Så är det äntligen slut på eländet. Men vilket slut... Både Charlotte och Miranda har nya partners, men seriens huvudperson, Carrie, hamnar på glasberget. Jag har aldrig gillat Carrie, som har pendlat mellan män och behandlat Aiden mycket illa, så jag har ingen sympati för henne. Som man bäddar får man ligga. Hon var alltid så neurotisk och självisk, jag vet inte vad Big tyckte var attraktivt hos henne. Inte Aiden heller förresten, varför i h-e skulle han ta henne tillbaka efter så många år och allt som hänt!
Ärligt talat så har jag inte engagerat mig lika mycket i AJLT som i SATC, så jag har inte koll på alla lösa trådar. Ett tag trodde jag att Miranda och Steve skulle finna varandra igen i tredje säsongen, efter den där irriterande Che They tack och lov försvann ur bilden! Men Cynthia Nixon blev ju flata även i verkliga livet, så hon propsade väl på att förbli flata även i serien. Seema var jag aldrig förtjust i heller, bara en brun kopia av gudinnan Samantha Jones, inte alls lika rolig eller attraktiv. AJLT var mera "hate watch" för att jag gillade SATC på den tiden det begav sig. Men nu är allt förändrat...
En av de nya multikultirollerna, Mirandas lärare, försvann också plötsligt. Det var väl rasistiskt... Sara Ramirez var ju också rasifierad (och Hamaskramare).
Att SATC blev woke var dödsstöten. SATC var kul och spännande OCH HADE SAMANTHA!! Hon bar upp den serien. Utan Samantha, inget kul. Hon var 100% sig själv och brydde sig inte om vad folk tyckte. Samtidigt hade hon fantastiska repliker och ett underbart sinne för humor och självdistans. Seema kunde aldrig ta hennes plats. 60-åriga kärringars liv är inte lika roliga som yngre singelkvinnors. (Undantaget var Golden Girls, men även deras dejtande kändes fel. Ändå höll de sig till jämnåriga män). Inte heller ska de springa på nattklubbar och ha ihop det med yngre män. Åldras med värdighet, för fan. Det är bara osmakligt hur media försöker normalisera uttorkade klimakteriekärringar med yngre män. Hade det varit gamla gubbar som rände runt med unga kvinnor hade de skenheliga PK-feministerna fått livmodersframfall. Det är samma propaganda som svarta män/vita kvinnor i all reklam nuförtiden. Fast Anthony fick också en hälften så gammal - och bildskön! - man som blev så förälskad i den bittra, bitchiga gamla fjollan... Helt obegripligt. Bröd är väl förresten det sista moderna människor vill äta! Gluten och kolhydrater...
Men kanske var det rätt ändå att sluta serien med Carrie som "childless cat lady", misslyckad på relationsfronten, med en katt och sina krönikor som enda tröst på ålderns höst. Ingen man, inga barn, inte ens föräldrar eller syskon så vitt jag vet. Det är nog många tanter nu som levt livet och prioriterat annat än man och familj som slutar sina dagar så. Sen kan de kalla det "on her own" istället för "alone" så mycket de vill, det är ändå detsamma. Karriären kommer inte och hälsar på dig på ålderdomshemmet. Inte dina engångsligg heller, eller den trevlige och snälle man som du ratade för en annan, mer spännande, som misshandlade dig och bedrog dig. Ta detta som en varning, kvinnor! Ni som bara vill leva livet och ha kul kommer att sluta era dagar "on your own" - med en katt. Precis som "the woman". Carrie var väl en ikon och förebild för unga singelkvinnor när hon själv var ung. Som gammal nucka är hon en varning och avskräckade exempel.
Sevärd analys av debaclet:
https://youtu.be/zzSEPVGsuGY?feature=shared