Nu när första säsongen snart är slut kan man kanske summera upp intrycken.
Det var Samantha som höll uppe SATC. Carrie var alltid för neurotisk, Miranda var alldeles för tråkig och Charlotte var alldeles för anal. Samantha Jones stod för humor, hedonism, men samtidigt ärlighet och uppriktighet. Hon var utan tvekan stjärnan. Det vet väl de som skapat den nya serien, eftersom Samantha fortfarande figurerar via SMS, så att publiken ska ha hopp om ett återvändande.
Det har inte varit så mycket sex i den här serien, nej, men en grupp medelålders haggor i/efter klimakteriet ligger inte heller runt så mycket som yngre kvinnor. I förra (?) avsnittet skulle Charlotte plötsligt suga av sin man, och hans snopp (förmodar attrapp) hängde ut. Det var ett patetiskt försök att få in lite sex i serien, men effekten var snarare avsmak. Grannen under Carries pojkvän visade också upp hela härligheten i en scen. Helt klart mer sevärd, men det passade inte alls ihop med resten av serien.
Försöket att lansera nya rollfigurer med egna handlingar känns mest avslaget. Jag är inte alls intresserad av Mirandas lärares barnlöshet. Men det är väl hudfärgen som måste in till varje pris.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kickan
Mirandas gaffelhackande i maten med 90-gradershandled på amerikanskt manér, repliker med käften full, frenetiskt tuggande och gaffeln pekande/hackande i luften mot dem hon pratar med. (som i Seinfelt f ö).
Precis det stör mig också enormt! Mer än det borde.
Citat:
Ursprungligen postat av
MissDope
Cynthia Nixon (Miranda) kom ju ut som flata/bi 2004 och har varit gift med en kvinna sedan dess. Så det är väl den minsta pk-grejen att klagar om..
Samantha hade ju en lesbisk period i gamla serien. Kändes det också fruktansvärt?
Stand-up grejen kunde de gärna fått skippa. Kändes bara som reklam för den komikerns netflixshow.
Sedan skall man väl inte riktigt gnälla så mycket om allt woke då den ju var det på 80-talet när det sändes. Bögar, flator, transor, kvinnors sexuella frihet etc och det var väl fler som lyfte på ögonbrynen då.
Det tråkiga med denna nytappning är att det inte går en minut utan det och det är inget särskilt skämtsamt om det heller.
Älskar f.ö den gamla satc. Gillar denna men blivit mer som slötittande efter 4-5 avsnitt. Hoppas på ett dugligt säsongsavslut åtminstone.
Och hoppas Steve försvinner ur serien på ett eller annat vis. Vet att han tappat hörseln irl, men verkar även ha tappat sitt skådespeleri.
Håller med. Det fanns en glädje och genuin humor i SATC som inte finns i AJLT... Nu känns det som att allt är pekpinnar och krystat, man SKA skratta åt den "roliga" icke-binära flatan (?) just för att hon, sorry they, är icke-binär flata. Jag tycker inte "they" är det minsta rolig. Mest en parodi på sig själv.
Cynthia Nixon har ju dessutom regisserat några av avsnitten, så man kan tänka sig att ett av hennes krav från början var att göra om Miranda till flata. Det stör mig inte det minsta heller, snarare känns det ganska trovärdigt att hon tröttnat på sitt äktenskap och vill något nytt. Det händer ju att homosexualitet blommar ut sent i livet, och så lämnar man man/fru och barn för ett nytt liv. Samantha var ju inte heller nådig när hon dumpade sin älskarinna, som bara ville prata, medan Sam ville kn*lla
Som stort fan av SATC ville jag självklart se även AJLT... Men man ska nog inte jämföra de två. Det är helt andra produktioner, även om många roller är desamma. Att ta livet av Big kändes väl onödigt. Stanford Blatch gick ju och dog i verkligheten under filmandet, och hans försvinnande ur serien togs med en klackspark.
Frågan om en andra säsong verkar hänga i luften. Efter skandalen med Christ Noth har det tydligen inte pratats mycket om en andra säsong. Eller så kan det vara så att tittarsiffrorna inte varit så imponerade att det inte känns värt att fortsätta... Kritiker har inte heller varit så entusiastiska, vad jag sett.
Som så ofta med remakes och reboots, man jämför alltid med originalet, och det blir sällan lika bra i andra omgången. Å andra sidan är jag också 20 år äldre nu, och smaken har väl förändrats med tiden.
Om sista avsnittet: