2021-12-28, 07:01
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Så kanske det var, men du vet inte om Gustaf V var pedofil.

I Kurt Hajiby fall är det dokumenterat att han köpte sex barn och även lustmördade en polis 1923.

Jag sa inte att han var pedofil utan att han inte hade kunnat åka fast för pedofila handlingar om han hade begått dem. Sedan även om Kurt Haijby sköt en polis, tryckte på småpojkar, var en skurk och allmänt vedervärdig person utesluter det inte att han hade kunnat ha haft ett homosexuellt förhållande med Gustav V eller att han kunde ha fått en orättvis behandling.
Citera
2021-12-28, 08:14
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Håll till godo: https://bayimg.com/cAalMAahJ

16:45 in i första avsnittet
https://www.svtplay.se/video/3357686...tt-1?info=visa

Inget större fel på dom pattarna tycker jag. Sanna har en otroligt fin kropp också för att vara i den åldern. Tror hon är i 50-årsåldern
Citera
2021-12-28, 08:31
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Inget större fel på dom pattarna tycker jag. Sanna har en otroligt fin kropp också för att vara i den åldern. Tror hon är i 50-årsåldern

Hon är född 1972. Haijbys fru var tio år äldre än han själv. Jag tycker att hon ser bra ut och sedan varför skall en landshövding ha så mycket inflytande.

Frun är den man känner mest sympati med i serien.

Gustav V är ändå rätt rolig när han kallar sig för Hans M och Majonnäsen.
Det är rätt roligt när den tyske domaren säger: Och er första anhalt var ett rövhål?
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-12-28 kl. 08:47.
Citera
2021-12-28, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag sa inte att han var pedofil utan att han inte hade kunnat åka fast för pedofila handlingar om han hade begått dem. Sedan även om Kurt Haijby sköt en polis, tryckte på småpojkar, var en skurk och allmänt vedervärdig person utesluter det inte att han hade kunnat ha haft ett homosexuellt förhållande med Gustav V eller att han kunde ha fått en orättvis behandling.

Gustaf V gjorde väl det som vi verkligen Svensson kan bli åtalade för övergrep i rättssak. Men det var ett annat Sverige då.. Inte det Chiago Sverige som Reinfeldt och Löfven har snickrat genom år av vanstyre, där allt och alla kan få asyl. Asylrätten är vidrig.
Citera
2021-12-28, 08:39
Medlem
V-gurra var ingen nazist. Om han nu var nazist varför försökte han rädda judar?

"Redan 1933, när president Hindenburg ännu levde, avbröt Gustaf V sin hemresa från den årliga vistelsen på Rivieran i syfte att läxa upp den blivande tyske diktatorn. Han for till Berlin, bjöd in de tyska ledarna på lunch på svenska legationen och förklarade för Hitler att nazisternas judepolitik skulle få katastrofal verkan på Tysklands internationella rykte. Kanslern borde ”fara skonsammare fram”. Den svenske ministern af Wirsén, som tjuvlyssnade bakom dörren, har vittnat om att han hörde Hitler höja rösten och slå näven i bordet. För att ytterligare markera av sin ståndpunkt spelade Gustaf V efter lunchen tennis med en känd tyskjudisk tennisspelare, Daniel Prenn (rankad som världens sjätte bäste spelare 1932), som hade stämplats som olämplig att representera Tyskland internationellt." Prof Harrisson genom SVD)

Dock gillade han hur AH styrde Tyskland - V-gurra var inte en demokrat. Han var ganska sur för han fick ge upp makt 1918. Och ogillade verkligen försvarsbesluten i början på 1920-talet. Dessutom var han väldigt glad över Operation Barbarossa - Han hatade kommunisterna. Hur som helst han var ganska rationell och definitivt smartare än till ex Tsar Nikolaj II. I slutet av sin levnad var han ganska populär i Sverige

Det finns absolut inga bevis att han var pedofil. Men man kan säga att han var bisexuell. Det värsta ryktet är en Get och V-gurra. Det är nog inte sant.

Serien bygger väl på romanen - "Ers Majestäts olycklige Kurt : en roman med verklighetsbakgrund", Så serien kan inte ses som en dokumentär. Romanen går mycket på vad Kurt Haijbys har berättad. Med största säkerhet så hände något homosexuellt, men exakt vet vi inte.
Citera
2021-12-28, 08:53
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
V-gurra var ingen nazist. Om han nu var nazist varför försökte han rädda judar?

"Redan 1933, när president Hindenburg ännu levde, avbröt Gustaf V sin hemresa från den årliga vistelsen på Rivieran i syfte att läxa upp den blivande tyske diktatorn. Han for till Berlin, bjöd in de tyska ledarna på lunch på svenska legationen och förklarade för Hitler att nazisternas judepolitik skulle få katastrofal verkan på Tysklands internationella rykte. Kanslern borde ”fara skonsammare fram”. Den svenske ministern af Wirsén, som tjuvlyssnade bakom dörren, har vittnat om att han hörde Hitler höja rösten och slå näven i bordet. För att ytterligare markera av sin ståndpunkt spelade Gustaf V efter lunchen tennis med en känd tyskjudisk tennisspelare, Daniel Prenn (rankad som världens sjätte bäste spelare 1932), som hade stämplats som olämplig att representera Tyskland internationellt." Prof Harrisson genom SVD)

Dock gillade han hur AH styrde Tyskland - V-gurra var inte en demokrat. Han var ganska sur för han fick ge upp makt 1918. Och ogillade verkligen försvarsbesluten i början på 1920-talet. Dessutom var han väldigt glad över Operation Barbarossa - Han hatade kommunisterna. Hur som helst han var ganska rationell och definitivt smartare än till ex Tsar Nikolaj II. I slutet av sin levnad var han ganska populär i Sverige

Det finns absolut inga bevis att han var pedofil. Men man kan säga att han var bisexuell. Det värsta ryktet är en Get och V-gurra. Det är nog inte sant.

Serien bygger väl på romanen - "Ers Majestäts olycklige Kurt : en roman med verklighetsbakgrund", Så serien kan inte ses som en dokumentär. Romanen går mycket på vad Kurt Haijbys har berättad. Med största säkerhet så hände något homosexuellt, men exakt vet vi inte.

Serien bygger på ett möte med ett par gamla bögar som hade varit med på Gustav V:s bögsexorgier som den på båten.

Gustav V insåg till slut att han inte kunde ha någon egentlig makt och använde sin ställning och apanage till att ha ägna sig åt vad han tyckte var kul i resten av sitt liv.
Citera
2021-12-28, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tycker du har fel. Hur kommer det sig att SVT visat serier/filmer som har med drottning Kristina, Gustav III och nu Haijbyaffären (Gustav V) att göra. Gemensamma nämnaren?
Varför inte påkostade serier/filmer om Gustav II Adolf, Adolf Fredrik och Oskar I istället?

En produktion om Adolf Fredrik hade väl blivit extremt tråkig? Han var ju så inkompetent som kung att regeringen ersatte honom med en stämpel.

En film eller serie om Gustav II Adolf skulle handla mycket om krig och jag vill inte se en usel svensk krigsfilm. Oskar den 1e skulle kanske fungera, för då skulle invandrarvännerna som gör filmerna kunna göra en film om hur Oskar kom som invandrare från Frankrike

Gustav den tredje är tacksam att göra produktion om för han var teaterkungen. Drottning Kristina är det väl bara Hollywood och Greta Garbo som gjort?
Citera
2021-12-28, 09:11
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Precis. Skulle in och skriva något liknande men väljer att framhäva ditt inlägg i stället. Filmen i sig känns som väldigt mycket fiktion och verkar vara byggd på en hel del rykten och spekulationer mellan de få bekräftade milstolparna som tas upp. Risken finns, om man inte har ett nyanserat förhållningssätt till den, att den i sin helhet tas som ”sanning”.

/AI
Citera
2021-12-28, 10:05
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Inget som Gustaf V åkte fast för. Rykte säger hade Gustaf V hade många oäkta barn.

Haijby bokstavligen knullade barn, han skulle i dagens Sverige kunna bli C politiker.

Emot slutet bli Hajiby girig och vill ha "skadestånd". Han skulle ha fått en gul davids stjärna när han var i Tyskland, så hade man funnit en slutlig lösning på honom. ( Notera det första han gör när han besöker Berlin är börja syssla med otukt med andra homofiler )

Gustaf V var kung och därför immun och kan därmed inte åka fast för något. Klart han var bögpedofil.
Citera
2021-12-28, 10:14
Medlem
brainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Riktigt lågvattenmärke från SVT. Serien köper Haijbys version rakt av och framställer det som sanningen. Haijby (egentligen Johansson) var bevisat opålitlig förfalskare, tjuv och dessutom dömd för att ha skjutit en polis till döds. Till råga på allt en återfalls-pedofil som upprepade gånger förgrep sig på pojkar så unga som 11 år. Han hade dessutom en dokumenterad historik av psykisk ohälsa av självmordsförsök och flera vistelser på mentalsjukhus (till skillnad från i serien där vistelsen på Beckomberga är ett övergrepp mot en uppenbart frisk man). Restaurangen var dessutom inte heller någon succé så som det framställs utan det gick i konkurs.

Givet Haijbys notoriskt ohederliga och motbjudande natur, samt att hovet var hårt plågat av rykten kring monarkens böjelser, ser jag det som väldigt troligt att Haijby skulle försöka sig på utpressning och att hovet skulle svara med att betala vad som krävdes för att köpa tystnad. Om Haijby och kungen hade en sexuell relation vet jag ej, men lutar åt att det förefaller märkligt att hovet skulle tillåtit att en sådan kriminell person umgås med kungen.

Men på SVT år 2021 förvandlas Haijby och Gustaf V till HBTQ-hjältar, båda två på sina egna sätt offer för ett intolerant svenskt samhälle representerat av hovmarskalken och överståthållaren. Scenen på bögbåten ser ut som tagen från en modern Pride-parad.

Fan vad duktig du är som har lyckats läsa allt det där på wikipedia!
Citera
2021-12-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
En produktion om Adolf Fredrik hade väl blivit extremt tråkig? Han var ju så inkompetent som kung att regeringen ersatte honom med en stämpel.

En film eller serie om Gustav II Adolf skulle handla mycket om krig och jag vill inte se en usel svensk krigsfilm. Oskar den 1e skulle kanske fungera, för då skulle invandrarvännerna som gör filmerna kunna göra en film om hur Oskar kom som invandrare från Frankrike

Gustav den tredje är tacksam att göra produktion om för han var teaterkungen. Drottning Kristina är det väl bara Hollywood och Greta Garbo som gjort?
Skrev fel, menade egentligen Gustaf II Adolf, Adolf Fredrik och Oscar II. Jag tog dessa bara för att de företrädde Kristina, Gustaf III och Gustaf V inte för att jag finner dem särskilt intressanta. Om jag fick välja en ny påkostad serie om det gamla Sverige med en regent i en av huvudrollerna så skulle jag nog välja en regent som Gustaf I (Gustav Vasa).

För att återgå till trådämnet så tycker jag att man ska utgå ifrån att GV inte hade en sexuell relation med Haijby, att han inte var pedofil och att han kan ha haft en homosexuell sida men inte nödvändigtvis. Alltså serien är fiktion och visas av SVT och skälet är nog för att SVT gärna flörtar med RFSL/HBTQ-rörelsen.
Senast redigerad av PooSausage 2021-12-28 kl. 10:34.
Citera
2021-12-28, 10:27
Medlem
Jag avskyr alla dessa "historiska" filmer och TV-serier som friskt blandar fakta med teorier och en del som definitivt inte är sant. Historien om vad som hände i Kungens kurva till exempel. Det är sant att Kungens bil gick i diket på platsen. Men att kungen tafsade på chauffören faller på sin egen orimlighet. Finns det ens någon bild på att han någonsin satt i framsätet? Sedan sägs det att Kungen inte var med i bilen överhuvudtaget.

Det är som att rita en karta där man placerar Island bredvid Madagaskar.

Däremot tror jag benhårt på att det var bögfester på slottet. Jag träffade på åttiotalet en liten nätt farbror som var ärkefjollig. En mycket sympatisk man som kallades för Mimmi. Han berättade att han själv varit med på fester på slottet och att Gustav V var medlem i "familjen". (Vilket jag också anses vara utan att för den delen vara något annat än relativt fördomsfri när det gäller andras bögerier).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in