• 1
  • 2
2021-12-10, 14:00
Medlem
Var på rutin undersökning idag, visade sig att min vänstra visdomstand har växt in helt horisontellt.
Har ingen kronisk smärta men minimalt obehag vid tuggande (ibland).
Rummet mellan tänderna kan rengöras på vad jag anser vara ett korrekt sätt.

Hur vet man om det verkligen är nödvändigt att dra ut skiten?

Måste erkänna att jag kan vara en konspirations-nöt och det känns som läkarn bara vill dra in stålar. Jag är medveten om det vilket är varför jag vänder mig hit innan jag kör på.

Är oxå lite nojig att ansiktet ska förändras och förvärras efteråt. Tankar om detta?
Citera
2021-12-10, 14:27
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forcemane111
Var på rutin undersökning idag, visade sig att min vänstra visdomstand har växt in helt horisontellt.

Måste erkänna att jag kan vara en konspirations-nöt och det känns som läkarn bara vill dra in stålar. Jag är medveten om det vilket är varför jag vänder mig hit innan jag kör på.

Är oxå lite nojig att ansiktet ska förändras och förvärras efteråt. Tankar om detta?

Det är helt klart att visdomstanden ska ut.

Anledningen är att den kan vrida sig och växa snett och skada tanden bredvid samt ditt tandkött. Det blir en ännu dyrare nota samt mer smärtsamt än att dra en tand. I många fall dras tänder bara för att det är det billigaste alternativet, så varför skulle tandläkarna ljuga om det?

Ta av dig foliehatten och dra tanden bara. Jag gissar på att det ligger lite tandläkarskräck i ditt tänkande men tro mig dra en tand är bättre än alla andra komplikationer som kan ske om den förstör din mun. Det går fort och är smärtsamt. Det värsta är lite obehag några dagar efter av att det saknas en tand, men själva ingreppet är ditt minsta problem. I egen erfarenhet växte min också lite snett, och min tandläkare för många år sen när jag var yngre gjorde bedömningen att jag inte behövde dra visdomstanden. Senare dock gick det så pass långt att den skadat tanden bredvid så jag behövde rotfylla den samt laga fyllningen som gått sönder flera gånger. Visdomstanden behövdes såklart dras likförbaskat ändå så kunde lika gärna gjort det från början och sluppit alla problem.

Däremot finns det visdomständer som är raka och inte behöver dras, folk drar dessa bara för att de fått för sig att det är bäst att göra så. Det kanske är bra i länder där tandläkarbesök kostar så pass mycket att man inte vill gå oftare än en gång per 5 år, men kan man hålla koll på tänderna så de är raka och ser bra ut behövs det nog inte. Men ligger dom snett? Dra skiten så fort du kan
Citera
2021-12-10, 15:22
Medlem
Nordéns avatar
Nej, du behöver inte dra ut den. Min växte också snett och de sa att den behövdes dras ut men jag lät den vara kvar och den har inte skapat några problem, så lyssna inte på killen ovanför och behåll den.

Sluta med flouride i tandkrämen också så får du bättre tandhälsa på köpet.
Citera
2021-12-10, 15:26
Medlem
turbobusss avatar
Har samma problem med visdomständer växer snett, blev tvungen att ta bort en av dem när den började trycka mot en annan tand och orsakade problem. Efter några försök till lagning så togs den tanden med. Tro mig, är det något du inte ska snåla med så är det tänderna. Lika bra att få bort den tanden som ligger snett innan det blir värre.
Citera
2021-12-10, 15:31
Moderator
Briasccas avatar
Citat:

Jag hade en tand som växte rakt ut i gommen, blev skitjobbigt så jag drog ut den. Har inga problem sedan dess. Har också dragit en visdomstand som tryckte hela tandraden framför sig. Snedväxande tänder kan ge olika större problem längre fram i tiden och störa din sväljreflex men också hur du uppfattar smak och textur på mat och dryck.

Om du är ointresserad av att äta och dricka idag och i framtiden behöver du inte göra något utan det kan vara som det är. Vill du åtgärda tanden om 5-10 år går det förmodligen bra men kommer då kanske kosta 2-3 gånger mer än idag + att du haft diverse konstiga munhålebesvär under tiden.

Dessutom kan man när tanden vuxit in i tungan behöva söva dig för att operera bort den, och sövning har alltid en potentiell komarisk i sig (om man nu ska konspirera) och du kan få infektion i tungan av operationen som gör att den behöver amputeras (ännu mer konspiration).

Livet är fullt av val.
Citera
2021-12-10, 15:34
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordén
Nej, du behöver inte dra ut den. Min växte också snett och de sa att den behövdes dras ut men jag lät den vara kvar och den har inte skapat några problem, så lyssna inte på killen ovanför och behåll den.

Sluta med flouride i tandkrämen också så får du bättre tandhälsa på köpet.

Absolut dummaste jävla argumentet jag läst. Bara för att du hade tur betyder det inte att det är så.

Din visdomstand kan vara en tickande bomb om den ligger snett, dessutom så märker du inte när roten blir illa fören det är försent, då kan din tand vara så illa däran när det börjar göra ont att den smulas sönder när tandläkare ska dra den om så måste. Det kan sluta med operation, vilket är väldigt vanligt. Problemen med snea tänder kommer oftast när man blir upp i åldern oavsett tandhygien

Vet man inget om något ska man hålla käften och inte förstöra för andra
Citera
2021-12-10, 15:38
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Det går fort och är smärtsamt. Det värsta är lite obehag några dagar efter av att det saknas en tand, men själva ingreppet är ditt minsta problem.

Hann inte redigera men menar såklart att dra tänder är smärtfritt under ingreppet, inte smärtsamt
Citera
2021-12-10, 16:12
Medlem
Om du inte lider av det låt den va kvar
Citera
2021-12-10, 16:54
Medlem
Citat:
Det är helt klart att visdomstanden ska ut.

Anledningen är att den kan vrida sig och växa snett och skada tanden bredvid samt ditt tandkött. Det blir en ännu dyrare nota samt mer smärtsamt än att dra en tand. I många fall dras tänder bara för att det är det billigaste alternativet, så varför skulle tandläkarna ljuga om det?

Ta av dig foliehatten och dra tanden bara. Jag gissar på att det ligger lite tandläkarskräck i ditt tänkande men tro mig dra en tand är bättre än alla andra komplikationer som kan ske om den förstör din mun. Det går fort och är smärtsamt. Det värsta är lite obehag några dagar efter av att det saknas en tand, men själva ingreppet är ditt minsta problem. I egen erfarenhet växte min också lite snett, och min tandläkare för många år sen när jag var yngre gjorde bedömningen att jag inte behövde dra visdomstanden. Senare dock gick det så pass långt att den skadat tanden bredvid så jag behövde rotfylla den samt laga fyllningen som gått sönder flera gånger. Visdomstanden behövdes såklart dras likförbaskat ändå så kunde lika gärna gjort det från början och sluppit alla problem.

Däremot finns det visdomständer som är raka och inte behöver dras, folk drar dessa bara för att de fått för sig att det är bäst att göra så. Det kanske är bra i länder där tandläkarbesök kostar så pass mycket att man inte vill gå oftare än en gång per 5 år, men kan man hålla koll på tänderna så de är raka och ser bra ut behövs det nog inte. Men ligger dom snett? Dra skiten så fort du kan

Jobbig situation, mannen.
Tack för svaret, du har fan rätt om foliekronan. Försöker arbeta bort den. Samt dedär om notan fick mig att tänka om lite så det uppskattas.
Citera
2021-12-10, 16:56
Medlem
Citat:
Absolut dummaste jävla argumentet jag läst. Bara för att du hade tur betyder det inte att det är så.

Din visdomstand kan vara en tickande bomb om den ligger snett, dessutom så märker du inte när roten blir illa fören det är försent, då kan din tand vara så illa däran när det börjar göra ont att den smulas sönder när tandläkare ska dra den om så måste. Det kan sluta med operation, vilket är väldigt vanligt. Problemen med snea tänder kommer oftast när man blir upp i åldern oavsett tandhygien

Vet man inget om något ska man hålla käften och inte förstöra för andra

Fick för mig att han va sarkastisk först ahah
Jag får nog ta mig i kragen å slita ur skiten då bara. Tack.
Citera
2021-12-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbobuss
Har samma problem med visdomständer växer snett, blev tvungen att ta bort en av dem när den började trycka mot en annan tand och orsakade problem. Efter några försök till lagning så togs den tanden med. Tro mig, är det något du inte ska snåla med så är det tänderna. Lika bra att få bort den tanden som ligger snett innan det blir värre.

Ja, tandvård är nåt jag värderar mycket, ända sen tandköttet började lura så harjag varit halv-manisk med själva hygien-rutinen. Jag är överförsiktig med blind tillit och eftersom jag inte vet ett skit om ämnet så ville jag be om en andra åsikt. Tack för svaret.
Citera
2021-12-10, 17:21
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Jobbig situation, mannen.
Tack för svaret, du har fan rätt om foliekronan. Försöker arbeta bort den. Samt dedär om notan fick mig att tänka om lite så det uppskattas.

Det kostar inte så mycket med en dragning jämförelse med lagning/rotfyllning så jag tycker du tänker rätt. Lycka till! Det är inte så farligt som det verkar och går oftast på någon minut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in