Citat:
Ursprungligen postat av
Forcemane111
Var på rutin undersökning idag, visade sig att min vänstra visdomstand har växt in helt horisontellt.
Har ingen kronisk smärta men minimalt obehag vid tuggande (ibland).
Rummet mellan tänderna kan rengöras på vad jag anser vara ett korrekt sätt.
Hur vet man om det verkligen är nödvändigt att dra ut skiten?
Måste erkänna att jag kan vara en konspirations-nöt och det känns som läkarn bara vill dra in stålar. Jag är medveten om det vilket är varför jag vänder mig hit innan jag kör på.
Är oxå lite nojig att ansiktet ska förändras och förvärras efteråt. Tankar om detta?
Det är helt klart att visdomstanden ska ut.
Anledningen är att den kan vrida sig och växa snett och skada tanden bredvid samt ditt tandkött. Det blir en ännu dyrare nota samt mer smärtsamt än att dra en tand. I många fall dras tänder bara för att det är det billigaste alternativet, så varför skulle tandläkarna ljuga om det?
Ta av dig foliehatten och dra tanden bara. Jag gissar på att det ligger lite tandläkarskräck i ditt tänkande men tro mig dra en tand är bättre än alla andra komplikationer som kan ske om den förstör din mun. Det går fort och är smärtsamt. Det värsta är lite obehag några dagar efter av att det saknas en tand, men själva ingreppet är ditt minsta problem. I egen erfarenhet växte min också lite snett, och min tandläkare för många år sen när jag var yngre gjorde bedömningen att jag inte behövde dra visdomstanden. Senare dock gick det så pass långt att den skadat tanden bredvid så jag behövde rotfylla den samt laga fyllningen som gått sönder flera gånger. Visdomstanden behövdes såklart dras likförbaskat ändå så kunde lika gärna gjort det från början och sluppit alla problem.
Däremot finns det visdomständer som är raka och inte behöver dras, folk drar dessa bara för att de fått för sig att det är bäst att göra så. Det kanske är bra i länder där tandläkarbesök kostar så pass mycket att man inte vill gå oftare än en gång per 5 år, men kan man hålla koll på tänderna så de är raka och ser bra ut behövs det nog inte. Men ligger dom snett? Dra skiten så fort du kan