2021-12-10, 22:01
Medlem
Ja, jag har sett några videos där folk går mot döden och då uppkommer snarkande ljud. Vad exakt händer i kroppen då och hur nära döden är dom?
Citera
2021-12-10, 22:09
Medlem
puterealbas avatar
Det handlar inte om snarkningar, det handlar om gurglande, din jävla åsna.
Citera
2021-12-10, 22:10
Moderator
Maviels avatar
Muskelkraften i kroppen blir sämre, det blir svårare att andas . Kroppen börjar stänga ner och vätska och slem ansamlas i lungorna och det blir då lätt karaktäristisk andning på slutet.
Citera
2021-12-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
Ja, jag har sett några videos där folk går mot döden och då uppkommer snarkande ljud. Vad exakt händer i kroppen då och hur nära döden är dom?

Har bevittnat det där för länge sedan och upplevde det som en kort stunds snabba, ytliga snark-liknande ljud. Ett par ögonblick senare blev personen ifråga tyst och blå i ansiktet.
Citera
2021-12-10, 22:38
Medlem
VelvetReds avatar
Det är väl mer att man försöker ta sitt sista andetag, men man når inte hela vägen fram?
Citera
2021-12-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Det är väl mer att man försöker ta sitt sista andetag, men man når inte hela vägen fram?

Sista andetag behöver det inte vara tror jag. Men det är en indikation på att personen kan behöva snabb med andningen och annat.

Men är det någon som ligger inför döden då man inte kan göra något mer så är det inte alls länge kvar tills personen slutar andas helt. Men vissa kan ha sån andning längre än andra.
Citera
2021-12-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whamy

Hos en medvetslös person slappnar muskulatur av och bla tungan faller bakåt. Detta leder till ofri luftväg vilket resulterar i snarkande ljud eller andningsstopp.
Kan avhjälpas genom att böja bak huvudet eller göra ett käkvinkellyft.
Citera
2021-12-10, 23:04
Medlem
När min mormor låg inför döden så hade hon väldigt ”snarkig” andning. Vad jag förstod så berodde det på slem och sådant i luftvägarna. Ssk kom och säg slem några ggr natten innan hon gick bort för att underlätta för henne in i det sista.
Citera
2021-12-11, 00:23
Medlem
cybergrodans avatar
Oftast är det slem långt ner i luftvägarna som inte kommer upp, det är inget man lider av själv men det kan låta obehagligt.
Sen beror det ju såklart på vad man dör av, snarkande andning, så kallad Cheyne stokes andning kan man också få i samband med t.ex. stroke eller kramp. Samma typ av andning kan uppkomma när man har mindre syresättning i blodet och till inre organ, vilket inte är konstigt i slutskedet eftersom kroppen många gånger ''lägger av'' lite steg för steg, man får alltså organsvikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in