2021-12-11, 11:29
Medlem
Jag har aldrig sett mig själv som någon med ångestproblematik. Har aldrig fått akuta ångestpåslag som gjort att det känts svårt att andas, fått mig att hyperventilera, hjärtat bultar hårt osv på ett obehagligt sätt, sådant som vissa kallar för ”riktig ångest”. Jag har däremot haft STORA problem med Derealisation och trötthet. Jag har ett tag gått på en medicin som hjälp mig otroligt mycket med det. I några dagar nu har jag tyvärr känt stark oro och stress, som jag känner igen sedan tidigare. Tankarna är många och livet känns kaosartat och ibland ohanterligt. Detta upplevde jag ofta innan jag började med medicinen. Nu känner jag mig otroligt orkeslös, utmattad. Obenägen att utföra vardagliga sysslor. Ett tillstånd som jag också känner igen väl. Är det en typ av ångest trots allt, den ständiga oroskänslan som leder till sådan extrem trötthet? Jag har tänkt att det är någon form av utmattning. Men det får man ju vanligtvis av att ha haft mycket för sig, vilket jag inte kan säga att jag har. Så kan det vara ångest? Det känns konstigt att enkel oro skulle göra någon såhär inkapabel till att orka leva ett vanligt liv, och så att verkligheten känns som en dröm och att man känns helt bortdomnad. Med så stark derealisation så att det ibland känns som att jag ska tuppa av.

Medicinen jag tar brukar hjälpa folk med ångestproblematik, och uppenbarligen mig med Derealisation. Kommer den från någon form av ångest trots allt? Mvh förvirrad själ
Citera
2021-12-11, 11:41
Medlem
Att bli utmattad av ångest är inte så konstigt. Kroppen är i ständig fight or flight respons. Det gör i sin tur att den inte får den vilan som behövs.
En svår och lång process att försöka göra nånting åt. Äta rätt och motion brukar ju vara svaret på dom flesta problemen men när man är utmattad är det inte lätt att motivera sig till att träna direkt.
Citera
2021-12-11, 11:45
Medlem
f30malmos avatar
Ja, man blir väldigt trött av ångest, det brukar kännas som man håller på att dö av trötthet efter några år. Vad är det för medicin du tar? Hur sover du, har du ångest även på natten? Har det alltid varit såhär och vet du varför du får ångest?
Citera
2021-12-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjompen00
Jag har aldrig sett mig själv som någon med ångestproblematik. Har aldrig fått akuta ångestpåslag som gjort att det känts svårt att andas, fått mig att hyperventilera, hjärtat bultar hårt osv på ett obehagligt sätt, sådant som vissa kallar för ”riktig ångest”. Jag har däremot haft STORA problem med Derealisation och trötthet. Jag har ett tag gått på en medicin som hjälp mig otroligt mycket med det. I några dagar nu har jag tyvärr känt stark oro och stress, som jag känner igen sedan tidigare. Tankarna är många och livet känns kaosartat och ibland ohanterligt. Detta upplevde jag ofta innan jag började med medicinen. Nu känner jag mig otroligt orkeslös, utmattad. Obenägen att utföra vardagliga sysslor. Ett tillstånd som jag också känner igen väl. Är det en typ av ångest trots allt, den ständiga oroskänslan som leder till sådan extrem trötthet? Jag har tänkt att det är någon form av utmattning. Men det får man ju vanligtvis av att ha haft mycket för sig, vilket jag inte kan säga att jag har. Så kan det vara ångest? Det känns konstigt att enkel oro skulle göra någon såhär inkapabel till att orka leva ett vanligt liv, och så att verkligheten känns som en dröm och att man känns helt bortdomnad. Med så stark derealisation så att det ibland känns som att jag ska tuppa av.

Medicinen jag tar brukar hjälpa folk med ångestproblematik, och uppenbarligen mig med Derealisation. Kommer den från någon form av ångest trots allt? Mvh förvirrad själ
- Jag har däremot haft STORA problem med Derealisation och trötthet

Derealisation. Kan du beskriva hur det känns och uppfattas för dig?
Citera
2021-12-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vad är det för medicin du tar? Hur sover du, har du ångest även på natten? Har det alltid varit såhär och vet du varför du får ångest?

Flouxetin. Jag sover bra för det mesta, men kräver väldigt mycket sömn för att tröttheten och derealisationen inte ska öka mer än vanligt. Och yes, det har varit såhär från och till sedan mellanstadiet. Alltså ungefär halva mitt liv. Upplever inte att jag tagits på så stort allvar förrän nu av vården. Det är svårt att föreställa sig för vissa att mindre barn kan uppleva den typen av psykisk ohälsa verkar det som. Jag har svårt att sätta fingret på vad källan till ångesten är. Jag fokuserar mycket och vill göra ett bra jobb i skolan och på jobbet ungefär? Jag känner dock ingen större prestationsångest. Det jag gör har jag ett genuint intresse för
Citera
2021-12-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
- Jag har däremot haft STORA problem med Derealisation och trötthet

Derealisation. Kan du beskriva hur det känns och uppfattas för dig?

Intrycken känns inte synkade. Ljudnivån höjs. Jag känner mig distanserad från mina känslor (både fysiska och emotionella). Omgivningen känns overklig. När jag var yngre beskrev jag det som en slags yrsel. Jag trodde att jag var påväg att svimma. Personligen har jag inga ångestpåslag, utan blir ”numb”. Det märks inte utåt att jag upplever det här. Jag agerar som vanligt, vilket är skumt eftersom att det känns som att jag är inkapabel till att göra det. Det är en del av freeze-mekanismen har jag hört.

Edit: Värt att nämna är också att derealisation aldrig för mig att TRO att omgivningen är overklig. Jag är väl medveten om att det är en subjektiv känsla. Gäller alla med derealisation, såvida man inte har vanföreställningar också.
Senast redigerad av Fjompen00 2021-12-11 kl. 17:59.
Citera
2021-12-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjompen00
Intrycken känns inte synkade. Ljudnivån höjs. Jag känner mig distanserad från mina känslor (både fysiska och emotionella). Omgivningen känns overklig. När jag var yngre beskrev jag det som en slags yrsel. Jag trodde att jag var påväg att svimma. Personligen har jag inga ångestpåslag, utan blir ”numb”. Det märks inte utåt att jag upplever det här. Jag agerar som vanligt, vilket är skumt eftersom att det känns som att jag är inkapabel till att göra det. Det är en del av freeze-mekanismen har jag hört.

Edit: Värt att nämna är också att derealisation aldrig för mig att TRO att omgivningen är overklig. Jag är väl medveten om att det är en subjektiv känsla. Gäller alla med derealisation, såvida man inte har vanföreställningar också.
Tack för svaret och det var intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in