Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
En produktion om Adolf Fredrik hade väl blivit extremt tråkig? Han var ju så inkompetent som kung att regeringen ersatte honom med en stämpel.
En film eller serie om Gustav II Adolf skulle handla mycket om krig och jag vill inte se en usel svensk krigsfilm. Oskar den 1e skulle kanske fungera, för då skulle invandrarvännerna som gör filmerna kunna göra en film om hur Oskar kom som invandrare från Frankrike
Gustav den tredje är tacksam att göra produktion om för han var teaterkungen. Drottning Kristina är det väl bara Hollywood och Greta Garbo som gjort?
Skrev fel, menade egentligen Gustaf II Adolf, Adolf Fredrik och Oscar II. Jag tog dessa bara för att de företrädde Kristina, Gustaf III och Gustaf V inte för att jag finner dem särskilt intressanta. Om jag fick välja en ny påkostad serie om det gamla Sverige med en regent i en av huvudrollerna så skulle jag nog välja en regent som Gustaf I (Gustav Vasa).
För att återgå till trådämnet så tycker jag att man ska utgå ifrån att GV inte hade en sexuell relation med Haijby, att han inte var pedofil och att han kan ha haft en homosexuell sida men inte nödvändigtvis. Alltså serien är fiktion och visas av SVT och skälet är nog för att SVT gärna flörtar med RFSL/HBTQ-rörelsen.