street valt att investera i som framtidens drivlina.

Då har dom i praktiken förbjudit allt förutom el och vätgas, eller hur?
Vätgasbilar är i dagsläget inte aktuellt så då blir enda alternativet elbilar.
Alltså är det elbilar som gäller i dagsläget. Hur är det okunnigt att konstatera?
Citera
2021-12-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Då har dom i praktiken förbjudit allt förutom el och vätgas, eller hur?
Vätgasbilar är i dagsläget inte aktuellt så då blir enda alternativet elbilar.
Alltså är det elbilar som gäller i dagsläget. Hur är det okunnigt att konstatera?

De förbjuder bensin/diesel, men bestämmer inte vad alternativen måste vara.
Citera
2021-12-12, 14:06
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
De förbjuder bensin/diesel, men bestämmer inte vad alternativen måste vara.

Precis, exakt vad jag skrev, dom förbjuder i praktiken bensin/diesel.
I dagsläget finns enbart ett alternativ, elbil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in